Τέμπη και Άδενδρο. Στα Τέμπη ήταν 57 οι νεκροί. Στο Άδενδρο, τον Μάϊο του 2017, όταν εκτροχιάστηκε το τρένο του ΟΣΕ, ήταν τρείς. Σήμερα ένα έθνος ζει με οδύνη την τραγωδία. Τότε πέρασε στο ντούκου τους νεκρούς του. Ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας έστειλε τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων μέσω… Twitter και “έξω από την πόρτα”. Η τότε αντιπολίτευση δεν το εκμεταλλεύτηκε, (θέμα πολιτικού ήθους). Και τότε στην ειδική έκθεσή της, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ανέφερε πως το δυστύχημα στο Άδενδρο «πιθανόν να είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης». (Μιλάμε για τη σύμβαση η οποία είχε υπογραφεί τον Σεπτέμβριο του 2014 από την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου και έπρεπε δεσμευτικά να είχε ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2016).
Η τότε κυβέρνηση ούτε ζήτησε συγγνώμη, ούτε κινητοποίησε ουσιωδώς ειδικούς και επιτροπές για την αναζήτηση ευθυνών για εγκληματικές ευθύνες και παραλείψεις. Και η τότε αντιπολίτευση δεν το έψαξε. Δεν μάθαμε κάτι. Δεν είδαμε μια πρωτοβουλία θεραπείας του κακού. Και το πράγμα ξεχάστηκε.
Η οδύνη είναι η ίδια όταν σκοτώνεται ένας ή πολλοί. Και οι ευθύνες οι ίδιες είναι. Ο αριθμός των θυμάτων και το πλήθος των χαροκαμένων οικογενειών κάνουν το δυστύχημα “τραγωδία”. Αναστατώνουν την κοινωνία και ενεργοποιούν αντιδράσεις. Και μετά έρχεται ο λαϊκισμός για να εκτρέψει την αναζήτηση των πραγματικών αιτιών κι ευθυνών, τη διερεύνηση για τα αίτια της κακοδαιμονίας των δημόσιων λειτουργιών, σε πόλεμο χαρακωμάτων και να φορτώσει με τοξικότητα τη δημόσια ζωή. Όλα έχουν την εξήγησή τους. Όπως έχουν και ονοματεπώνυμο…
***
Ακατάλληλοι, επικίνδυνοι και μοιραίοι. Επικίνδυνη χαλαρότητα, εφησυχασμό αλλά και προσωπικοί διάλογοι για άσχετα ζητήματα αποκαλύπτουν οι απομαγνητοφωνήσεις των ηχογραφημένων συνομιλιών ανάμεσα σε σταθμάρχες μέσα από το ραδιοτηλέφωνο του ΟΣΕ, που αποκάλυψε το Πρώτο Θέμα.
Σε κάποιες από τις συνομιλίες, οι σταθμάρχες χρησιμοποιούσαν το ραδιοτηλέφωνο σαν το προσωπικό τους κινητό τηλέφωνο, κάνοντας χοντροκομμένα αστειάκια για… τις ερωτικές τους επιδόσεις, ενώ σε άλλες ζητούσαν να τους προτείνουν κάποιο καλό… σουβλατζίδικο.
Παρόμοια εικόνα επικρατούσε και στο σταθμαρχείο της Λάρισας τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, λίγο πριν το δυστύχημα, γεγονός που δείχνει τη λάθος νοοτροπία που είχαν υπάλληλοι του σιδηροδρόμου που βρίσκονταν σε κρίσιμες θέσεις. Ακούστε όλες τις συνομιλίες όπως τις αποκάλυψε το Πρώτο Θέμα.
Ενότητα 1: Μια καταραμένη ημέρα. Την 28η Φεβρουαρίου 2023 όλα έμοιαζαν να πηγαίνουν στραβά για το σιδηρόδρομο στην περιοχή της Λάρισας. Αλλεπάλληλα τεχνικά προβλήματα, καθυστερήσεις στα δρομολόγια, αυξημένος φόρτος αλλά και φόρτιση στο σταθμαρχείο. Εικόνα χάους και σύγχυσης.
Ενότητα 2: Πώς ο Σαμαράς στέλνει το Intercity στη λάθος γραμμή. Οι διάλογοι πριν συμβεί το κακό δείχνουν ξεκάθαρα πόσο ανέτοιμος, ανεπαρκής και εν τέλει ακατάλληλος ήταν για τη θέση του σταθμάρχη ο μοιραίος Βασίλης Σαμαράς.
Ενότητα 3: «Το 62 ακούει;». Ακούστε πώς γίνεται αντιληπτό το δυστύχημα και ποιες ήταν οι αντιδράσεις όσων βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή των τραγικών εξελίξεων.
Ενότητα 4: «Αμάν! Έγινε τράκα». Ο Σαμαράς προσπαθεί να παραστήσει τον ανήξερο και ακούγεται υπερβολικά ψύχραιμος. Κάποιοι όμως έχουν ήδη καταλάβει ακριβώς το γιατί συγκρούστηκαν τα δύο τρένα -έστω και εάν προς στιγμήν αρνούνται να το πιστέψουν.
«Ξέρεις κανένα σουβλατζίδικο;». Ανήκουστη, απαράδεκτη ελαφρότητα εν ώρα υπηρεσίας -και δη σε μια τόσο δύσκολη ημέρα: Πολύπειροι και αποδεδειγμένα ικανοί σταθμάρχες χαλαρώνουν και χρησιμοποιούν την κρατική ραδιοσυχνότητα του ΟΣΕ για να ανταλλάξουν μεταξύ τους χοντροκομμένα, χυδαία σεξουαλικά αστεία και πληροφορίες για ντελίβερι.