A-12 Avenger II: Το αεροπλάνο που παρά τρίχα να «χρεοκοπήσει» το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ και πώς το «σκότωσε» ο Ντικ Τσένι

Πρόσφατα το economico.gr έγραψε ότι η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ σκέφτεται να αγοράσει καινούργια F-16, αλλά και F-15. Η απόφαση αυτή μπορεί να μοιάζει περίεργη, δεδομένου ότι και τα δύο αεροσκάφη είναι παλιά και ότι ήδη η Αεροπορία έχει στη διάθεσή της τα υπερσύγχρονα F-22 και F-35.

Ωστόσο, όπως μας δείχνει η ιστορία του A-12 Avenger II, μερικές φορές ο σίγουρος και… βαρετός δρόμος είναι ο πιο ασφαλής αν ένα σώμα των Ενόπλων Δυνάμεων θέλει να εκσυγχρονίσει ένα οπλικό σύστημα, όπως ήθελε στα μέσα της δεκαετίας του 1980 να κάνει το Ναυτικό των ΗΠΑ με τα A-6 Intruder.

Αεροσκάφος από το μέλλον

Στο πλαίσιο του προγράμματος Προωθημένο Τακτικό Αεροσκάφος (Advanced Tactical Aircraft-ATA), το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ αποφάσισε να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στο A-12 Avenger II των McDonnell Douglas/General Dynamics, ένα επιθετικό αεροσκάφος που έμοιαζε να έρχεται από το μέλλον.

Οι προδιαγραφές του Α-12 ήταν πραγματικά εντυπωσιακές: θα είχε σχήμα ιπτάμενου φτερού με προωθημένες stealth ιδιότητες, θα είχε βεληνεκές 1,700 ναυτικών μιλίων και θα μπορούσε να μεταφέρει όπλα βάρους 2.700 κιλών. Ήταν τόσο καλό στα χαρτιά που το Ναυτικό σκεφτόταν να παραγγείλει 620 αεροσκάφη, οι Πεζοναύτες άλλα 238 και η Αεροπορία 400.

Τα αξεπέραστα προβλήματα

Ωστόσο, όταν από τα χαρτιά οι McDonnell Douglas/General Dynamics προχώρησαν στην κατασκευή του πρωτότυπου, τα πράγματα άλλαξαν άρδην. Το βάρος του Α-12 αυξήθηκε κατά 30%, τα υλικά και η απαιτούμενη τεχνολογία stealth έστειλαν το κόστος στα ουράνια (μια ανάλυση υπολόγισε ότι η ολοκλήρωση του Α-12 θα χρειαζόταν το 70% του προϋπολογισμού του Ναυτικού) και το βεληνεκές μειώθηκε στο μισό.

Οι τεχνικοί προσπαθούσαν να φέρουν την πραγματικότητα όσο πιο κοντά γινόταν στα σχέδια -και ας θυμόμαστε ότι μιλάμε για αεροσκάφος που θα έπρεπε να μπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται σε αεροπλανοφόρα-, ωστόσο αυτό στάθηκε αδύνατο, καθώς ο αρχικός σχεδιασμός ήταν, ας πούμε, υπεραισιόδοξος.

Ακύρωση και δικαστική διαμάχη

Τελικά, μετά από τρία χρόνια προσπαθειών και δύο δισ. δολάρια κυριολεκτικά πεταμένα, ο τότε υπουργός Άμυνας, Ντικ Τσένι, πήρε την απόφαση και «σκότωσε» το όλο project, αφού πρώτα οι αρμόδιοι στο υπουργείο κατάλαβαν ότι το πρόγραμμα δεν επρόκειτο να ολοκληρωθεί όπως είχε σχεδιαστεί.

Μάλιστα, της ακύρωσης του προγράμματος ακολούθησε δικαστική διαμάχη του δημοσίου των ΗΠΑ με τις εταιρείες, καθώς τους ζητήθηκε να επιστρέψουν τα χρήματα που είχαν λάβει για το πρόγραμμα, ενώ το Α-12, παρά τις ισχυρές προσδοκίες που είχε δημιουργήσει, παρέμεινε ως ένα από τα μεγάλα αποτυχημένα σχέδια της δεκαετίας του 1980-1990.

Πληροφορίες: National Interest

Καμία δημοσίευση για προβολή