Αυτά είναι τα 4 εμβόλια που προηγούνται στην κούρσα κατά του κοροναϊού – Πόσο διαφέρουν μεταξύ τους

Ποιά εμβόλια προηγούνται στην κούρσα

Το πειραματικό εμβόλιο της Johnson & Johnson (J&J) κατά της COVID-19 εισήλθε στη Φάση 3 των κλινικών δοκιμών και έγινε το τέταρτο υποψήφιο εμβόλιο στις ΗΠΑ, το οποίο πέρασε σε αυτό το στάδιο.Σημειώνεται ότι μετά την εμφάνιση της πανδημίας 124 εμβόλια δοκιμάζονται στα εργαστήρια διεθνώς.

Είναι λοιπόν σημαντικό (και σε επενδυτικό επίπεδο) να καταστούν πιο σαφείς οι διαφοροποιήσεις ανάμεσα σε αυτά τα 4 υποψήφια εμβόλια.

Σημειώνεται ότι οι μετοχές της J&J ανέβηκαν κατά 0,3% στην αγορά χθες Παρασκευή, δηλαδή δύο ημέρες αφότου η εταιρεία ανακοίνωσε ότι είχε χορηγήσει δόσεις του εμβολίου της σε περίπου 60.000 συμμετέχοντες κατά τη Φάση 3 των δοκιμών.

Το υποψήφιο εμβόλιο της J&J ανήκει πλέον στην ομάδα των τεσσάρων εμβολίων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, με τα υπόλοιπα τρία να αναπτύσσονται από την AstraZeneca και το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, τη BioNTech/ Pfizer και τη Moderna.

Ακόμη, υπάρχουν τουλάχιστον τρία επιπλέον εμβόλια που αναπτύσσονται από την Inovio, τη Novavax και τη Sanofi, τα οποία όμως βρίσκονται σε αρχικό ή μεσαίο στάδιο των κλινικών δοκιμών τους στις ΗΠΑ.

Πόσο διαφέρουν τα εμβόλια μεταξύ τους

Ένα από τα μοναδικά χαρακτηριστικά αυτής της «κούρσας» για το εμβόλιο είναι το πόσο διαφέρουν μεταξύ τους οι «υποψήφιοι» ακόμα και σε ό,τι αφορά το είδος του κάθε εμβολίου.

«Έχουμε τρεις κατηγορίες εμβολίων που σημειώνουν πρόοδο: υπάρχουν πρωτεϊνικά εμβόλια, τα οποία περιλαμβάνουν ένα ανοσοενισχυτικό, για να γίνουν [ισχυρότερα], έχουμε τα εμβόλια με νουκλεϊκό οξύ και έχουμε και [τα εμβόλια] με ιικό φορτίο», αναφέρει ο Δρ. Κόρεϊ Κάσπερ, πρόεδρος και CEO του Ινστιτούτου Ερευνών Μολυσματικών Ασθενειών, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση βιοτεχνολογίας. «Υπάρχουν θετικά και αρνητικά στοιχεία σε όλα τους. Κανένα δεν είναι τέλειο».

Τα στοιχεία που είναι μέχρι στιγμής γνωστά 

  • Είδος εμβολίων: Τα εμβόλια της AstraZeneca και της J&J φέρουν ιικό φορτίο, ενώ της Moderna και της Pfizer είναι εμβόλια που βασίζονται στον αγγελιαφόρο RNA (mRNA).

Τα εμβόλια του είδους mRNA δεν έχουν εγκριθεί ποτέ από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων, ενώ το μόνο εμβόλιο με ιικό φορτίο που έχει περάσει από έγκριση, είναι αυτό της Merck & Co κατά του Ebola.

Το εμβόλιο της Novavax, το οποίο αναμένεται να εισέλθει στη Φάση 3 σύντομα, είναι ένα πρωτεϊνικό εμβόλιο, παρόμοιο με αυτό κατά του απλού κρυολογήματος. Η πρόκληση με αυτού του είδους τα εμβόλια, παρά το προφίλ τους ως αποδεδειγμένα ασφαλή, είναι ότι συχνά χρειάζονται ένα ανοσοενισχυτικό προκειμένου να τονιστεί η αποτελεσματικότητά τους.

  • Μέγεθος δοκιμών: Το εμβόλιο της J&J βρίσκεται στην κορυφή σε ό,τι αφορά το μέγεθος των δοκιμών, καθώς σχεδιάζεται να συμμετάσχουν σε αυτές 60.000 άτομα. Η AstraZeneca, η BioNTech/ Pfizer και η Moderna δεσμεύτηκαν να συμπεριλάβουν 30.000 συμμετέχοντες, παρόλο που η BioNTech και η Pfizer επέκτειναν τον αριθμό σε 44.000 άτομα.
  • Δόσεις: Το εμβόλιο της J&J είναι το μόνο εμβόλιο μιας-δόσης που εισήλθε σε προχωρημένο στάδιο μελετών στις ΗΠΑ, παρότι ξεχωριστές μελέτες στη Βόρεια Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο θα δοκιμάσουν μια αγωγή με δύο δόσεις.

Τα άλλα τρία υποψήφια εμβόλια χρειάζονται δύο δόσεις, οι οποίες χορηγούνται με διαφορά τριών ή τεσσάρων εβδομάδων, ανάλογα με το εμβόλιο.

  • Απαιτήσεις ψύξης: Το εμβόλιο της BioNTech και της Pfizer και αυτό της Moderna είναι και τα δύο τύπου mRNA που απαιτούν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες συντήρησης. Το εμβόλιο της AstraZeneca είναι πιθανό να χρειάζεται ψύξη αλλά όχι σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας.

«Αυτό που αναμένουμε αυτή τη στιγμή, είναι ότι το τελικά συσκευασμένα φιαλίδια πολλαπλών δόσεων θα χρειάζονται ψύξη για να εξασφαλιστεί η ποιότητα του προϊόντος», ανέφερε ο ίδιος.

  • Στόχος αποτελεσματικότητας: Ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων εξέδωσε κατευθυντήριες γραμμές, με βάση τις οποίες τα εμβόλια κατά της COVID-19 θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 50% αποτελεσματικά στο να προλαμβάνουν τις μολύνσεις από τον κορωνοϊό ή στο να μειώνουν τη σοβαρότητα της ασθένειας.

Το υποψήφιο εμβόλιο της AstraZeneca στοχεύει σε ποσοστό αποτελεσματικότητας της τάξης του 50%, ενώ οι στόχοι αποτελεσματικότητας για τα υπόλοιπα τρία είναι στο 60%, σύμφωνα με τα ατομικά πρωτόκολλα δοκιμών.

Ο Δρ. Στάνλεϊ Πλότκιν, ειδικός στα εμβόλια και πρώην φαρμακευτικό στέλεχος, δήλωσε αυτή την εβδομάδα σε αναλυτές ότι η επίτευξη προστασίας μεταξύ 60% και 70% θα βοηθούσε «στον περιορισμό της πανδημίας σε μακροπρόθεσμος στάδιο», αν και, όπως ανέφερε, δεν αναμένει η πρώτη γενιά των εμβολίων κατά της COVID-19 να φτάσει σε αυτά τα επίπεδα αποτελεσματικότητας.

  • Χρονοδιάγραμμα: Οι εταιρείες έχουν υπάρξει ιδιαίτερα προσεκτικές σε ό,τι αφορά την κοινοποίηση ημερομηνιών δημοσίευσης των πρώτων πληροφοριών από τη Φάση 3.

Ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις μιας ειδικού, παρότι η δοκιμή της AstraZeneca βρίσκεται ακόμα σε αναμονή εξαιτίας ανεπιθύμητου συμβάντος, η εταιρεία είχε αναφέρει ότι αναμένει να έχει τις πληροφορίες από τη Φάση 3 των δοκιμών μέχρι το τέλος του έτους.

Η Moderna αναμένει τις πληροφορίες τον «Νοέμβριο» ή τον «Δεκέμβριο» και οι BioNTech και Pfizer μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

Τέλος, η J&J είπε ότι αναμένει να καταθέσει αίτηση για χρήση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης στις αρχές του 2021.

Που βρίσκεται η κούρσα μέχρι σήμερα

Οι αναλυτές έχουν ανάμικτες απόψεις σχετικά με το ποιο εμβόλιο προηγείται. Ωστόσο, αναλυτές της SVB Leerink είπαν σε επενδυτές ότι τα πρωτόκολλα των δοκιμών μοιάζουν να είναι υπέρ των BioNTech και Pfizer, σε σχέση με τη Moderna.

Η J.P. Morgan δήλωσε στις 22 Σεπτεμβρίου ότι τα στοιχεία της Φάση 1 από την AstraZeneca, τις BioNTech/Pfizer και τη Moderna δεν είχαν κάτι «πραγματικά αξιόλογο» σε ό,τι αφορά το προφίλ της ασφάλειας.

Ειδικότερα, το εμβόλιο της Moderna τείνει να έχει ελαφρώς υψηλότερα ποσοστά με πυρετό, ρίγη και πονοκεφάλους σε σχέση με τους ανταγωνιστές του.

Με πληροφορίες από την “Καθημερινή”

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή