Aljazeera : Ξεκινούν ξανά οι συνομιλίες για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη:. Η δυτική Θράκη είναι μία σημαντική εναλλακτική στο Βόσπορο

Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη

Ένα ενδιαφέρον άρθρο του John Psaropoulos φιλοξενεί το δίκτυο Aljazeera, σύμφωνα με το οποίο, η Ελλάδα και η Βουλγαρία έχουν ξεκινήσει ξανά τις συνομιλίες για το σχέδιο του αγωγού που θα συνδέει το Μπουργκάς με την Αλεξανδρούπολη, με φόντο το εμπάργκο της Ε.Ε στο ρωσικό πετρέλαιο.

Η αναβίωση του σχεδίου για τον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη 

Σε δηλώσεις του στο Aljazeera, ο Βούλγαρος υπουργός Ενέργειας Roman Hristov τόνισε ότι μετά το διετή περιορισμό [λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων] για αγορά ρωσικού πετρελαίου, θα έρθουμε αντιμέτωποι με την άνοδο των τελών διέλευσης από το Βόσπορο.

Για το λόγο αυτό ξεκίνησε εκ νέου η αναβίωση του σχεδίου αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και η επέκτασή του στα λιμάνια της Βάρνας και της Κωστάντζας. Από την πλευρά του, ο Έλληνας υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας δήλωσε τη στήριξή του. Ωστόσο, κανένας από τους δύο υπουργούς δεν δέχτηκε να απαντήσει σε περισσότερες ερωτήσεις.

Το δημοσίευμα αναφέρει ότι η Βουλγαρία αποσύρθηκε από το σχέδιο το 2010 με το πρόσχημα των περιβαλλοντικών ανησυχιών. Ωστόσο, γνώστες του θέματος δήλωσαν στο Aljazeera ότι το σχέδιο ναυάγησε λόγω των αμερικανικών αντιρρήσεων για το ενδεχόμενο εξάρτησης του αγωγού από το ρωσικό πετρέλαιο.

Ο αγωγός αποκτά άλλη σημασία υπό το φως των νέων δεδομένων 

Υπό το φως των νέων δεδομένων (κυρώσεις κατά της Ρωσίας), ο εν λόγω αγωγός έχει αποκτήσει άλλη σημασία. Ώθηση στα σχέδια αναβίωσης έδωσε και η απόφαση της Τουρκίας να πενταπλασιάσει τα τέλη διέλευσης των τάνκερ που χρησιμοποιούν τα Στενά του Βοσπόρου με αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά μισή ποσοστιαία μονάδα.

Σύμφωνα με τη Sabah, η Τουρκία θα αυξήσει με αυτό τον τρόπο τα έσοδά της από 40 σε 200 εκ. δολάρια ετησίως.

Σε γεωπολιτικό επίπεδο, η Ελλάδα και η Τουρκία αποτελούν γεωπολιτικούς ανταγωνιστές μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία. «Η ιδέα είναι να δημιουργηθεί ένας αγωγός αερίου και πετρελαίου στον άξονα βορρά-νότου, ο οποίος θα ενισχύεται από τις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Όλο αυτό το δίκτυο προβλέπεται να καταλήγει στην Ουκρανία ώστε ακόμα και αυτή η χώρα να προμηθεύεται από το νότο», επισημαίνει Έλληνας ειδικός. Στο πλαίσιο αυτό, η δυτική Θράκη έχει ήδη μετατραπεί σε μια σημαντική εναλλακτική στο Βόσπορο.

Η συμφωνία ΗΠΑ-Ελλάδας για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Η συμφωνία ΗΠΑ-Ελλάδας για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και η γεωγραφική εγγύτητα των συνόρων Ρουμανίας, Μολδαβίας και Ουκρανίας με την Αλεξανδρούπολη (μια μέρα με το τρένο) καθιστούν τον εν λόγω αγωγό αξιόπιστο και ταχύτερο.

Επιπλέον, η Ελλάδα βρίσκεται σε συνομιλίες με τη Βόρεια Μακεδονία για την κατασκευή ενός άλλου αγωγού. Η Ελλάδα η οποία σχεδιάζει να εξάγει 8,5 δις κυβικά μέτρα αερίου στα Βαλκάνια ως το 2025, μετατρέπεται με ταχείς ρυθμούς στον κύριο προμηθευτή μη ρωσικού αερίου στην περιοχή.

Ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη θα ενισχύσει περαιτέρω το ρόλο της Ελλάδας ως πάροχο ενεργειακής ασφάλειας.

Πηγή : Aljazeera,

Καμία δημοσίευση για προβολή