Aπειλή «κραχ» στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα – Το κλείσιμο του τρίτου μεγαλύτερου εμπορικού τερματικού στον κόσμο – Το «μποτιλιάρισμα» στην Κίνα και η εκτίναξη των ναύλων

Κίνα λιμάνια

Η πανδημία είναι ακόμη εδώ και προκαλεί αναταραχή στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα  και νέα ρεκόρ στους ναύλους στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και στο χύδην ξηρό φορτίο (σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα, σιτηρά).

Το κλείσιμο ενός τερματικού σταθμού στο τρίτο πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, στο λιμάνι Ningbo στη Κίνα, αποδεικνύει ότι η αναταραχή στη διεθνή ναυσιπλοΐα, λόγω του κορωνοϊού δεν μπορεί να κοπάσει εύκολα και ίσως να διαρκέσει μέχρι και τον επόμενο χρόνο τινάζοντας στα ύψη και τα κόστη μεταφοράς των αγαθών.

Το κλείσιμο του τερματικού στο Ningbo

Ένα κρούσμα κορονοϊού προκάλεσε τη μερική διακοπή λειτουργίας στο λιμάνι Ningbo-Zhoushan την περασμένη εβδομάδα και μείωσε τη χωρητικότητα του λιμένα κατά το ένα πέμπτο.

Ήταν η συνέχεια αντίστοιχου περιστατικού του προηγούμενου Μαΐου όταν κάποια άλλα κρούσματασε κινέζους λιμενεργάτες , οδήγησαν  στο κλείσιμο τριών εβδομάδων του τερματικού σταθμού Yantian στο Shenzhen προκαλώντας επιπτώσεις στη διεθνή ναυτιλία, όπως  συνεχή αύξηση των ναύλων, και  συμφόρηση στα λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Εξελίξεις που προστίθενται στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η διεθνής αλυσίδα εφοδιασμού που είναι μεταξύ άλλων η έλλειψη ημιαγωγών, οι αυξανόμενες τιμές των πρώτων υλών, η έλλειψη οδηγών φορτηγών ενόψει της αποθεματοποίησης αγαθών από τους εμπόρους λιανικής πριν από την περίοδο αιχμής των αγορών.

Εκτίναξη του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων

Οι εισαγωγείς και οι εξαγωγείς προσπαθούν να ανταπεξέλθουν το κόστος μεταφοράς που έχει φτάσει στα  15.800 δολ. για την μεταφοράς ενός  εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών από την Κίνα στις δυτικές ακτές των ΗΠΑ, ένα κόστος δέκα φορές υψηλότερο από πριν την εμφάνιση της πανδημίας και κατά 50% περίπου από τον προηγούμενο μήνα σύμφωνα με την Freightos.

Όλα ξεκίνησαν με την εμφάνιση της πανδημίας που οδήγησε αρχικά στην βύθιση της ζήτησης αλλά στη συνέχεια στην άνοδο των παραγγελιών μέσω διαδικτύου. Στη συνέχεια το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ, τα περιοριστικά μέτρα στα λιμάνια λόγω κορωνοϊού, επέτειναν τα προβλήματα.

Σύμφωνα με τους FT που επικαλούνται στοιχεία της Vessels Value περίπου 350 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που μπορούν να μεταφέρουν σχεδόν 2,4 εκατ. «κουτιά» 20 ποδιών, περιμένουν στα λιμάνια παγκοσμίως για να φορτώσουν η ξεφορτώσουν.  Η συμφόρηση επιδεινώνεται με την μεταφορική ικανότητα που έχει «παροπλισθεί» να αγγίζει το 4,6% του παγκόσμιου στόλου, από 3,5% τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Platou Securities.

Πίεση στο δίκτυο θαλάσσιων μεταφορών

Ο Λαρς Μάικλ Τζένσεν , επικεφαλής του παγκόσμιου δικτύου ωκεανών στο Maersk, του μεγαλύτερου ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, συμφώνησε ότι η κατάσταση δεν έδειξε σημάδια βελτίωσης από τότε που εμφανίστηκε η παραλλαγή Δέλτα της Covid-19.

Δεν φαίνεται βελτίωση, είπε, προσθέτοντας ότι το δίκτυο  θαλάσσιων μεταφορών εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά πιεσμένο.

Η εκρηκτική αύξηση των ναύλων των εμπορευματοκιβωτίων σε συνδυασμό με καθυστερήσεις στις προμήθειες θα έχει σημαντικές συνέπειες, δηλώνει ο Τζον Γκλεν , επικεφαλής οικονομολόγος του Chartered Institute of Procurement and Supply.

Αν και ο ίδιος σημειώνει ότι οι προμήθειες των περισσότερων αγαθών είναι ακόμα «επαρκείς αν όχι άφθονες», υπάρχουν  ιδιαίτερα προβλήματα για ογκώδη προϊόντα χαμηλής αξίας, όπως αφρός για προμηθευτές επίπλων και τα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια.

“Το πρόβλημα δεν θα λυθεί σύντομα”

«Τώρα είναι το κρίσιμο σημείο για τις προμήθειες στην Ευρώπη για την περίοδο των Χριστουγέννων», δήλωσε ο Γκλεν. Οι προβλεπόμενες ελλείψεις εποχιακών αγαθών θα αυξήσουν τον πληθωρισμό επειδή «δεν υπάρχει βραχυπρόθεσμη λύση και το πρόβλημα δεν θα λυθεί σύντομα».

Η γερμανική ναυτιλιακή  Hapag-Lloyd εκτίμησε ότι η αναταραχή δεν θα μειωθεί μέχρι το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους. Αλλά ο διευθύνων σύμβουλος Ρολφ Τζάνσεν προειδοποίησε επίσης ότι αυτή η ημερομηνία θα μπορούσε να πάει πιο πίσω λόγω της μεγάλης ζήτησης.

Οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι πιθανό να επηρεάσουν τη βιομηχανική παραγωγή της ευρωζώνης για κάποιο χρονικό διάστημα , δήλωσε από την πλευρά του ο Τζορτζ Μπάκλεϊ, επικεφαλής οικονομολόγος του Ηνωμένου Βασιλείου και της ζώνης του ευρώ στη Nomura.

Καμία δημοσίευση για προβολή