Aύξηση αποταμιεύσεων και μείωση της κατανάλωσης: Οι δυό εικόνες της πραγματικής οικονομίας

    Της Δάφνης Γρηγοριάδη

    Aύξηση τραπεζικών αποταμιεύσεων και μείωση της κατανάλωσης: Δημιούργησε η απαγόρευση κυκλοφορίας, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Το φαινόμενο παρατηρήθηκε ιδιαίτερα στις μεγάλες οικονομίες της Ευρώπης (Ιταλία, Γαλλία, Μ. Βρετανία). Όσον αφορά την Γερμανία η οποία είναι η μεγαλύτερη οικονομία, η αποταμίευση στις τράπεζες περιορίστηκε, ενισχύθηκε σε προσωπικό επίπεδο καθώς οι Γερμανοί φύλαξαν τα χρήματα στο σπίτι τους.

    Πως κινήθηκε η κατανάλωση ποιες οι προβλέψεις: Η κατάσταση αναμένουμε να συνεχιστεί, υπό τον φόβο επιδείνωσης της πανδημίας και της  οικονομικής αβεβαιότητας που κυριαρχεί σε όλο τον πλανήτη. Η Κομισιόν εκτιμά πως τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2020 τα ποσοστά αποταμίευσης θα  συνεχίζουν να αυξάνονται. Οι περιορισμοί των μετακινήσεων επηρέασαν και την κατανάλωση των χωρών. Η ζήτηση για τρόφιμα, φάρμακα παρουσίασε άνοδο, ενώ η ζήτηση για μη απαραίτητα είδη μειώθηκε κατακόρυφα αφενός λόγω του κλεισίματος των καταστημάτων και αφετέρου διότι σε περιόδου κρίσης ο άνθρωπος πάντα δίνει προτεραιότητα σε βασικά αγαθά.

     Η μεγαλύτερη μείωση κατανάλωσης σημειώθηκε: Φυσικά στην Wuhan της Κίνας σε ποσοστό 70%. Στην Ελλάδα η κατανάλωση εδώ και χρόνια κινείται σε χαμηλά επίπεδα, επομένως αναμένουμε μικρότερη μείωση συγκριτικά με τις υπόλοιπες οικονομίες. Είναι γνωστό ότι δεν είναι το δυνατό μας χαρτί, παρά την αύξηση του κατώτατου μισθού και την μείωση των φόρων οι πολίτες αποταμίευαν και πριν την έλευση της πανδημίας.

    Δυο εικόνες της οικονομίας, δυο πολιτικές τιμολόγησης με στόχο οι πολίτες να καταναλώνουν: Η κατανάλωση θα συνεχίσει να είναι αναιμική και οι πολίτες θα καταναλώνουν τα απολύτως απαραίτητα. Σήμερα- την εποχή μετά τον εγκλεισμό- παρατηρούμε στην Ελλάδα ότι κάποια καταστήματα για να αντισταθμίσουν τις ζημιές ανεβάζουν τις τιμές των προϊόντων/υπηρεσιών τους, αν  αυτά αποτελούν βασικά είδη. Όπως για παράδειγμα τα καταστήματα με  τρόφιμα και τα  κομμωτήρια.

    Από την άλλη  κάποιες επιχειρήσεις όπως καταστήματα με είδη ρουχισμού, βάζουν εκπτώσεις για να προσελκύσουν πελάτες. Αυτές οι δυο διαφορετικές εικόνες της πραγματικής οικονομίας, δυο διαφορετικές πολιτικές τιμολόγησης οφείλονται στο γεγονός ότι σε περιόδους κρίσης οι άνθρωποι  καλύπτουν  πρώτα τις βασικές τους ανάγκες όπως η  τροφή και η προσωπική φροντίδα και ύστερα αν έχουν διαθέσιμα χρήματα τις υπόλοιπες. Ο πελάτης, δεν θα αποτραπεί  να αγοράσει προϊόντα/υπηρεσίες που θεωρεί πρώτη ανάγκη λόγω μιας μικρής αύξησης της τάξεως των 2-5 ευρώ. Θα αποτραπεί όμως να αγοράσει προϊόντα/υπηρεσίες που δεν καλύπτουν πρωταρχικές του ανάγκες λόγω μιας παρόμοιας  μικρής αύξησης για αυτό και σε τέτοια προϊόντα/υπηρεσίες παρατηρούμε ειδικές προσφορές.

     

     

     

     

     

    Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
    Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

    Καμία δημοσίευση για προβολή