Μπουρλότο στη γειτονιά της Ευρώπης βάζει ο Ερντογάν – Handelsblatt και Foreign Policy αναλύουν τις επιπτώσεις που θα έχει το “Κανάλι Ιστανμπούλ”

Μπουρλότο στη γειτονιά της Ευρώπης βάζει ο Ερντογάν

Μπουρλότο στη γειτονιά της Ευρώπης θεωρούν διεθνείς αναλυτές ότι βάζει ο Ερντογάν με το λεγόμενο “Κανάλι Ιστανμπούλ”, τη διώρυγα μήκους 45 χιλιομέτρων, πλάτους 360 μέτρων και βάθους 20, που θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά παράλληλα με τη διώρυγα του Βοσπόρου.

Στο θέμα αυτό αναφέρεται η γερμανική οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt που το αποκαλεί ένα επικίνδυνο σχέδιο,το οποίο ενδέχεται να προκαλέσει “νέες διενέξεις στην άμεση γειτονιά της Ευρώπης”.

Ο αρθρογράφος παραθέτει μερικές από τις υφιστάμενες διενέξεις που έχει προκαλέσει ο Ερντογάν, όπως την αγορά των ρωσικών S-400, τη διαμάχη για τους Ουϊγούρους στην Κίνα και τελευταία στην ανατολική Μεσόγειο με την Ελλάδα και την Κύπρο, που έχουν οδηγήσει “σε άνευ προηγουμένου εντάσεις ανάμεσα στην Τουρκία και άλλες παγκόσμιες δυνάμεις”.

 Στη δίνη αλληλοσυγκρουόμενων συμφερόντων

Η εφημερίδα περιγράφει τα αντικρουόμενα συμφέρονται που συνδέονται με την κατασκευή αυτού του καναλιού. “Οι αντιδράσεις από το Κρεμλίνο επιβεβαιώνουν ότι η Ρωσία φοβάται το πρότζεκτ. Αυτό πάλι θα πρέπει να αρέσει στις ΗΠΑ. Από την άλλη η τουρκική κυβέρνηση θα μπορούσε με το έργο να επισφραγίσει την πολυπόθητη επαναπροσέγγισή της με την Ουάσιγκτον.

Αυτό συμβαίνει – αναφέρει η Handelsblatt – ενώ οι Αμερικανοί συνεργάζονται ήδη με την Ελλάδα για να δημιουργήσουν στο Αιγαίο ένα στρατιωτικό προπύργιο εναντίον της ρωσικής επιρροής.

Ωστόσο, για την χρηματοδότηση αυτού του πρότζεκτ πολλών δις, φαίνεται να μπαίνει στο παιγνίδι η Κίνα. Κι αυτό σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ προσπαθούν να δαμάσουν την παγκόσμια επιρροή του Πεκίνου. Αλλά η Άγκυρα χρειάζεται τα χρήματα και κανείς άλλος επενδυτής δεν μπορεί να διαθέσει τέτοιο ποσό” περιγράφει το διπλωματικό τοπίο η εφημερίδα.

Ποια η θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Και η ΕΕ; Ποια η θέση της; “Από την ΕΕ ακούγεται σαφής κριτική, κυρίως για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου” υπογραμμίζει ο αναλυτής. “Το 78% της επιφάνειας, στην οποία θα χαραχθεί το κανάλι, αποτελείται ήδη από λίμνες ή παλιά κανάλια.

Ωστόσο περιβαλλοντολόγοι επισημαίνουν ότι για το νέο έργο ίσως θα χρειαστεί να καταστραφούν το φράγμα Salzidere (Σ.Σ το φράγμα καλύπτει τους κατοίκους της ευρωπαϊκής πλευράς της Τουρκίας με πόσιμο νερό), καθώς και 200.000 δένδρα και πάνω από 150 τετραγωνικά χιλιόμετρα καλλιεργήσιμης γης. \

Αλλά από καθαρά οικονομικής άποψης πολλά συνηγορούν υπέρ της κατασκευής του νέου καναλιού και από ευρωπαϊκή σκοπιά. Γιατί ο όγκος αγαθών που διακινείται παγκοσμίως ανέρχεται σε 12 δις τόνους ετησίως. Μέχρι το 2030 θα διπλασιαστεί, όπως πιστεύουν εμπειρογνώμονες. Εξ αυτών το 90% θα διακινείται δια θαλάσσης”.

Η ανάλυση του  Foreign Policy

Οι δημοσκοπήσεις στην Τουρκία αποτυπώνουν την άρνηση και την αντίδραση της πλειοψηφίας των κατοίκων της Κωνσταντινούπολης στο σχέδιο Ερντογάν – ένα σχέδιο, που απορρίπτει και ο δήμαρχος Εκρέμ Ιμάμογλου. Και, όπως επισημαίνει το Foreign Policy, οι διαμαρτυρίες αυτές μπορεί να εξελιχθούν στον μεγάλο εφιάλτη του Ερντογάν.

Το Foreign Policy συγκρίνει τις σημερινές αντιδράσεις για το Kanal Istanbul στην Toυρκία με τις διαμαρτυρίες του 2013, που είχαν ξεκινήσει επίσης ειρηνικά, για τα οικοδομικά σχέδια της κυβέρνησης στο Πάρκο Γκεζί, όπου ο Ερντογάν ήθελε να μετατρέψει ένα πρώην οθωμανικό στρατόπεδο, μεταξύ άλλων, και σε εμπορικό κέντρο,

Εκείνες οι αντιδράσεις είχαν εξελιχθεί σε τεράστιο αντικυβερνητικών κινητοποιήσεων, που διήρκεσαν επί εβδομάδες, και κατέληξαν στην μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισε εσωτερικά το κόμμα του Ερντογάν αφότου ανέλαβε την εξουσία στην Τουρκία.

Σήμερα, πολλοί οικονομολόγοι και πολεοδόμοι θεωρούν ότι στη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης θα σπαταληθούν πολύτιμοι πόροι, σε μια περίοδο που η οικονομία της Τουρκίας κλυδωνίζεται σοβαρά.

Το ίδιο πιστεύει και ο προερχόμενος από την αξιωματική αντιπολίτευση δήμαρχος της Πόλης. «Το σχέδιο αυτό δεν συνιστά απλώς προδοσία, αλλά φόνο. Όταν ολοκληρωθεί, θα σημάνει το τέλος της Κωνσταντινούπολης», είχε πει προ διετίας ο Ιμάμογλου.

Η απόλυτη περιβαλλοντική καταστροφή

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του δήμου, για τη διάνοιξη της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης θα χρειαστεί να κοπούν κάπου 200.000 δέντρα, θα καταστραφούν 136 εκατομμύρια τ.μ. καλλιεργήσιμης γης και η Πόλη θα χάσει κάπου 33 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού από την καταστροφή λιμνών και δεξαμενών.

Παράλληλα, τα χώματα από τη διάνοιξη θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία χωματερής στις ακτές της Τουρκίας στη Μαύρη Θάλασσα, καταστρέφοντας τους παράκτιους οικότοπους πολλών ειδών της πανίδας. Η προσθήκη επίσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ετησίως έως και δύο κυβικών χιλιομέτρων πρόσθετου θαλασσινού νερού και οργανικών υλικών από τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης στην Προποντίδα ίσως σημάνει το τέλος του ενάλιου περιβάλλοντος εκεί.

Η παρέμβαση των ναυάρχων

Εξ ου και οι αντιδράσεις, στις οποίες τον περασμένο μήνα προστέθηκαν και εκείνες των 104 απόστρατων ναυάρχων και άλλων πρώην αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας, που διατύπωσαν στην επιστολή τους την ανησυχία τους για ενδεχόμενη απόπειρα της κυβέρνησης να αλλάξει τους όρους ή να αποχωρήσει από τη Συνθήκη του Μοντρέ, που υπεγράφη το 1936 στις όχθες της λίμνης της Γενεύης και εγγυάται την ελεύθερη διέλευση των πλοίων από τα Στενά του Βοσπόρου και τα Δαρδανέλια, τόσο εν καιρώ ειρήνης όσο και εν καιρώ πολέμου.

Η Συνθήκη του Μοντρέ

Οι ναύαρχοι επισήμαναν ότι η Συνθήκη του Μοντρέ συνήφθη για να αποτρέψει εξωτερικές δυνάμεις να χρησιμοποιήσουν τα Στενά του Βοσπόρου για να προκαλέσουν σύρραξη και να εμπλέξουν έτσι και την Τουρκία σε πόλεμο.

Η Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης προκάλεσε έντονη συζήτηση στην Τουρκία, για τη συνεχιζόμενη υποστήριξή της στη Συνθήκη, που ξεκίνησε τον Ιανουάριο, όταν ο Ερντογάν ανακοίνωσε ότι η Διώρυγα θα εξαιρείται «εντελώς» από το Μοντρέ, και άρα η Τουρκία θα αποφασίζει ποια πλοία θα διέρχονται απ’ αυτήν, ενώ τον περασμένο μήνα ο πρόεδρος της Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης, Μουσταφά Σεντό, έριξε νέο λάδι στη φωτιά, δηλώνοντας σε τηλεοπτικό δίκτυο ότι η Άγκυρα έχει το δικαίωμα να αποχωρήσει από τη Συνθήκη του Μοντρέ, εφόσον το επιθυμήσει.

Τον Απρίλιο ο Ερντογάν θόλωσε κι άλλο τα νερά, λέγοντας ότι προς το παρόν η Τουρκία δεν έχει τέτοια σχέδια, αλλά αν υπάρξει ανάγκη στο μέλλον δεν θα διστάσει να αναθεωρήσει οποιαδήποτε συνθήκη.

Το «Κουτί της Πανδώρας»

Οι υπαινιγμοί του Ερντογάν προκάλεσαν νέο κύμα ανησυχίας. Οπως σημειώνει στο Foreign Policy ο Τούρκος πρώην διπλωμάτης και νυν διευθύνων σύμβουλος της Global Resources Partnership, Μεχμέτ Ογκουτσού, «Η Συνθήκη του Μοντρέ είναι ένα κουτί της Πανδώρας. Αν το ανοίξεις, ποτέ δεν γνωρίζεις τι θα ξεπηδήσει από μέσα».

«Σήμερα η Συνθήκη του Μοντρέ προστατεύει την Τουρκία από πιέσεις των ΗΠΑ ή της Ρωσίας», τονίζει ο διευθυντής των γραφείων του German Marshall Fund στην Άγκυρα, Οζγκούρ Ουνλουχισαρτζικλί. Εν καιρώ ειρήνης η διέλευση για μη πολεμικά πλοία είναι δωρεάν.

Αν η Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης εξαιρεθεί από τη Συνθήκη του Μοντρέ δεν θα υπόκειται στους κανόνες της και άρα η Τουρκία θα μπορούσε να επιβάλει τέλη διέλευσης και να αποφασίζει ποιος θα διέρχεται απ’ αυτήν.

«Καλά θα κάνει ο Ερντογάν να σκεφτεί τις ισορροπίες»

«Ο Ερντογάν», καταλήγει το άρθρο του Foreign Policy, «καλά θα κάνει να σκεφτεί προσεκτικά τις ισορροπίες, ειδικά μετά τα πρόσφατες εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Μαύρης Θάλασσας… Μπορεί να θέλει περισσότερες εξουσίες για την Τουρκία, ώστε να ρυθμίζει μονομερώς τους κανόνες. Αλλά για τη χώρα του η σοφότερη κίνηση είναι να κρατά κλειστό το καπάκι του κουτιού της Πανδώρας κι ίσως είναι η καλύτερη προστασία της κυριαρχίας της, στην οποία συχνά αναφέρεται ο Ερντογάν».

Πηγές: Handelsblatt, Foreign Policy

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή