Lockdown … made in Greece: Οι αμείλικτοι αριθμοί πίσω από την απόφαση για ιδιότυπο κλείσιμο στην “κόκκινη” Αττική. Οι δραματικές προβλέψεις των ειδικών και η οικονομία

Lockdown made in Greece

Lockdown … made in Greece: Κυβέρνηση και ειδικοί επιστήμονες κρατούν την ανάσα τους, αναμένοντας να δουν πως θα λειτουργήσει στην πράξη το μοντέλο που τελικώς υιοθετήθηκε χθες για την “κόκκινη” Αττική, το οποίο επιλέχθηκε ως το μόνο ικανό να υπηρετήσει δύο ταυτόχρονα πιεστικές ανάγκες :

Την προστασία της δημόσιας υγείας και την αποφυγή ή μείωση του κινδύνου νέου, φονικού κύματος της πανδημίας αλλά και της διατήρησης “στη ζωή” εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων του λιανεμπορίου που εδώ και έναν χρόνο “φυτοζωούν” και είναι ζητούμενο αν και για πόσο θα αντέξουν.

Η κυβέρνηση εν μέσω διασταυρούμενων πυρών 

Τα δυσμενή επιδημιολογικά δεδομένα για την Αττική  και οι δραματικές προειδοποιήσεις των λοιμωξιολόγων, επέβαλαν το ιδιότυπο lockdown, την επιστροφή στο click away, καθώς και τον ερχομό μιας νέας μεθόδου, του click inside ή click in shop. Το οποίο, πάντως, μένει να αποδειχθεί πως θα λειτουργήσει στην πράξη.

Η κυβέρνηση, η οποία βρίσκεται εν μέσω διασταυρούμενων πυρών, από τους λοιμωξιολόγους από τη μία και από τους εμπόρους από την άλλη, εκτιμά  ότι «το click away δούλεψε».

Οι έμποροι και οι καταστηματάρχες, ωστόσο,  έχουν αντίθετη άποψη. Σύμφωνα με έρευνα της Palmos Analysis για την ΕΒΕΘ, ο τζίρος της πρόσφατης εορταστικής περιόδου για τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν πολύ χαμηλός, καθώς κατά μέσο όρο δεν ξεπέρασε το 28% των πωλήσεων της εορταστικής περιόδου του 2019. Μόλις το 39% από αυτές πραγματοποίησε πωλήσεις με τη μέθοδο click away την περίοδο των εορτών.

Μπρος γκρεμός και πίσω …click away

Παρά ταύτα, όπως υπογραμμίζουν κυβερνητικές πηγές, ήταν η μόνη λύση, διότι η άλλη επιλογή ήταν η επιστροφή σε ένα νέο, σκληρό lockdown, ανάλογο του περασμένου Μαρτίου, το οποίο θα επέφερε όχι μόνο κρίσιμο, αλλά πιθανότατα καθοριστικό πλήγμα στο λιανεμπόριο.

Άλλωστε, μαζί με την εστίαση, αποτελεί έναν από τους κλάδους που εδώ και περίπου έναν χρόνο μετρούν απώλειες.  Το 2020 λόγω των συνεπειών της πανδημίας, οι απώλειες στον τζίρο του λιανεμπορίου πλησίασαν τα 14-15 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ κατά τη διάρκεια των εορτών,  οι απώλειες έφτασαν το 1,5 δισ. ευρώ και θα ήταν υψηλότερες αν δεν είχε εφαρμοστεί το click away.

Η οικονομική “αιμοραγία” του lockdown

Την ίδια ώρα, όπως αποκάλυψε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης, κάθε μήνας σε lockdown στοιχίζει τρία δισεκ. ευρώ στην οικονομία, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου, κάθε εβδομάδα που η αγορά κινείται σε χαμηλές έως ανύπαρκτες ταχύτητες,  τα κρατικά έσοδα μειώνονται κατά  100-150 εκατομμύρια ευρώ.

Τα μέτρα που αναμένεται να ληφθούν έως τον Απρίλιο θα αγγίξουν τα έξι δισ. ευρώ από τα 7,5 του προϋπολογισμού. Η αναθεώρηση προς τα επάνω, ωστόσο, προεξοφλείται σχεδόν από τους πάντες.

Στην άλλη πλευρά του …φεγγαριού, οι επιστήμονες ανησυχούν ιδιαίτερα για τον συνδυασμό της βρετανικής μετάλλαξης του κοροναϊού η οποία είναι επιθετική τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες σύμφωνα με βρετανικές μελέτες, αλλά και για το ενδεχόμενο λόγω καιρικών συνθηκών να υπάρξουν περαιτέρω αυξητικές τάσεις το επόμενο διάστημα στις νοσηλείες, και στις ανάγκες μηχανικής υποστήριξης.

Στην κυβέρνηση θεωρούν ιδιαίτερα πιθανό να έχουμε αύξηση των κρουσμάτων το επόμενο διάστημα, με δεδομένη την επιστροφή των μαθητών του Γυμνασίου σε όλη την επικράτεια και των μαθητών του Λυκείου σε όλες τις περιοχές, πλην των “κόκκινων”, αλλά και της επαναφοράς του click away και της εφαρμογής του click in shop. Άλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία, την  προηγούμενη φορά που εφαρμόστηκε το click away (χωρίς το click in shop) είχε επιβαρύνει κατά 14% την επιδημιολογική κατάσταση.

Όπως όλα δείχνουν, κάπως έτσι θα κυλήσουν οι επόμενοι μήνες μέχρι την άνοιξη. Θα αυστηροποιούνται και θα ελαστικοποιούνται τα μέτρα, ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα κάθε περιοχής, τα οποία θα επανεξετάζονται ανά δεκαπενθήμερο.

Και όποιος αντέξει…

Καμία δημοσίευση για προβολή