Χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι κινείται ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος- Βελτίωση για Βιομηχανία και Υπηρεσίες, πτώση για Λιανικό Εμπόριο

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος κινείται ανοδικά τον Φεβρουάριο, καθώς διαμορφώνεται στις 101,3 (από 99,6) μονάδες. Αυτή είναι η υψηλότερη επίδοσή του από τον Σεπτέμβριο του 2018, όμως κινείται χαμηλότερα έναντι της περυσινής του επίδοσης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των Ερευνών Οικονομικής Συγκυρίας για τον μήνα Φεβρουάριο του ΙΟΒΕ.

Στη Βιομηχανία και τις Υπηρεσίες καταγράφεται βελτίωση του κλίματος, σε αντίθεση με τους άλλους τομείς και ειδικά το Λιανικό εμπόριο όπου σημειώνεται διόρθωση της έντονης ανόδου που είχε καταγραφεί τον προηγούμενο μήνα. Ειδικότερα, στο Λιανικό Εμπόριο φάνηκε ότι η έντονη βελτίωση του προηγούμενου μήνα ήταν πρόσκαιρη και διορθώθηκε αμέσως.

Άλλωστε, και στην πλευρά των νοικοκυριών ο σχετικός δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης επίσης διορθώνει την πορεία του η οποία ήταν συστηματικά ανοδική κατά τους προηγούμενους μήνες. Η βιομηχανία επηρεάζεται περισσότερο από το εξωτερικό περιβάλλον και την πορεία της διεθνούς ζήτησης και ο σχετικός δείκτης παρουσιάζει ανάκαμψη μετά την πρόσφατη καθοδική τάση. Συνολικά, το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει μεικτή εικόνα το τελευταίο διάστημα.

Καθώς κινούμαστε σε προεκλογική συγκυρία, οι εξαγγελίες τείνουν να βελτιώνουν τις προσδοκίες, μια τάση η οποία επαναλαμβάνεται συστηματικά σχεδόν από το 1981, από την έναρξη δηλαδή των ερευνών αυτών στην Ελλάδα. Όμως, καθώς αφενός ζήτημα του ακριβούς χρόνου των εκλογών παραμένει σε εκκρεμότητα και, αφετέρου, συντρέχουν αντίρροπες δυνάμεις στο διεθνή και εγχώριο οικονομικό κύκλο, η συνολική εικόνα είναι μεικτή παραπέμποντας περισσότερο σε στάση αναμονής των αποφάσεων και εξελίξεων.

Αναλυτικότερα:

– στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση βελτιώθηκε αισθητά, ενώ το ισοζύγιο στις προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες βελτιώθηκε, με το δείκτη στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα να εξασθενεί

– στις Κατασκευές, οι προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων επιδεινώνονται , όπως πτωτικά κινήθηκαν και οι προβλέψεις για την απασχόληση

Περισσότερα σε λέξεις

– στο Λιανικό Εμπόριο, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις εξασθενούν αισθητά, όπως αντίστοιχα και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ ο δείκτης αποθεμάτων καταγράφει περαιτέρω αποκλιμάκωση

– στις Υπηρεσίες, οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων ανακάμπτουν, όπως και οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση, αλλά και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της

– στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώνονται, όπως επίσης και οι προβλέψεις για τη δική τους οικονομική κατάσταση και για την ανεργία. Σχεδόν αμετάβλητη παραμένει, ωστόσο, η πρόθεση για αποταμίευση

Εξασθένιση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης μετά από επτά μήνες συνεχούς ανάκαμψης

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης εξασθενεί τον Φεβρουάριο, έπειτα από επτά μήνες στους οποίους κατέγραφε συνεχώς βελτίωση, και διαμορφώνεται στις -33,3 (από -28,3) μονάδες. Η εξασθένιση αυτή εκπορεύεται κυρίως από τις δυσοίωνες προβλέψεις των νοικοκυριών για μείζονες αγορές και λιγότερο από την επιδείνωση των προβλέψεών τους για την μελλοντική οικονομική κατάσταση της χώρας, ενώ οι εκτιμήσεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών το τελευταίο έτος είναι αμετάβλητες.

Η μεταβολή τάσης που σημειώθηκε στην καταναλωτική εμπιστοσύνη ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη κατόπιν της πολύμηνης ενίσχυσής της. Η τόνωση των προσδοκιών από έκτακτα επιδόματα και αναδρομικά που καταβλήθηκαν στο τέλος του 2018, αλλά και από τη μη περικοπή των συντάξεων εξασθένησε.

Επιπλέον, παρά την τρέχουσα προεκλογική περίοδο, κατά την οποία διαχρονικά βελτιώνονται οι προσδοκίες των νοικοκυριών από τις εξαγγελίες, δεν είναι εμφανής, έως τώρα, μια σημαντική ανοδική δυναμική σε τμήματα της οικονομίας φέτος, στην οποία να μπορούν να στηριχθούν οι προσδοκίες τους για αυτή. Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πλέον απαισιόδοξοι στην ΕΕ, όμως πλέον δεν απέχουν σημαντικά από τα επόμενα πιο απαισιόδοξα νοικοκυριά, εκείνα της Βουλγαρίας (-26,6 από -26,0 μον. ο δείκτης).

Την πεντάδα των πλέον απαισιόδοξων συμπληρώνουν η Ρουμανία (- 14,3 από -14,8), η Ιταλία (-11,8 από 10,5) και η Γαλλία (-11,6 από -13,8). Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -7,2 (από -7,8) μονάδες στην ΕΕ και στις -7,4 (από -7,9) μονάδες στην Ευρωζώνη. Ανοδική τάση σημειώθηκε τον Φεβρουάριο σε 9 χώρες, ενώ θετικό πρόσημο διατηρούν 6 χώρες: η Τσεχία, η Δανία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Πολωνία και η Φινλανδία.

Αναλυτικά:

– Αμετάβλητες οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες

Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες δεν μεταβάλλονται τον Φεβρουάριο, με το σχετικό ισοζύγιο στις -35,6 (από – 35,5) μονάδες. Το 51% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 5% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -3,4 και -5,5 μονάδες αντίστοιχα.

– Ήπια εξασθένιση στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών

Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες υποχώρησαν ήπια τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -27,4 (από -26,2) μονάδες. Το 45% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 11% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +1,1 και +0,2 μονάδες αντίστοιχα.

– Επιδείνωση στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας

Ο δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο επιδεινώθηκε ελαφρώς τον Φεβρουάριο και διαμορφώθηκε στις -28,8 (από – 24,6) μονάδες. Το 48% των καταναλωτών προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 17% το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -13,1 και -9,1 μονάδες.

– Έντονα πτωτική η πρόθεση για μείζονες αγορές

Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) εξασθένησε έντονα τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -41,5 (από -26,9) μονάδες. Το 55% των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 5% αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -13,6 μονάδες στην ΕΕ και στις -15,4 μονάδες στην Ευρωζώνη.

– Στα ίδια επίπεδα η πρόθεση για αποταμίευση

Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες δεν μεταβλήθηκε τον Φεβρουάριο, παραμένοντας τις -69,0 μονάδες (από -68,4). Το 84% των νοικοκυριών δεν θεωρεί καθόλου πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 14% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +2,5 και -1,3 μονάδες αντίστοιχα.

– Ενίσχυση προβλέψεων για την ανεργία

Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες αυξήθηκε τον Φεβρουάριο, στις +22,5 μονάδες, έναντι 17,7 τον προηγούμενο μήνα. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας διαμορφώθηκε στο 45%, με το 21% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +9,0 και +5,9 μονάδες αντίστοιχα.

– Ενίσχυση των προβλέψεων ανόδου στις τιμές

Άνοδο καταγράφει τον Φεβρουάριο ο δείκτης στις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες, στις +7,5 (από +5) μονάδες. Το 39% των νοικοκυριών προβλέπει άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 33% αναμένει σταθερότητα. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +23,8 και +18,0 μονάδες.

– Περαιτέρω μείωση του ποσοστού που δηλώνει ότι «αντλεί από τις αποταμιεύσεις του»

Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» περιορίστηκε ελαφρά τον Φεβρουάριο στο 63% (από 64%), ενώ μειώθηκε στο 10% (από 11%) το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δηλώνουν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 16% (από 15%) του συνόλου, ενώ όσοι δηλώνουν ότι «έχουν χρεωθεί» κινούνται στο 12% (από 10%).

Από το newsroom του economico.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:[home]

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή