Διώρυγα Κωνσταντινούπολης: Ο Ερντογάν θεμελιώνει το φαραωνικό του όραμα αλλά δεν πείθει τις αγορές – Γιατί οι επενδυτές φοβούνται την Τουρκία

Διώρυγα Κωνσταντινούπολης

Eίναι το, φαραωνικών διαστάσεων όραμα του Ταγίπ Ερντογάν και, κατά τον τούρκο πρόεδρο, είναι το έργο που «ανοίγει νέα σελίδα στην αναπτυξιακή ιστορία της Τουρκίας»: Με κόστος – ονομαστικού προϋπολογισμού – 15 δις δολάρια, και με τις εκτιμήσεις ανεξάρτητων αναλυτών να ανεβάζουν την τελική δαπάνη έως και τα 65 δις δολάρια, η Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης γίνεται το πλέον αμφιλεγόμενο αναπτυξιακό και πολιτικό στοίχημα της προεδρίας Ερντογάν και, ταυτόχρονα, ένα από τα πιο μεγάλα ρίσκα για την οικονομία της Τουρκίας.

Ο Ερντογάν θεμελίωσε την πρώτη γέφυρα της Διώρυγας

Το σήμα εκκίνησης του έργου δόθηκε το Σαββατοκύριακο, με τον τούρκο πρόεδρο να βάζει τον θεμέλιο λίθο στην πρώτη από τις έξι γέφυρες της Διώρυγας, την γέφυρα Sazlidere.

«Θεωρούμε τη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης ως ένα έργο που θα σώσει το μέλλον. Ανοίγουμε μια νέα σελίδα στην αναπτυξιακή ιστορία της Τουρκίας», δήλωσε ο Ταγίπ Ερντογάν θεμελιώνοντας την γέφυρα μήκους 1,6 χιλιομέτρων και κόστους 1,5 δις δολαρίων.

Σύμφωνα με τον Ταγίπ Ερντογάν το project θα χρειαστεί περίπου έξι χρόνια για να ολοκληρωθεί, και το κόστος του θα αποσβεστεί από τα έσοδα των πρώτων 12 ετών. Το κανάλι θα είναι μήκους 45 χιλιομέτρων και θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά.

Ιμάμογλου: Καταστρέφει την Κωνσταντινούπολη

Σύμφωνα με την τουρκική αντιπολίτευση θα καταστρέψει το θαλάσσιο οικοσύστημα και θα θέσει σε κίνδυνο την παροχή πόσιμου νερού της πόλης. «Αυτό το έργο θα προκαλέσει στην Κωνσταντινούπολη πολύ βαριές και μη αναστρέψιμες βλάβες. Δεν είναι ένα κρατικό project, είναι ένα εκλογικό project» δήλωσε ο δήμαρχος Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου – μεγάλος πολιτικός αντίπαλος του Ερντογάν και από τους μεγαλύτερους πολέμιους του έργου της Διώρυγας.

Η τουρκική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το Κανάλι είναι απαραίτητο όχι μόνον για αναπτυξιακούς λόγους αλλά και για λόγους ασφαλείας. Θεωρεί ότι ο Βόσπορος είναι κορεσμένος και η ναυσιπλοία από τον τον Εύξεινο Πόντο στη Θάλασσα του Μαρμαρά είναι πλέον επικίνδυνη. Κάθε χρόνο περνούν από τα Στενά 43.000 πλοία, πολύ περισσότερα από τα 25.000, αριθμό που θεωρεί ασφαλή η κυβέρνηση, με συνέπεια να παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις. Μέχρι το 2050 εκτιμάται ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί στα 78.000.

Οι αντιδράσεις που συναντά το project όμως δεν είναι μόνον πολιτικές και περιβαλλοντικές – το όραμα Ερντογάν φαίνεται να συναντά και μεγάλες επενδυτικές επιφυλάξεις. Πρόσφατα, το Rueters αποκάλυψε πως οι μεγαλύτερες ιδιωτικές τράπεζες της Τουρκίας αρνούνται να χρηματοδοτήσουν την Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών αλλά και εξαιτίας των υψηλών επενδυτικών ρίσκων εντός τέτοιου εγχειρήματος.

Nordic Monitor: Οι επενδυτές φοβούνται την Τουρκία

Σε ανάλυσή του, επίσης, το Nordic Monitor επεσήμανε ότι η συγκυρία είναι εξαιρετικά αρνητική για την Τουρκία καθώς οι ξένοι επενδυτές την βλέπουν όλο και περισσότερο ως πολιτικά και οικονομικά ριψοκίνδυνη χώρα, ιδίως μετά την αναμόρφωση του εκτελεστικού προεδρικού συστήματος του 2018 που έφερε ολοκληρωτικές και σχεδόν απολυταρχικές εξουσίες στα χέρια του Ερντογάν.

Για του λόγου το αληθές: Οι άμεσες ξένες επενδύσεις στην Τουρκία, οι οποίες ήταν 12,8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2018, μειώθηκαν σε 9,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019 και σε 7,8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020.

Την περασμένη εβδομάδα, πάντως, ο Ταγίπ Ερντογάν παρουσίασε νέο τριετές στρατηγικό πλάνο για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων έως το 2023. Το σχέδιο προβλέπει αύξηση του μεριδίου της Τουρκίας στην παγκόσμια αγορά ξένων επενδύσεων στο 1,5% έως το 2023 – δηλαδή, σε ποσοστό διπλάσιο από τα 7,8 δις δολάρια του 2020.

Καμία δημοσίευση για προβολή