Έλον Μασκ και Twitter: Όλα όσα θα θέλατε να μάθετε για την εξαγορά του μέσου από τον «Mr. Tesla»

Όπως είναι γνωστό, για το μυθώδες ποσό των 44 δισ. δολαρίων, το Twitter, η δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης (micro-blogging, όπως την είχε ονομάσει ο δημιουργός της και πρώην CEO, Τζακ Ντόρσεϊ), πέρασε στα χέρια του Ίλον Μασκ, το πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο.

Η συγκεκριμένη εξαγορά, η οποία γίνεται με ίδια κεφάλαια του Μασκ και δανειοδότηση από μεγάλα τραπεζικά ιδρύματα, προκάλεσε πραγματική θύελλα, καθώς ένα μέσο που -σε πολύ γενικές γραμμές- έμοιαζε πραγματικά να προωθεί και να υπερασπίζεται την ελευθερία του λόγου περνά στα χέρια ενός μεγιστάνα.

Παρακάτω, θα επιχειρηθεί να εξηγηθεί γιατί ο Μασκ προχώρησε σε αυτή την κίνηση, πού αποσκοπεί και τι μπορούν να περιμένουν οι χρήστες -και ιδίως ένας συγκεκριμένος που έχει «μπαναριστεί» μόνιμα από το μέσο.

Οι μεγάλες αλλαγές

  1. Γιατί ο Μασκ και γιατί τώρα; Ο ιδρυτής και CEO της Tesla είναι από τους πλέον πιστούς χρήστες του μέσου και, μάλιστα, προβαίνει και σε διάδραση με άλλους χρήστες. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα είχε εκφράσει παράπονα για το επίπεδο του διαλόγου στο Twitter και ιδίως για την ελευθερία του λόγου. Εν τέλει, πρόσφερε το ποσό των 44 δισ. δολαρίων για να αποκτήσει το μέσο, δεσμευόμενος ότι θα ενισχύσει την ελευθερία του λόγου.
  2. Δεν είναι περίεργο ένας μεγιστάνας να αγοράζει ένα μέσο; Όχι, ήδη ο Τζεφ Μπέζος της Amazon είναι ιδιοκτήτης της Washington Post -μάλιστα, άφησε και αιχμές για την κίνηση Μασκ για το Twitter-, η Microsoft συνεργάστηκε με το NBC, ο Μάικλ Μπλούμπεργκ είναι ιδιοκτήτης του Bloomberg, ενώ στο παρελθόν μέλος της οικογένειας Ρόθτσιλντ είχε συμμετάσχει στο δ.σ. της Liberation.
  3. Και τι θα γίνει τώρα; Αρχικά δεν προβλέπονται σημαντικές αλλαγές (ο Μασκ έχει δεσμευτεί για μεγαλύτερη διαφάνεια, δημοσιοποίηση του αλγόριθμου και κουμπί «edit», μεταξύ άλλων), ωστόσο ουδείς ξέρει πώς θα είναι τα πράγματα μετά από ένα ή δύο χρόνια.
  4. Υπάρχει λόγος ανησυχίας για λογοκρισία; Αν κανείς πιστέψει τον Μασκ, όχι, το αντίθετο μάλιστα. Ο ίδιος έχει ταχθεί κατά της πολιτικής του «μπαναρίσματος» αναρτήσεων ή και λογαριασμών που κρίνονται ότι παραβιάζουν τους Όρους Χρήσης της κοινότητας, ωστόσο, μένει να φανεί αν και πόσο θα χαλαρώσει τους κανονισμούς λειτουργίας του μέσου.

Ο Τραμπ και τα οικονομικά του μέσου

  1. Και ο Τραμπ; Αν ο Μασκ επιμείνει στη θέση του για λιγότερα μπαναρίσματα, λόγικά θα επιστρέψει σε λειτουργία και ο λογαριασμός του πρώην προέδρου των ΗΠΑ, που είχε μπλοκαριστεί μετά τα γεγονότα της 6ης Ιανουαρίου 2021. Ο ίδιος ο Τραμπ έχει πει ότι δεν γυρίζει στο Twitter, θέλοντας να ενισχύσει τα δικά του social media, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος μαζί του.
  2. Τι γίνεται με την εταιρεία; Η εταιρεία με την ονομασία Twitter Inc. περνά πλήρως στα χέρια του Μασκ και στην ουσία γίνεται ιδιωτική (με μια διαδικασία που ονομάζεται «επιθετική εξαγορά») και ο ιδιοκτήτης της μπορεί να κάνει ό,τι θέλει χωρίς να ενδιαφέρεται για τις αγορές.
  3. Και με τα οικονομικά του μέσου τι γίνεται; Το ποσό των 44 δισ. είναι πολύ μεγάλο καθώς το Twitter παρά την τεράστια δημοφιλία του δεν είναι και το πλέον επιτυχημένο εμπορικά μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Μένει να φανεί αν ο Μασκ προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του προσωπικού, αλλά και τι θα κάνει με τις διαφημίσεις, αλλά και με τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του μέσου, προκειμένου να το κάνει πιο εμπορικά θελκτικό.
  4. Θα επιτραπούν οι πολιτικές διαφημίσεις; Εδώ αρχίζουν τα δύσκολα για τον Μασκ, καθώς το Twitter από το 2019 απαγόρευσε αυτού του είδους τη διαφήμιση. Ακόμα δεν ξέρει κανείς τι θα κάνει ο νέος ιδιοκτήτης του μέσου και μέχρι πού θα τραβήξει τα όρια της «ελευθερίας του λόγου», όπως ο ίδιος την εννοεί.
  5. Μπορεί ο Μασκ να κάνει το Twitter καλύτερο; Ο ίδιος έχει πει ότι θα εξοβελίσει από το μέσο τα bots και τους απατεώνες (ιδίως στον τομέα των κρυπτονομισμάτων), κάτι, πάντως, που θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο. Επίσης, δεσμεύεται για μεγαλύτερη διαφάνεια και πιο χαλαρή προσέγγιση στο ζήτημα του moderation. Αντικειμενικά, αποκτά ένα ΜΜΕ (πολύς κόσμος έχει πρόσβαση στις ειδήσεις μέσω του Twitter) και μένει να φανεί πώς θα το αξιοποιήσει.

Καμία δημοσίευση για προβολή