Εντείνουν τις προσπάθειες οι τράπεζες για αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών των πελατών τους. Δραματική μείωση του προσωπικού και digital επενδύσεις

Σημαντικά μειωμένο εμφανίζεται το τελευταίο διάστημα το ποσοστό των πολιτών που επιμένει να στέκεται στις ουρές των ταμείων των τραπεζών προκειμένου να εξυπηρετηθεί. Παρ όλα αυτά, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους τα τραπεζικά ιδρύματα, ένα ποσοστό της τάξεως του  15% των πελατών τους, επιμένει …παραδοσιακά για συναλλαγές  (αναλήψεις ή πληρωμές), οι οποίες θα μπορούσαν να γίνουν ηλεκτρονικά.Στόχος των τραπεζών για την τρέχουσα χρονιά είναι να μειωθεί έως …εξαφανίσεως και αυτό το ποσοστό!

Η Eurobank, για παράδειγμα, έχοντας «τεστάρει» τους τελευταίους μήνες του 2019 τη δυνατότητα της μη εκτέλεσης συναλλαγών κάτω των 400 ευρώ με μετρητά στο ταμείο κεντρικών της καταστημάτων, αποφάσισε να επεκτείνει την επίμαχη πολιτική και στο υπόλοιπο δίκτυό της.

«Μετά τα capital controls είναι ελάχιστοι εκείνοι οι καταναλωτές που δεν έχουν εξοικειωθεί με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οι οποίες καταλαμβάνουν πλέον το 85%. Ακόμη και αυτοί, ωστόσο, που λόγω ηλικίας ή άλλων προβλημάτων δεν δύνανται να το πράξουν, υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό – οι αποκαλούμενοι και “ψηφιακοί άγγελοι” (digital angels) – που μπορεί να τους βοηθήσει», σύμφωνα με πηγές της τράπεζας  (Ελεύθερος Τύπος).

Υπενθυμίζεται ότι, όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), ο συνολικός αριθμός των καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία παρουσίασε αύξηση 4% το α’ εξάμηνο του 2019 (+ 539.000) και ανήλθε σε 17,7 εκατ. κάρτες. Η αύξηση δε προήλθε αποκλειστικά από την έκδοση νέων χρεωστικών καρτών, σε αντίθεση με την πτωτική πορεία των πιστωτικών, οι οποίες – λόγω και των υψηλών επιτοκίων τους – αποφεύγονται από τους καταναλωτές.

Οι τράπεζες και η έμφαση στα ΚΑΣ

Την προσκόμιση κάρτας θέτει, από την πλευρά της, η Alpha Bank ως απαραίτητη προϋπόθεση για όσους επιθυμούν να πραγματοποιήσουν πληρωμές Δημοσίου και οργανισμών με μετρητά στα Κέντρα Αυτόματων Συναλλαγών (ΚΑΣ). Πρόκειται για μία πολιτική που, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες (Ελεύθερος Τύπος), υλοποιεί το τελευταίο διάστημα και η Πειραιώς. «Τα επίμαχα μηχανήματα “φορτώνονται” διαρκώς με ολοένα και περισσότερες δυνατότητες. Τα δάνεια του νόμου Κατσέλη, για παράδειγμα, που μέχρι πρότινος δεν υπήρχαν στο… μενού, πλέον υποστηρίζονται, επιτρέποντας στους οφειλέτες να πραγματοποιούν μέσω αυτών τις μηνιαίες καταβολές τους», εξηγούν αρμόδια τραπεζικά στελέχη.

Υπηρεσίες… πακέτο στις τράπεζες

Περισσότερα σε λέξεις

«Πακεταρισμένες» υπηρεσίες, οι οποίες θα κοστολογούνται αναλόγως τού τι προσφέρεται, σε εξαμηνιαία ή ετήσια βάση, φέρεται να εξετάζουν οι τράπεζες.

Μετά τις αντιδράσεις που συνάντησε τόσο από τους καταναλωτές όσο και από την κυβέρνηση η απόφασή τους να αναθεωρήσουν τα τιμολόγια, αυξάνοντας υφιστάμενες προμήθειες ή προσθέτοντας νέες, τα ιδρύματα φέρεται να αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους, ώστε να τονώσουν τα έσοδά τους. Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα του 9μήνου του 2019, αυτά «άγγιξαν» τα 250 εκατ. ευρώ για τη Eurobank, τα 247 εκατ. ευρώ για την Alpha Bank, τα 184 εκατ. ευρώ για την Εθνική Τράπεζα και τα 81 εκατ. ευρώ για την Πειραιώς.

«Η πρακτική που ακολουθείται κατά κόρον από τις τράπεζες του εξωτερικού αφορά στην ομαδοποιημένη τιμολόγηση. Αυτή δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη να επιλέξει το πακέτο που τον ικανοποιεί, όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, στην κινητή τηλεφωνία», επισημαίνουν χαρακτηριστικά τα παραπάνω στελέχη, προσθέτοντας, ωστόσο, πως οι σχετικές συζητήσεις είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο.

Συρρίκνωση δικτύου στις τράπεζες

«Στροφή» στο… digital πραγματοποιούν τα τελευταία χρόνια οι τράπεζες, με τις επενδύσεις στα επίμαχα κανάλια να υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν το ένα δισ. ευρώ έως το 2021.

Στο πλαίσιο αυτό και ενόσω τα λειτουργικά έξοδα παραμένουν υψηλά (823,6 εκατ. ευρώ για την Alpha Bank, 749 εκατ. ευρώ για την Πειραιώς, 672 εκατ. ευρώ για την Eurobank και 592 εκατ. ευρώ για την ΕΤΕ), οι τέσσερις όμιλοι σχεδιάζουν περαιτέρω μείωση του δικτύου τους.

Προς επίρρωση, η διοίκηση της Πειραιώς έχει θέσει ως στόχο τη μείωση του δείκτη κόστους προς έσοδα σε κάτω από 40% έως το 2023 από 54% το 9μηνο του 2019, γεγονός που σημαίνει πως προσεχώς θα μπει νέο «μαχαίρι». Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τα τελευταία οικονομικά στοιχεία, η τράπεζα «μετρούσε» 535 καταστήματα και 11.382 άτομα προσωπικό.

Περίπου 1.300 υπάλληλοι έχουν αποχωρήσει από την ΕΤΕ από το 2016 έως σήμερα (8.600 τον Σεπτέμβριο του 2019 έναντι 9.900 προ τριετίας), με τη διοίκηση της τράπεζας να προσβλέπει σε επιπλέον συρρίκνωση του προσωπικού – αυτό δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 7.150 άτομα έως το 2022, ενώ σε μείωση – άνω του 10% – των λειτουργικών δαπανών σε βάθος τριετίας «ποντάρει» και η Alpha Bank, η οποία διαθέτει σήμερα 8.080 άτομα προσωπικό (-808 υπάλληλοι σε σύγκριση με το 2016).

Τέλος, σε αντίστοιχη μείωση του δικτύου της προσβλέπει και η διοίκηση της Eurobank, από την οποία μέσα σε έναν χρόνο έχουν αποχωρήσει περισσότερα από 520 άτομα (8.643 στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου έναντι 9.164 στις αρχές του 2018).

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ