Επιστροφή 133 εκατ. ευρώ σε Mercedes και ΒΜW από το Δημόσιο – Πως το “λαθρεμπόριο” μετατράπηκε σε φιάσκο

Μια από τις μεγαλύτερες υποθέσεις λαθρεμπορίας αυτοκινήτων με πρωταγωνιστές τις αυτοκινητοβιομηχανίες Mercedes και BMW και τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα, εξελίχθηκε σε φιάσκο.

Ασχολήθηκαν όλες οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, από το ΣΔΟΕ μέχρι τα τελωνεία, ενώ επιβλήθηκαν πρόστιμα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Μάλιστα, στην υπόθεση αναφέρθηκε και ο Αλέξης Τσίπρας, όταν λίγους μήνες προτού γίνει πρωθυπουργός επισκέφτηκε το ΣΔΟΕ, ενώ το συγκεκριμένο θέμα έγινε και πρωτοσέλιδο στο περιοδικό «Spiegel».

Τελικά, μετά από μια εξοντωτική δικαστική διαμάχη των δύο εταιρειών στην Ελλάδα με το Δημόσιο, ο θησαυρός αποδείχθηκε ότι ήταν άνθρακες και με το ελληνικό κράτος να καλείται να καταβάλει σε Mercedes και BMW 133 εκατ. Ευρώ.

Σύμφωνα με το δικαστήριο, «δεν στοιχειοθετείται λαθρεμπορία, ενώ τα αντίθετα υποστηριζόμενα από το Ελληνικό Δημόσιο πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα». Η υπόθεση αφορά τον τρόπο που διαχειρίστηκαν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες τις θυγατρικές τους στην Ελλάδα τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης, όταν και επιβλήθηκε ο φόρος πολυτελείας.

Τότε που οι δύο γερμανικοί κολοσσοί πραγματοποιούσαν ενδοομιλικές πωλήσεις προς τις Mercedes Hellas και BMW Hellas σε χαμηλά ποσά προκειμένου να μην ανεβάσουν τις τιμές (λόγω επιβολής φόρου πολυτελείας και αυξημένων δασμών) στη λιανική, με στόχο να καταφέρουν να επιβιώσουν καθώς η πτώση στις πωλήσεις ξεπερνούσε το 40%.

Το ΣΔΟΕ θεώρησε ότι αυτό ήταν ένα τέχνασμα για να μην πληρώνουν φόρους και δασμούς στο Ελληνικό Δημόσιο και συνεπώς, σύμφωνα με τους ελεγκτές, διέπραξαν το αδίκημα της λαθρεμπορίας. Παράλληλα, εκτός από το οικονομικό σκέλος, ασκήθηκαν και ποινικές διώξεις για λαθρεμπορία σε όλα τα μέλη του Δ.Σ. των δύο θυγατρικών στην Ελλάδα.

[more]

Από την πλευρά τους, οι δύο θυγατρικές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα κάνουν λόγο για μια προσπάθεια επιβίωσης στα πρώτα χρόνια της ελληνικής κρίσης. Όταν δηλαδή το εισόδημα του Έλληνα πολίτη μειώθηκε απότομα κατά πολύ, επιβλήθηκαν νέοι φόροι όπως ο φόρος πολυτελείας και αυξήθηκαν οι δασμοί και ο ΦΠΑ, με αποτέλεσμα η πτώση στις πωλήσεις να είναι μεγαλύτερη του 40%. Έτσι, οι δύο εταιρείες για να μην αυξήσουν τις τιμές μετά την επιβολή των νέων φόρων και ουσιαστικά νεκρώσουν οι πωλήσεις, συμφώνησαν με τις μητρικές εταιρείες να ρίξουν τις τιμές τους, με αποτέλεσμα να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα, παρά το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι φόροι.

Το ΣΔΟΕ βάζει στο μικροσκόπιο όσα οχήματα των Mercedes και BMW εισήχθησαν από την 1η Ιανουαρίου του 2011. Ωστόσο, δεν καταλογίζει κανένα πρόστιμο, για να φτάσουμε στο 2015 όπου ο φάκελος εξακολουθεί να παραμένει ανοιχτός. Μάλιστα, εκείνη την εποχή τη συγκεκριμένη υπηρεσία επισκέπτεται ο κ. Αλέξης Τσίπρας και με την προοπτική του επόμενου πρωθυπουργού ζητάει ενημέρωση για τη συγκεκριμένη υπόθεση.

Στις 20 Ιουλίου του 2017 οι ελεγκτές αποφαίνονται ότι οι δύο εταιρείες με ιδιαίτερα τεχνάσματα διαπράττουν λαθρεμπορία.

Συγκεκριμένα, στη Mercedes Hellas καταλογίζουν διαφυγόντες φόρους, τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας ύψους 84,4 εκατ. ευρώ για 6.300 αυτοκίνητα που εισήχθησαν τη χρονική περίοδο των ελέγχων.

Στη δε BMW Hellas επιβάλλονται πρόστιμα για διαφυγόντες φόρους, τέλη και λαθρεμπορία 48,8 εκατ. ευρώ για 5.150 εισαχθέντα αυτοκίνητα. Σε απλά ελληνικά, σύμφωνα με το πόρισμα του Τελωνείου Αθηνών, στους δρόμους της Αθήνας κυκλοφορούν 11.450 «λαθραία» αυτοκίνητα Μercedes και BMW.

Οι δύο εταιρείες, αμφισβητούν τα αποτελέσματα των ελέγχων, αλλά καταβάλλουν και τα 133 εκατ. ευρώ προκειμένου να μπορούν να λειτουργούν απρόσκοπτα. Παράλληλα όμως καταθέτουν προσφυγή κατά της απόφασης. Απίστευτο είναι ότι προτού καλά-καλά καταλογιστούν τα πρόστιμα, οδηγούνται στο γραφείο του ανακριτή τα μέλη των Δ.Σ. των δύο εταιρειών μετά από ποινική δίωξη που ασκείται σε βάρος τους για λαθρεμπορία.

Μετά τον καταλογισμό των προστίμων-μαμούθ οι δύο εταιρείες ειχαν τις εξής επιλογές: να βάλουν λουκέτο ή να προσφύγουν κατά των αποφάσεων. Στη δεύτερη περίπτωση της προσφυγής θα έπρεπε είτε να αναστείλουν τη λειτουργία τους είτε να καταβάλουν το ποσό. Στη δε καταβολή, υπάρχει η επιλογή να δώσουν το 50% του ποσού από το επιβληθέν πρόστιμο ή να το καταβάλουν ολόκληρο, κάτι που επιλέγουν να κάνουν.

Η δικαστική διαμάχη ανάμεσα στις δύο εταιρείες και το ελληνικό Δημόσιο κράτησε πολλούς μήνες. Βασικό υπερασπιστικό στοιχείο είναι ότι δεν υπάρχει λαθρεμπόριο αλλά μια επιχειρηματική συμπεριφορά σε μια οικονομία και χώρα που βρίσκονται σε βαθιά οικονομική κρίση. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πρώτα χρόνια του μνημονίου η αγορά του αυτοκινήτου γύρισε στη δεκαετία του ’80 και η πτώση στις πωλήσεις ξεπερνούσε το 40%.
Τελικά, οι αποφάσεις 4352/2018 για τη Mercedes και 4359/2018 για τη BMW είναι απαλλακτικές.

Το δικαστήριο αποφαίνεται ότι δεν στοιχειοθετείται λαθρεμπορία, τα όσα υποστηρίζει το Ελληνικό Δημόσιο απορρίπτονται ως αβάσιμα και το υποχρεώνει να ανοίξει τα ταμεία του και να δώσει συνολικά στις δύο θυγατρικές των γερμανικών κολοσσών το ποσό των 133 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, θα πρέπει να αποδοθεί και το παράβολο που καταβλήθηκε και συνολικά φέρεται να αγγίζει τα 5 εκατ. ευρώ. Βέβαια, στις αποφάσεις που εκδόθηκαν στα τέλη Νοεμβρίου έχει δικαίωμα να ασκήσει αναίρεση το Ελληνικό Δημόσιο μέσα σε 60 ημέρες. Το σίγουρο είναι ότι στην παρούσα φάση μιλάμε για ένα ακόμη φιάσκο των ελληνικών αρχών σε υποθέσεις που παρουσιάστηκαν ως σούπερ λαθρεμπορία, με μεγάλη ζημιά για το Ελληνικό Δημόσιο.

[/more]

Από το newsroom του economico.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή