Επιστροφή στα θρανία επιστροφή και στην παραγωγικότητα; Πως επηρεάζει η εκπαίδευση το ΑΕΠ

    Της Δάφνης Γρηγοριάδη

    Επιστροφή στο σχολείο επιστροφή  και στην παραγωγικότητα; Ανοίγουν τα σχολεία στις 14/09 για όλους τους μαθητές της χώρας, οι οποίοι θα πρέπει να προσαρμοστούν στην νέα πραγματικότητα. Η περσινή διακοπή τους για το 1/3 του σχολικού έτους λόγω της υγειονομικής κρίσης όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλες τις χώρες  του πλανήτη είναι πιθανό να μειώσει τις δεξιότητες του μελλοντικού εργατικού δυναμικού  γεγονός που μπορεί να μειώσει και τα παγκόσμια επίπεδα παραγωγικότητας κατά 1,5% εκτιμά ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Επίσης σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ όσο μεγαλύτερη είναι μια χώρα τόσο περισσότερο θα πέσουν τα παραγωγικά της επίπεδα με τις ΗΠΑ ήδη να καταγράφουν αισθητές απώλειες.

    Το γεγονός αυτό μας προβληματίζει για την πορεία του Παγκόσμιου ΑΕΠ μετά το πέρας της πανδημίας. Μια ενδεχόμενη μελλοντική πτώση του μετά την υγειονομική κρίση θα μπορούσε να συμπιέσει τις κυβερνητικές και ιδιωτικές δαπάνες για την εκπαίδευση. Με τα περισσότερα κονδύλια να δίνονται στην θωράκιση της δημόσιας υγείας οι  μελλοντικές δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση διατρέχουν κίνδυνο παρά τα βραχυπρόθεσμα μέτρα  τόνωσης σε ορισμένες χώρες. Στην Ελλάδα για την εξισορρόπηση της κατάστασης θα μπορούσε να βοηθήσει η τοπική αυτοδιοίκηση η οποία πολλές φορές δρα συμπληρωματικά με τις κατευθυντήριες γραμμές που δίνονται σε  κεντρικό επίπεδο.

    Μακροπρόθεσμες οι συνέπειες

    Δυο ειδών συνέπειες: Αντιλαμβανόμαστε επομένως ότι οι συνέπειες δεν ήταν τελικά μόνο βραχυπρόθεσμες αλλά θα υπάρξουν και μακροπρόθεσμες. Λόγω του κοροναϊού θα  μπορούσε να επηρεαστεί το εισόδημα της επόμενης γενιάς κατά 3% ετησίως καθ ‘όλη τη διάρκεια του εργασιακού βίου.

    Ποιοι μαθητές επηρεάστηκαν περισσότερο: Το κλείσιμο  των σχολείων  επηρέασε όλους τους μαθητές, ιδιαίτερα όμως εκείνους που ανήκουν σε οικογένειες χαμηλών εισοδημάτων ή ευπαθών ομάδων καθώς κατά την διάρκεια του εγκλεισμού δεν είχαν τους πόρους για να πραγματοποιήσουν τηλεκπαίδευση ή να πραγματοποιήσουν μαθήματα στο σπίτι.

    Συνέπειες θα υπάρχουν και στα Πανεπιστήμια: Mεγάλο μέρος των εσόδων τους προέρχεται από φοιτητές άλλων χωρών καθώς και από καλοκαιρινά προγράμματα. Η πτώση των εσόδων λόγω μειωμένης ζήτησης τόσο εξαιτίας οικονομικής αδυναμίας όσο και περιορισμού μετακινήσεων, μπορεί να οδηγήσει στον περιορισμό του καθηγητικού προσωπικού και επακόλουθα στην μείωση της ποιότητας της παρεχόμενες εκπαίδευσης.

     

     

     

    Καμία δημοσίευση για προβολή