Έρευνα SAS: Ευάλωτες οι ελληνικές επιχειρήσεις- 1 στις 4 έπεσε θύμα απάτης

Η ελληνική αγορά έχει μείνει πίσω σε πολλούς τομείς, κυρίως λόγω των ασφυκτικών πιέσεων που άσκησε η κρίση. Αποτέλεσμα είναι να μην έχουν γίνει όλες οι επενδύσεις που θα θωράκιζαν επιχειρήσεις και καταναλωτές απέναντι σε απατεώνες.

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία νέας έρευνας της SAS που καταδεικνύει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις υπολείπονται στην υιοθέτηση των Advanced Analytics και της AI για την καταπολέμηση της απάτης στις προμήθειες.

Οι ελληνικές εταιρείες χάνουν σημαντικά ποσά χρημάτων λόγω της απάτης στις προμήθειες, ενώ γενικώς στη χώρα χρησιμοποιούνται κατά κόρον αναποτελεσματικές και μη αυτοματοποιημένες τεχνικές ανίχνευσης. Π.χ. στην περίπτωση που οι προμηθευτές εκδίδουν πολλαπλά τιμολόγια για ένα μόνο προϊόν ή παρεχόμενη υπηρεσία.

Σύμφωνα με την έρευνα, σχεδόν το ένα τέταρτο των επιχειρήσεων (23,3%) έχουν πέσει θύματα αθέμιτων ενεργειών τόσο των ίδιων των προμηθευτών (όπως για παράδειγμα εταιρείες χωρίς νομική ύπαρξη/ παρουσία) όσο και μεταξύ των εργαζομένων και των προμηθευτών που έχουν κοινά οικονομικά -και όχι μόνο- συμφέροντα. To 20% έχει εξαπατηθεί με νοθεία στην προσφορά συμβολαίου, ενώ το 6,7% έχει υποστεί απάτη μέσω διπλότυπων τιμολογήσεων.

Η επαγγελματική απάτη, όπου ένας υπάλληλος εκμεταλλεύεται τη θέση του για παράνομο κέρδος, είναι επίσης ενδημική. Το 20% των επιχειρήσεων υπέστησαν απάτη σε έξοδα επαγγελματικών ταξιδιών και γενικότερες δαπάνες, ενώ το 6,7% “συνέλαβε” εργαζόμενους να διαπράττουν απάτη χρησιμοποιώντας εταιρικές πιστωτικές κάρτες. Το οικονομικό κόστος της απάτης στις συμβάσεις προμηθειών μπορεί να είναι ιδιαίτερα μεγάλο για τις
ελληνικές επιχειρήσεις.

Το 30% εξ αυτών (12% περισσότερο από τις υπόλοιπες χώρες) έχουν υποστεί ζημιά μέχρι 10.000 ευρώ, ενώ το 16,7% από 10.000 μέχρι και 150.000 ευρώ ετησίως (λιγότερο πάντως
από τον μέσο όρο της ΕΜΕΑ). Αν και το 24,3% δηλώνει ότι οι απώλειες από την απάτη είναι αμελητέες, διαπιστώνεται μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση σχετικά με τις ζημίες που προκλήθηκαν από την απάτη στον τομέα των προμηθειών και ενδεχομένως να οδηγήσει σε ακόμα πιο οργανωμένες προσπάθειες καταπολέμησής της στο μέλλον.

Περισσότερα σε λέξεις

Οι ελληνικές εταιρείες έχουν αποτύχει σε μεγάλο βαθμό να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις νέες τεχνολογίες στην καταπολέμηση της απάτης. Το 13,3% επεξεργάζεται χειροκίνητα τις αιτήσεις προμηθειών προκειμένου να ελαχιστοποιήσει τα λάθη, ενώ το 23,3% βασίζεται στο προσωπικό για αναφορές σε τυχόν παρατυπίες.

Ο Laurent Colombant, Fraud Manager στην SAS δήλωσε σχετικά ότι «τα συγκεκριμένα ευρήματα της έρευνας είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, η απάτη στις συμβάσεις προμηθειών είναι δύσκολο να εντοπιστεί και να μετρηθεί. Αυτό οφείλεται στην έλλειψη ετοιμότητας». Η έρευνα της SAS πραγματοποιήθηκε σε 850 στελέχη, με καίριες θέσεις σε τομείς Οικονομικής Διεύθυνσης, Προμηθειών, και Εσωτερικού Ελέγχου, σε 16 χώρες στην Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική.

Από το newsroom του economico.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ