Εξοπλιστικό πρόγραμμα μακράς διάρκειας. Πως θωρακίζεται η χώρα. Ποιές εισηγήσεις της στρατιωτικής ηγεσίας εγκρίθηκαν

Στην τελική ευθεία για την εκπόνηση πολυετούς διάρκειας, επτά με δέκα ετών, εξοπλιστικού προγράμματος βρίσκονται τα υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών, υπό τον συντονισμό του Μεγάρου Μαξίμου.

Στόχος της κυβέρνησης είναι μέσα στα επόμενα χρόνια, ο ετήσιος προϋπολογισμός για νέους εξοπλισμούς και τη συντήρηση των υφισταμένων να ανέλθει από τα 530 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα, σταδιακά στο ένα δισ.”ευρώ ετησίως.

Στις διαβουλεύσεις που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη προκρίνεται η εξυγίανση της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας, η ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας  καθώς και  η συντήρηση και αναβάθμιση των υφιστάμενων οπλικών συστημάτων.

Οι εισηγήσεις της στρατιωτικής ηγεσίας και τα κυβερνητικά κριτήρια

Σύμφωνα με πληροφορίες ( Καθημερινή της Κυριακής ), η  εισήγηση του αρχηγού ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνου Φλώρου και του συνόλου της στρατιωτικής ηγεσίας, προέβλεπε την άμεση αναβάθμιση και συντήρηση των υφιστάμενων συστημάτων, καθώς αυτό θα ενισχύσει σε γρήγορο χρονικό διάστημα το αξιόμαχο των διαθέσιμων μέσων.

Κατά τις ίδιες πληγές, η εισήγηση της στρατιωτικής ηγεσίας έγινε δεκτή από την κυβέρνηση, ως η πλέον ορθολογική λύση.

Πάντα κατά τις ίδιες πληροφορίες, για την κυβέρνηση βασικό κριτήριο κάθε προμήθειας είναι ο συνδυασμός κόστους και ταχύτητας παράδοσης, καθώς οι ανάγκες προάσπισης των εθνικών συμφερόντων στην Ανατολική Μεσόγειο έχουν αυξηθεί μετεωρικά.

Για την ενίσχυση των κυρίων μονάδων επιφανείας του Π.Ν., η κυβέρνηση εμφανίζεται διατεθειμένη να προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια τεσσάρων νέων φρεγατών, σημαντική αναβάθμιση των τεσσάρων υφισταμένων τύπου ΜΕΚΟ (με 400  εκατ. ευρώ, αντί 160 που έχει εγκριθεί από τη Βουλή), αλλά και την άμεση αγορά δύο έτοιμων φρεγατών, με σκοπό να αποτελέσουν ενδιάμεση λύση.

Σε αυτό το πεδίο κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική η ύπαρξη ναυπηγείων (Ελευσίνας ή Σκαραμαγκά), ωστόσο τα προβλήματα που έχουν, κάνουν αυτές τις συζητήσεις αρκετά δύσκολες.

Οι προτάσεις για τη νέα φρεγάτα

Για τη νέα φρεγάτα υπάρχει πληθώρα προτάσεων, με πρώτη εκείνη που εξακολουθούν να προωθούν οι Γάλλοι, τις αποκαλούμενες ψηφιακές τύπου «Belh@rra», ή, αν υπάρχει περιθώριο για κάποιο πλοίο πολλαπλών ρόλων μέσω της μεθόδου του λίζινγκ.

Οι Αμερικανοί προσφέρουν τη δυνατότητα ναυπήγησης τεσσάρων φρεγατών πολλαπλών ρόλων τύπου”MMSC, ενώ υπονοείται και η πιθανότητα συμμετοχής στο πρόγραμμα των πιο προηγμένων”FFG.

Ενδιαφέρον για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αλλά και τη διάθεσή τους να πουλήσουν στην Ελλάδα δύο φρεγάτες τύπου «M», τη μετεξέλιξη των φρεγατών τύπου «S», εννέα από τις οποίες αποτελούν βασικές μονάδες επιφανείας του Π.Ν., έχει εκδηλώσει και η Ολλανδία.

Δεν είναι γνωστό, στην περίπτωση απόκτησης των ναυπηγείων, αν οι Ολλανδοί προσφέρουν και τη δυνατότητα ναυπήγησης φρεγατών τύπου «Ομέγκα», που είναι κοινής ολλανδοβελγικής σχεδίασης.

Πλοίο ενδιάμεσης λύσης είχε προσφέρει στην Ελλάδα και η Βρετανία 

Πρόταση για τη φρεγάτα ισπανικής σχεδίασης”F-110 της”Navantia”έχει καταθέσει και η Μαδρίτη, ενώ στο παιχνίδι της κύριας μονάδας επιφανείας μπαίνει σταδιακά και η Γερμανία, η οποία προωθεί τον τύπο Α-300.

Σημειώνεται ότι από τις 13 φρεγάτες του Π.Ν., οι εννέα είναι ολλανδικές και οι τέσσερις γερμανικές. Γερμανική αναμένεται να είναι η λύση στα υποβρύχια, καθώς το Π.Ν. έχει τη δυνατότητα ναυπήγησης δύο ακόμη μονάδων με σύστημα αναερόβιας πρόωσης (AIP), μάλιστα στην Ελλάδα.

Οι γερμανικές προτάσεις

Ανάλογα και με τις γερμανικές προτάσεις για το θέμα, θα μπορούσαν αργότερα να ναυπηγηθούν δύο ακόμα υποβρύχια τύπου 214,μικρότερου μεγέθους από αυτά του Π.Ν. (κλάση «Παπανικολής»), όπως εκείνα που διαθέτει το αιγυπτιακό ναυτικό.

Γερμανικής προέλευσης είναι και οι τορπίλες βαρέος τύπου για τα υποβρύχια”214, που ήδη δρομολογήθηκαν.

Στις «σίγουρες» προμήθειες υπολογίζονται και τα τέσσερα ελικόπτερα τύπου”MH-60R, τα οποία θα αντικαταστήσουν μέρος του γερασμένου στόλου των ανθυποβρυχιακών”S-70B. «Αγκάθι» για το Π.Ν. παραμένει η αναβάθμιση των”P-3B, που –παρότι ξεκίνησε προ πενταετίας– έχει οδηγήσει στην πτήση μόνο ενός από τα παλαιότατα Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας.

Στον τομέα της Πολεμικής Αεροπορίας”ήδη εξελίσσεται ένα πρόγραμμα, εκείνο της αναβάθμισης 84, αμερικανικής κατασκευής,”F-16.

Το πρώτο, πρότυπο αναβαθμισμένο σε διαμόρφωση «Viper»”είναι ήδη στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, από όπου έχει προγραμματιστεί να εξέλθει τον Δεκέμβριο.

Τότε, είναι προγραμματισμένο να πετάξει ώς τις ΗΠΑ, όπου θα κάνει πτητικές δοκιμές, ώστε να πιστοποιηθεί και να συνεχίσουν κανονικά οι αναβαθμίσεις στα υπόλοιπα”F-16.

Τα F-35

Ανάμεσα σε Αθήνα και Ουάσιγκτον έχουν γίνει τα πρώτα προπαρασκευαστικά βήματα για τη συνεργασία στον τομέα των μαχητικών πέμπτης γενιάς”F-35, ωστόσο ακόμη και αν η συμφωνία για προμήθεια 20 αεροσκαφών αυτού του τύπου ήταν τελική, το πρώτο δεν θα προσγειωνόταν στην Ελλάδα πριν από το 2025.

Επιπλέον, αποφασίζεται άμεσα η συντήρηση και του στόλου των”C-130, ώστε να αυξηθούν οι διαθεσιμότητές τους σε ικανοποιητικούς αριθμούς.

Από τον υφιστάμενο στόλο, σημαντικές είναι οι επαφές ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία για την αύξηση των διαθεσιμοτήτων των Μιράζ-2000.

Ηδη, οι πολύ χαμηλές διαθεσιμότητες έχουν αυξηθεί σημαντικά, ενώ ξεκινούν οι πιστοποιήσεις βλημάτων όπως τα”Scalp.

Ωστόσο, βασικό στοιχείο της ελληνογαλλικής συνεργασίας στον τομέα της αεροπορίας, είναι η απόφαση της Ελλάδας για προμήθεια 18 μαχητικών «Ραφάλ», με δυνατότητες υποστρατηγικού πλήγματος.

Καμία δημοσίευση για προβολή