F-15: Γιατί η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ θέλει διακαώς τη νέα έκδοση του «Αετού» – Γιατί αντιδρά το Κογκρέσο (Photos)

H πρώτη πτήση του F-15 Eagle, του τακτικού μαχητικού των ΗΠΑ που σχεδιάστηκε ειδικά για τις ανάγκες εναέριας κυριαρχίας, πραγματοποιήθηκε πριν από 48 χρόνια, το 1972. Από τότε, το μεγάλο μαχητικό παραμένει μια «σταθερή αξία» για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, ενώ έχει δεχθεί διάφορες αναβαθμίσεις και… διασκευές, αποδεικνύοντας την προσαρμοστικότητά του.

Αντιδράσεις

Ωστόσο, όταν στα μέσα του 2018 έγινε γνωστό ότι η Αεροπορία σκόπευε να προμηθευτεί 144 νέα F-15EX, την τελευταία αναβαθμισμένη έκδοση του μαχητικού, ξέσπασε θύελλα στο Κογκρέσο, αλλά και σε ορισμένους τομείς των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ, καθώς η προμήθεια ερχόταν να προστεθεί σε έναν ήδη βεβαρυμένο προϋπολογισμό, λόγω της εισαγωγής των F-35.

Ανάγκη αντικατάστασης

Το βασικό σκεπτικό της Αεροπορίας ήταν απλό: τα παλιότερα F-15C από τη δεκαετία του 1980 χρειάζονταν αντικατάσταση λόγω (και) κόπωσης του μετάλλο, καθώς δεν θα άντεχαν να πετούν μέχρι το 2030, που αρχικά προβλεπόταν. Έτσι, η Αεροπορία σκόπευε να τα αντικαταστήσει σταδιακά ως τα μέσα της δεκαετίας του 2020, και να διατηρήσει τα εννέα σμήνη που πετούν με τα παλιά αεροσκάφη.

Ζήτημα σύγκρουσης συμφερόντων

Ωστόσο, το Πεντάγωνο δέχθηκε πυρά για την απόφαση αυτή, καθώς τότε εκτελών χρέη υπουργού ήταν ο Πάτρικ Σάναχαν, πρώην στέλεχος της Boeing η οποία πλέον κατασκευάζει τα F-15 και κατηγορήθηκε για σύγκρουση συμφερόντων. Ο Σάναχαν αποσύρθηκε από τη διαδικασία, ωστόσο, υπήρξε επίσημη καταγγελία σε βάρος του, ότι ευνοεί την εταιρεία, της οποίας είχε υπάρξει στέλεχος.

Τα F-35

Παράλληλα, υπήρξαν αντιδράσεις και από πολιτικούς που εκλέγονται σε περιοχές που εξαρτώνται από την εταιρεία Lockheed Martin, η οποία κατασκευάζει το F-35. Σημειώνεται ότι η Αεροπορία για το 2020 παρήγγειλε μόλις 48 από τα μαχητικά 5ης γενιάς, παρά το γεγονός ότι οι ανάγκες της έκαναν λόγο για από 80 ως 100 F-35 το χρόνο, τα οποία, όμως δεν μπορεί να υποστηρίξει ο προϋπολογισμός.

Ταχεία προσαρμογή

Σε αυτό το πλαίσιο, η λογική της απόκτησης των F-15EX μοιάζει απολύτως λογική: μπορούν να κατασκευαστούν γρήγορα, είναι φθηνότερα στην αγορά και στη συντήρηση και χρειάζεται ελάχιστος χρόνος στους πιλότους των παλιότερων εκδόσεων να μάθουν να πετούν με τα νέα αεροσκάφη, σε αντίθεση με τα F-35 για τα οποία χρειάζεται περισσότερος χρόνος.

Προστασία και καταστροφική ισχύς

Το γεγονός ότι τα F-15 δεν είναι stealth, είναι κάτι που δεν προβληματίζει τους ειδικούς, καθώς θεωρείται ότι με την ταχήτητά τους, την ευελιξία τους και την ικανότητά τους να μεταφέρουν πολλά και διάφορα όπλα μπορούν να παράσχουν επιπλέον προστασία και καταστροφική ισχύ στα stealth μαχητικά, όπως το F-22 και το F-35, ερχόμενα ως ένα είδος οπισθοφυλακής.

Συνεργασία «νέων» με «παλιούς»

Μάλιστα, η Αεροπορία έχει ήδη αναπτύξει τακτικές συνεργασίας των F-15C με τα F-22, με τους «Αετούς» να ακολουθούν τα «Αρπακτικά», να τους παρέχουν πρόσθετες πληροφορίες, λόγω των ισχυρότερων ραντάρ που διαθέτουν και να καταστρέφουν ό,τι απομένει από τις αρχικές επιθέσεις των F-22. Η σκέψη, άλλωστε, είναι σε επιχειρήσεις να συμμετέχουν και stealth, αλλά και παλιότερα αεροσκάφη.

Μεταφορέας υπερηχητικών όπλων

Το ενδιαφέρον ωστόσο βρίσκεται σε μια λεπτομέρεια: το γεγονός ότι τα F-15EX μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα ως Mach 5, τα κάνει κατάλληλα για να εξοπλιστούν με υπερηχητικά όπλα, όπως το Tactical Boost Glide, τα οποία στην παρούσα μορφή τους είναι αδύνατον να μεταφερθούν από τα stealth αεροσκάφη. Σημειώνεται ότι το F-15 και στο παρελθόν είχε χρησιμοποιηθεί για δοκιμές νέων όπλων, όπως αντιδορυφορικές ρουκέτες, με απόλυτη επιτυχία.

Πηγή: National Interest

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή