F-15SE: Η stealth έκδοση του «Αετού» που δεν… πέταξε ποτέ – Γιατί απέτυχε και ποιος ο ρόλος των F-35

Από το 1972 που πραγματοποίησε την πρώτη πτήση του, το F-15 Eagle (Αετός) αποτελεί το βασικό μαχητικό αεροσκάφος κρούσης των ΗΠΑ και έχει εξαχθεί σε διάφορες εκδόσεις σε άλλες εξί χώρες.

Ο «Αετός», παρά τα χρονάκια του (κλείνει τα 50 φέτος τον Ιούλιο) έχει πλειστάκις αποδείξει ότι είναι ένα από τα πλέον ικανά και ευέλικτα στη χρήση μαχητικά που έχουν κατασκευαστεί ποτέ. Μάλιστα, η εκδοχή του ως F-15E Strike Eagle συμμετείχε σε πολλές αποστολές στο Ιράκ, το Αφγανιστάν, τη Συρία και τη Λιβύη χάρη στην ικανότητά του να πραγματοποιεί αυτόνομες (χωρίς συνοδεία άλλων αεροσκαφών) κρούσεις στόχων υψηλής αξίας, περιπόλους και υποστήριξη επίγειων δυνάμεων.

Ο «Σιωπηλός Αετός»

Αυτό που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό, ωστόσο, είναι ότι το 2009 η Boeing, που πλέον κατασκευάζει το αεροσκάφος, παρουσίασε μια πολύ ιδιαίτερη έκδοσή του, το F-15SE Silent Eagle (Σιωπηλός Αετός), η οποία προοριζόταν αποκλειστικά για εξαγωγή και είχε πολλές stealth ιδιότητες, καθώς στόχος της εταιρείας ήταν να ανταγωνιστεί τα νέα τότε -και πολύ ακριβότερα- F-35 με την ανανεωμένη και αναβαθμισμένη εκδοχή μιας δοκιμασμένης και απολύτως επιτυχημένης πλατφόρμας.

Βασισμένο στο F-15E, το F-15SE διέθετε σύμμορφες δεξαμενές καυσίμων και θέσεων για όπλα (αυτό σημαίνει ότι τα εξαρτήματα αυτά «έδεναν» πλήρως με την άρτακτο). Επίσης, η διπλή ουρά του αεροσκάφους είχε επιπλέον εξωτερική κλίση 15 μοιρών, αυξάνοντας την εμβέλειά του σχεδόν κατά 100 μίλια. Τέλος το μαχητικό χρησιμοποιούσε ειδική βαφή σε ορισμένα σημεία του. Όλα αυτά μείωναν σημαντικά το στίγμα του στα εχθρικά ραντάρ, σε μια περίοδο που η έννοια του stealth ήταν ακόμα περιορισμένη.

Μεγάλη επιχειρησιακή ευελιξία

Το F-15SE ήταν σχεδιασμένο ώστε ανάλογα με την αποστολή τα σύμμορφα εξαρτήματα να μπορούν να αφαιρεθούν ή να τοποθετηθούν παρέχοντας τεράστια επιχειρησιακή ευελιξία. Το μαχητικό δοκιμάστηκε με επιτυχία το 2010 και η εταιρεία το πρότεινε σε διάφορες χώρες, όπως η Σαουδική Αραβία, το Ισραήλ, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα. Ωστόσο, η μεν πρώτη στράφηκε στις κλασικές εκδόσεις του «Αετού» (F-15/C/D/SA) και οι άλλοι τρεις προτίμησαν το F-35.

Ο «Σιωπηλός Αετός» παρέμεινε μόνο σε μορφή παρουσίασης, ωστόσο, η προσπάθεια της Boeing έδειξε ότι η πλατφόρμα, αν και παλιά, διαθέτει χαρακτηριστικά που την κάνουν ικανή ακόμα και για τον 21ο αιώνα. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, αντί να εξαρτάται από τα F-35, παρήγγειλε ήδη τη νέα έκδοση του «Αετού», το F-15ΕΧ, για να αντικαταστήσει τις παλιότερες εκδόσεις του μαχητικού.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή