F-35: Νέα προβλήματα για τα stealth μαχητικά, αυτή τη φορά ο «μπελάς» ακούει στο όνομα «κινητήρας F135»

Τα stealth μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων 5ης γενιάς F-35 θεωρούνται από πολλούς αναλυτές ως game changers στις διαρκώς μεταβαλλόμενες γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές συνθήκες, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι στρατιωτικές συρράξεις.

Εκτός από τα stealth χαρακτηριστικά τους που τα κάνουν σχεδόν «αόρατα» στα ραντάρ, τα F-35 έχουν σχεδιαστεί ως «ιπτάμενα αρχηγεία», καθώς ο τεράστιος αριθμός αισθητήρων που διαθέτουν και η πανίσχυρη υπολογιστική ικανότητά τους επιτρέπουν την real time συλλογή και ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων, τα οποία είτε αξιοποιούνται από τα ίδια τα αεροσκάφη, είτε στέλνονται σε άλλα τμήματα των ενόπλων δυνάμεων, επιτρέποντας καλύτερη επόπτευση του πεδίου μιας σύγκρουσης, αλλά και τις καλύτες αποφάσεις για την εξέλιξη μιας μάχης.

«Λύση» ή «πρόβλημα»

Ωστόσο, από την έναρξη του προγράμματος ανάπτυξής τους μέχρι σήμερα, τα αεροσκάφη αυτά παρουσιάζουν διαρκώς διάφορα προβλήματα, αυξάνοντας δραματικά το κόστος του προγράμματος, αλλά και προβληματίζοντας τους αρμόδιους αξιωματούχους σχετικά με το αν τα F-35 αποτελούν περισσότερο «λύση» ή «πρόβλημα». Ήδη η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ έχει απειλήσει ότι αν δεν μειωθεί αισθητά το κόστος πτήσης και συντήρησης των αεροσκαφών αυτών, τότε θα υποχρεωθεί να περικόψει τις παραγγελίες της και να αναζητήσει άλλες, πιο οικονομικές λύσεις.

Πρόβλημα με τον κινητήρα

Το ζήτημα είναι ότι, κατά τα φαινόμενα, τα προβλήματα για τα F-35 αυξάνονται συν τω χρόνω, αντί να μειώνονται: ανώτατος αξιωματούχος των ΗΠΑ αποκάλυψε ότι οι κινητήρες Pratt & Whitney F135 που «φορούν» τα μαχητικά αυτά παρουσιάζουν πρόβλημα, υποχρεώνοντας σε λειτουργία των κινητήρων σε υψηλότερες από τις αναμενόμενες θερμοκρασίες, πράγμα που οδηγεί σε αυξημένες ανάγκες συντήρησης και υλικοτεχνικής στήριξης και που τελικά μειώνει σημαντικά τα συνολικά ποσοστά ετοιμότητας του F-35, που σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία φθάνει μόλις το 50%.

Αναβάθμιση

Μάλιστα, κορυφαίοι αξιωματούχοι των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ φέρονται να ζήτησαν να προχωρήσει η διαδικασία Αναβάθμισης του Πυρήνα του Κινητήρα (Engine Core Upgrade-ECU), από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων, ώστε να λυθούν τα προβλήματα, καθώς ήδη το Πεντάγωνο απέρριψε μετά πολλών… επαίνων πρόταση για ανάπτυξη νέου κινητήρα για τα F-35, για το δημοσιονομικό έτος 2024, επικαλούμενο το υψηλό κόστος και τις τεχνικές προκλήσεις που εμπεριέχει μια τέτοια απόφαση.

«Απαράδεκτο» ποσοστό ετοιμότητας

Από την άλλη, ο διευθυντής του προγράμματος «Joint Strike Fighter» είπε ότι ως τον Φεβρουάριο, το μέσο μηνιαίο ποσοστό λειτουργικών F-35, σε ένα στόλο που περιλαμβάνει περισσότερα από 540 αεροσκάφη, είναι μόλις 53,1%, χαμηλότερο από το απαιτούμενο 65%. Ακόμα χειρότερα, το μέσο ποσοστό αεροσκαφών επιχειρησιακά έτοιμων (δηλαδή, που μπορούν να εκτελέσουν πλήρη στρατιωτική αποστολή) ήταν κάτω του 30%. Ο ίδιος χαρακτήρισε το ποσοστό αυτό ως «απαράδεκτο» και δήλωσε ότι στόχος του είναι να αυξηθεί τουλάχιστον κατά 10% μέσα στους επόμενους 12 μήνες.

Βλάβες και ελλείψεις

Αν και οι δηλώσεις αυτές δεν ξεκαθαρίζουν αν η εικόνα που προκύπτει είναι περιστασιακή ή υποδηλώνει κάτι βαθύτερο, ούτε αναφέρουν τους λόγους για τα χαμηλά ποσοστά, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο παρελθόν έχουν καταγραφεί ελλείψεις ανταλλακτικών, συχνές βλάβες σε εξαρτήματα του κινητήρα, καθώς και πολύ μακρύτερα του αναμενομένου διαστήματα επιδιορθώσεων βλαβών ή αντικαταστάσεων στις μονάδες παραγωγής ενέργειας του κινητήρα. Κι αυτά, χωρίς να συμπεριληφθούν και απρόβλεπτες ζημιές, όπως είχε συμβεί πριν από δύο χρόνια, όταν τα θερμοπροστατευτικά καλύμματα στις λεπίδες της τουρμπίνας παρουσίασαν φθορές πιο νωρίς απ’ όσο είχε προβλεφθεί.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή