F-35: Προβλήματα για το μαχητικό 5ης γενιάς – Σκέψεις ακόμα και για μείωση των παραγγελιών από τις ΗΠΑ

Πριν από μερικές εβδομάδας το economico.gr έγραφε τους λόγους για τους οποίους κάποιοι αναλυτές στις ΗΠΑ θεωρούν ότι το F-35, το πολυδιαφημισμένο stealth μαχητικό 5ης γενιάς των ΗΠΑ «απέτυχε» και ποιες λύσεις εξετάζονται.

Η αλήθεια είναι ότι το τελευταίο διάστημα, το πρόγραμμα ανάπτυξης του F-35 βρίσκεται στο στόχαστρο πολύ κόσμου. Ο επικεφαλής της Επιτροπής Ενόπλων Δυνάμεων της Βουλής των Αντιπροσώπων, Άνταμ Σμιθ, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «θέλω να σταματήσω να ρίχνω λεφτά σε αυτή την… ποντικότρυπα». Επίσης, το Πεντάγωνο ζήτησε τη βοήθεια τριών κορυφαίων αμερικανικών πανεπιστημίων προκειμένου να λύσει προβλήματα και δυσλειτουργίες που παρουσιάζει το λογισμικό των F-35.

Σκληρή κριτική

Επίσης ο εκτελών χρέη υπουργού Άμυνας των ΗΠΑ στο τέλος της διακυβέρνησης Τραμπ αποκάλεσε το F-35 «piece of sh*t» και η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ παραδέχθηκε ότι τα μαχητικά 5ης γενιάς δεν αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες της και ότι χρειάζεται ένα ελάφρύ, φθηνό και ευκολοσυντήρητο μαχητικό για να συμπληρώσει το παζλ της αεροπορικής κυριαρχίας των ΗΠΑ στο μέλλον, τονίζοντας ότι όσο πιο γρήγορα αρχίσει μια τέτοια διαδικασία, τόσο το καλύτερο.

Βέβαια, οι υποστηρικτές του προγράμματος τονίζουν ότι, παρά τα προβλήματά του, το F-35 είναι ένα απαραίτητο στοιχείο για την αμυντική υπεροχή της χώρας και των συμμάχων της. Επίσης, υπογραμμίζουν ότι κι άλλα ιστορικά αεροσκάφη, όταν είναι πρωτοπαρουσιαστεί είχαν και αυτά προβλήματα και είχαν δεχθεί πολύ σκληρή κριτική, παρότι συν τω χρόνω έφθασαν να θεωρούνται σχεδόν αναντικατάστατα και σίγουρα άκρως επιτυχημένα προγράμματα.

Παραμένουν άλυτα προβλήματα

Ωστόσο, τα πράγματα για το F-35 δεν είναι και τόσο καλά: τον Ιανουάριο το αρμόδιο γραφείο του Πενταγώνου διαπίστωσε ότι το F-35 χρειάζεται την επίλυση 871 ζητημάτων που αφορούν στην κατασκευή του. Και μπορεί κάποια από αυτά να είναι μικρά και ασήμαντα, αλλά για ένα αεροσκάφος που, θεωρητικά, τουλάχιστον έχει ενταχθεί λειτουργικά στις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ και άλλων χωρών από το 2015, ο αριθμός τους είναι τεράστιος και το κόστος αυξάνεται διαρκώς.

Και όχι μόνο το κατασκευαστικό. Ήδη, στο πρόγραμμα προστέθηκαν άλλα δύο δισ. δολάρια για αναβαθμίσεις παλιότερων αεροσκαφών, ενώ υπάρχουν μεγάλες γκρίνιες και για το κόστος συντήρησης, αλλά και για το κόστος πτήσης που φθάνει τις 36.000 δολάρια την ώρα και αδυνατεί να πέσει, παρότι η τιμή μονάδας του αεροσκάφους έχει μειωθεί αρκετά κάτω από τα 100 εκατομύρια δολάρια που ήταν πριν από μερικά χρόνια.

Too big to fail

Η κατάσταση αυτή, σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλούνται έγκυρα αμερικανικά ΜΜΕ, έχει προκαλέσει ανησυχία στο πολιτικό προσωπικό που έχει την ευθύνη για το πράσινο φως της αγοράς τους από τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ. Σε τέτοιο βαθμό που πλέον φέρεται να εξετάζει ανοιχτά το ενδεχόμενο να μειώσει τις παραγγελίες σε νέα αεροσκάφη, ενώ εκφράζονται ερωτήματα ακόμα και για το αν υπάρχουν κινεζικά (!) εξαρτήματα στα μαχητικά.

Ωστόσο, στρατιωτικοί αναλυτές στις ΗΠΑ θεωρούν ότι ένα πρόγραμμα το κόστος του οποίου υπολογίζεται στα 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια για όλη τη ζωή των αεροσκαφών είναι «πολύ μεγάλο για να εγκαταλειφθεί» (TBTF) και ότι τελικά οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν να το στηρίζουν, παρά την κριτική και τις φωνές που ζητούν εδώ και τώρα την περικοπή του.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή