F-35: Το… σίριαλ συνεχίζεται – Η Αεροπορία των ΗΠΑ εξετάζει περικοπή των παραγγελιών νέων αεροσκαφών για τα επόμενα χρόνια

F-35: Πιο κοντά στην απόκτησή τους η Ελλάδα, αλλά θα… αργήσουν

Σε… σίριαλ μακράς διαρκείας μοιάζει να έχει μετατραπεί για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ το πρόγραμμα ανάπτυξης και απόκτησης των μαχητικών 5ης γενιάς F-35.

Μετά τις προειδοποιήσεις του Κογκρέσου για περικοπή του προγράμματος, τώρα μια νεά εισήγηση θέτει εν αμφιβόλω της προθέσεις της Αεροπορίας να συνεχίσει να αγοράζει τα αεροσκάφη με τον ίδιο ρυθμό των προηγούμενων χρόνων. Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Air Force Mag, ο Α/ΓΕΑ των ΗΠΑ, Πτέραρχος Τσαρλς Μπράουν Τζρ., φέρεται να εισηγείται την αγορά 48 νέων F-35 για το 2022, αλλά μόνο 43 νέα αεροσκάφη το χρόνο από το 2023 ως το 2026.

Πρόβλημα το κόστος

Ο λόγος για αυτή τη στρατηγική είναι διπλός: από τη μία η Αεροπορία θέλει να περιμένει την νέα αναβαθμισμένη έκδοση των F-35, την Block 4, και από την άλλη συνεχίζει να προβληματίζεται για το υψηλό κόστος πτήσης και συντήρησης των αεροσκαφών. Μάλιστα, οι πληροφορίες φέρουν το σώμα να στέλνει τελεσίγραφο στην Lockheed Martin: ή τα κόστη θα τεθούν υπό έλεγχο μέσα στα επόμενα έξι με οκτώ χρόνια ή η συνολική παραγγελία των F-35 θα μειωθεί σημαντικά.

Οι σκέψεις του Μπράουν φαίνεται ότι ευθυγραμμίζονται με αυτές πολλών πολιτικών, οι οποίοι μοιάζουν αποφασισμένοι να περικόψουν τις ετήσιες επιπλέον παραγγελίες F-35, οι οποίες και προκαλούν προβλήματα επιχειρησιακής ετοιμότητας στον ήδη υπάρχονται στόλο των μαχητικών 5ης γενιάς, καθώς δημιουργούνται κενά στα logistics του αεροσκάφους (ντεπό αποθήκευσης, επιπλέον ανταλλακτικά, κλπ).

Αισιόδοξες προβλέψεις, απαισιόδοξο μέλλον

Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι το 2012 η Αεροπορία είχε θέσει το ετήσιο κόστος του κάθε F-35 στα 4,1 εκατ. δολάρια, όταν ακόμα πίστευε ότι το μαχητικό θα μπορούσε να έχει συγκρίσιμο λειτουργικό κόστος με το F-16. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει και, κατά τα φαινόμενα, αλλά και την άποψη του αρχηγού Μάχης της Αεροπορίας, Πτέραρχου Μαρκ Κέλι, ο οποίος δήλωσε ότι δεν είναι αισιόδοξος ότι το κόστος πρόκειται ποτέ να φθάσει σε αυτό το επίπεδο.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της αεροπορίας, το ετήσιο κόστος συντήρησης για κάθε F-35 ως το 2036 υπολογίζεται στα 7,8 εκατ. δολάρια, ποσό που χαρακτηρίζεται περίπου ως «μη βιώσιμο» αν το αεροσκάφος μετατραπεί -όπως αρχικά σχεδιαζόταν- στο βασικό και πιο πολυάριθμο μαχητική της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτό, το σώμα σχεδιάζει να κρατήσει σε δράση τα F-16 και μέσα στη δεκαετία του 2030 και να δει μέσα σε χρονικό πλαίσιο ως οκτών ετών αν το κόστος των F-35 μπορεί να μειωθεί επαρκώς ή αν θα πρέπει να αναζητήσει άλλη πλατφόρμα.

Πιο φθηνό από το F-15EX, αλλά…

Το ενδιαφέρον είναι ότι σήμερα το κόστος αγοράς ενός F-35 έχει πέσει κάτω από τα 80 εκατ. δολάρια -το νέο εξελιγμένο, 4ης γενιάς, όμως, F-15EX κοστίζει περισσότερο-, ωστόσο, το πτητικό κόστος και το κόστος συντήρησης παραμένουν πολύ υψηλά και αξιωματικοί της Αεροπορίας δεν διστάζουν να παραδεχθούν ότι θέτει ακόμα και «υπαρξιακό κίνδυνο» για το πρόγραμμα. Με πτητικό ωριαίο κόστος τα 33.000 δολάρια ίσως και να είναι μετριοπαθείς, όταν το πτητικό ωριαίο κόστος του F-15EX είναι μόλις 29.000 δολάρια και εκτιμάται ότι θα μειωθεί συν τω χρόνω.

Η Αεροπορία παραδέχεται ότι το F-35 αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του στόλου των μαχητικών της και το βασικό αεροσκάφος για προηγμένες συνθήκες μάχης. Ωστόσο, όσο τα κόστη παραμένουν υψηλά, τόσο ο κίνδυνος για περικοπές στο πρόγραμμα και για μείωση του συνολικού αριθμού των αεροσκαφών που η Αεροπορία θα παραγγείλει παραμένει υψηλός.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή