Γιατί η στρατηγική της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ για «συνταξιοδοτήσεις» αεροσκαφών δεν αποδίδει καθόλου

Πριν από μερικούς μήνες το economico.gr είχε αναφερθεί αναλυτικά στις προθέσεις της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ -όπως αυτές είχαν αποτυπωθεί στον προϋπολογισμό της για το 2023- να προχωρήσει σε σταδιακή απόσυρση αεροσκαφών από το στόλο της.

Συγκεκριμένα, η Αεροπορία θέλει να αποσύρει τα μαχητικά επίγειας υποστήριξης Α-10, τα μαχητικα/αεροσκάφη κρούσης F-15C, κάμποσα παλιότερα F-16, επίσης κάποια παλιά F-22, καθώς και τα βομβαρδιστικά Β-1Β και Β-2, και ο στόλος της να περιοριστεί σε λίγα πιο νέα F-16, στα F-15ΕΧ, στα F-35, σε νεώτερα F-22, στα Β-52 καθώς και στα αναμενόμενα Β-21 και NGAD.

Η λογική πίσω από το σχέδιο αυτό μοιάζει, στα χαρτιά τουλάχιστον, σωστή: αποσύροντας παλιότερα αεροσκάφη, η συντήρηση και διατήρησή των οποίων σε επιχειρησιακή ετοιμότητα είναι κοστοβόρα και δύσκολη, απελευθερώνει κονδύλια, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για νέα προγράμματα, τα οποία θα ενισχύσουν ακόμα περισσότερο το επιχειρησιακό κομμάτι της Αεροπορίας.

Ο ρόλος του Κογκρέσου

Ωστόσο, όπως σημειώνει το πολύ έγκυρο Defense News, τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι σε επίπεδο Κογκρέσου που εγκρίνει τους προϋπολογισμούς. Τα κονδύλια συντήρησης συμπεριλαμβάνονται στον λογαριασμό λειτουργίας ενώ τα κονδύλια έρευνας στον λογαριασμό ανάπτυξης και αγορών, δύο λογαριασμούς που ο ένας δεν σχετίζεται με τον άλλο, ούτε μπορεί να τροφοδοτεί ο ένας τον άλλο.

Επίσης, το Κογκρέσο δεν εκδίδει… πιστωτικά στην Αεροπορία, ούτε εγγυάται ότι μελλοντικά σχέδια θα χρηματοδοτηθούν όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί: το πρόγραμμα των Β-2 περικόπηκε άγρια, το ίδιο συνέβη και με τα F-22 και πλέον έχει περιορίσει -όχι δραστικά, αλλά αρκετά- και τις ετήσιες αγορές F-35Α, καθώς το κόστος του προγράμματος προκαλεί προβληματισμό στους πολιτικούς.

Περισσότερες αποσύρσεις

Το ίδιο συμβαίνει και με τα F-15ΕΧ, στα οποία έχει «πέσει ψαλίδι», με αποτέλεσμα η Αεροπορία να μην μπορεί να αποσύρει τα παλιότερα F-15C χωρίς να δημιουργηθούν σημαντικά κενά στο στόλο της. Και, ας θυμήσουμε ότι το economico.gr ήδη έγραψε για την διόλου καλή κατάσταση στην οποία βρίσκεται (αριθμητικά και όχι μόνο) ο στόλος των βομβαρδιστικών της υπερδύναμης.

Ωστόσο, ακόμα κι αν το Κογκρέσο έδινε στην Αεροπορία αυτό που ζητά, ο σχεδιασμός της είναι προβληματικός, καθώς τα αεροσκάφη που αποσύρονται αργούν πολύ να αντικατασταθούν. Τα περισσότερα Β-1Β συνταξιοδοτήθηκαν χωρίς να αντικατασταθούν. Ο αριθμός των F-22 μειώνεται διαρκώς χωρίς αρκετά F-35Α και ακόμα χωρίς καθόλου NGAD. Ο κατάλογος όλο και μακραίνει.

«Ένα προς ένα»

Υπάρχει τρόπος η Αεροπορία να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που η στρατηγική της δημιουργεί; Θα μπορούσε να κινηθεί στη λογική «ένα προς ένα»: μια απόσυρση για μια αντικατάσταση. Ωστόσο, η τακτική αυτή θα συναντήσει μεγάλα προβλήματα στο Κογκρέσο, το οποίο έχει και τις μικροπολιτικές του που θα πρέπει να λάβει υπόψη πριν πάρει κάποια απόφαση τέτοιου είδους.

Επίσης, η πραγματικότητα έχει δείξει ότι τα νέα αεροσκάφη είναι πολύ πιο ακριβά από τα παλιότερα. Άλλωστε, ένας από τους λόγους της άγριας περικοπής των προγραμμάτων των F-22 και Β-2 ήταν το ιλιγγιώδες κόστος του κάθε αεροσκάφους, σε συνδυασμό, πάντα, με τη συγκυρία (π.χ. τα F-22 ήλθαν στο τέλος του Ψυχρού Πολέμου και θεωρήθηκαν σχεδόν… πολυτέλεια).

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή