Γιατί το «πακέτο Μητσοτάκη» από την ΔΕΘ μπορεί να γίνει, οικονομικό και πολιτικό, game changer – Η κρίσιμη στόχευση σε νέους και μεσαία τάξη

Γιατί το «πακέτο Μητσοτάκη» από την ΔΕΘ μπορεί να γίνει game changer
85η ΔΕΘ / ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ (ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ)

Η – μάλλον πρόχειρη – κριτική της αντιπολίτευσης, και δη του ΣΥΡΙΖΑ, για τα οικονομικά μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός – το «πακέτο Μητσοτάκη» – στην ΔΕΘ είναι πως πρόκειται για «παροχές για λίγους».

Είναι μάλλον ένα βολικό αφήγημα αποδόμησης ενός πακέτου ελαφρύνσεων ύψους 3,5 δις – ενός ποσού αφενός εξαιρετικά μεγάλου δεδομένων των παγκόσμιων συνθηκών, αλλά κυρίως εγγυημένου ως προς την χρηματοδότησή του: Τα νέα μέτρα, όπως επεσήμανε χαρακτηριστικά χθες και η γερμανική Handelsblatt, είναι εγγυημένα και διασφαλισμένα ως προς την χρηματοδότησή τους καθώς αυτή θα προέλθει από την θεαματική, και δεδομένη, πια αύξηση του ΑΕΠ.

Η μεγάλη αύξηση του ΑΕΠ λύνει τα χέρια της κυβέρνησης

Με βάση τους αναλυτές, ακόμη και η αναθεώρηση του φετινού ρυθμού ανάπτυξης στο 5,9% που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός είναι συντηρητική. Με βάση τα απλά μαθηματικά, με κάθε μονάδα επιπλέον αύξησης του ΑΕΠ παράγεται πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος 1,5 δις ευρώ. Και με βάση την απόφαση της Ευρώπης να παρατείνει για τουλάχιστον έναν ακόμη χρόνο την ρήτρα ευελιξίας και διαφυγής από το Σύμφωνο Σταθερότητας, η κυβέρνηση έχει πλέον τα χέρια της λυμένα (και τα ταμεία αρκετά γεμάτα) για να προχωρήσει σε στοχευμένες – κοινωνικά αλλά και πολιτικά – ελαφρύνσεις.

Όλα αυτά δίνουν δυναμική οικονομικού και πολιτικού game changer στις εξαγγελίες που έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την Θεσσαλονίκη.  Και η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ μάλλον υποκρύπτει αγωνία γι αυτήν ακριβώς την δυναμική, καθώς το «πακέτο Μητσοτάκη» έχει σαφή στόχευση σε συγκεκριμένες και κρίσιμες κοινωνικές ομάδες, ανεξαρτήτως του πότε τελικά θα γίνουν οι εκλογές.

Η στόχευση σε νέους και μεσαία τάξη

Από το μίγμα των μέτρων είναι σαφές πως ο σχεδιασμός του Μαξίμου κοιτά κυρίως προς δύο κρίσιμες εκλογικές κατηγορίες – τους νέους και την μεσαία τάξη, ή για την ακρίβεια τα μεσαία στρώματα.

Σε ό,τι αφορά τους νέους, πρόκειται για την τάξη εκείνη στην οποία η κυβέρνηση εξακολουθεί να καταγράφει τις χειρότερες δημοσκοπικές επιδόσεις, οι ηλικίες 17 έως 34 ετών είναι η μόνη ομάδα στην οποία ο ΣΥΡΙΖΑ προηγείται της ΝΔ, και υπό προϋποθέσεις όπως λένε οι δημοσκόποι θα μπορούσε να αποτελέσει κίνδυνο για μια νέα αυτοδυναμία της παρούσας κυβέρνησης.

Οι παροχές Μητσοτάκη για την προσέγγιση των νέων κινούνται σε δύο βασικές κατευθύνσεις: Από την μία πλευρά βρίσκονται οι ελαφρύνσεις στην χρήση Internet και κινητής τηλεφωνίας και, από την άλλη, το «πρώτο ένσημο», τα κίνητρα δηλαδή για πρόσληψη νέων χωρίς προϋπηρεσία.

Το “πρώτο ένσημο”

Και εδώ, η κριτική που ασκήθηκε από την αντιπολίτευση είναι πως τα κίνητρα δεν είναι γενναιόδωρα: Προβλέπουν επιδότηση με 600 ευρώ του νέου εργαζόμενου και με άλλα 600 ευρώ του εργοδότη. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως ένας νέος εργαζόμενος που θα προσλαμβάνεται με καθαρό μισθό 570 ευρώ, θα παίρνει για έξι μήνες άλλα 100 ευρώ τον μήνα από το κράτος, επομένως θα λαμβάνει περίπου 670 ευρώ. Στο ίδιο εξάμηνο ο εργοδότης θα καταβάλει 3.420 ευρώ, κερδίζοντας τα 600 ευρώ που θα του δίνει το κράτος.

Τα 100 ευρώ όμως ισοδυναμούν με επιπλέον αποδοχές 17,5% για έξι μήνες. Επιπροσθέτως, δε, ανοίγει νέα επιδοτούμενη δίοδος για την είσοδο στην αγορά εργασίας.

Η μείωση των φόρων

Η βασική εστίαση όμως των παροχών Μητσοτάκη εντοπίζεται και πάλι την μεσαία τάξη. Εκεί σχεδιάζει το Μαξίμου να δώσει ξανά την μεγάλη εκλογική μάχη, εκεί βρίσκεται το κεντρώο κοινό που βρίσκεται σταθερά απέναντι στον ΣΥΡΙΖΑ, και προς αυτήν την κατεύθυνση έδειξε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός από την Θεσσαλονίκη λέγοντας «θα συμβούλευα τον κ. Τσίπρα να μη μιλάει για τη μεσαία τάξη, γιατί εκείνος με ιδεολογική εμμονή την διέλυσε».

Στην μεσαία τάξη απευθύνονται οι εξαγγελίες Μητσοτάκη που αφορούν τον ΕΝΦΙΑ και τις γονικές παροχές, ενώ ακόμη πιο ευρεία γκάμα των μεσαίων στρωμάτων καλύπτει το «κούρεμα» στην επιστρεπτέα προκαταβολή, αλλά και η μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 24% στο 22%.

Η μείωση αυτή δεν αγγίζει μόνον τις μεγάλες επιχειρήσεις – αφορά και σημαντική μερίδα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Για παράδειγμα μια επιχείρηση με κέρδη 20.000 ευρώ, με τον φορολογικό συντελεστή 24% έπρεπε να καταβάλει φόρο 4.800 ευρώ. Με τη μείωση του φορολογικού συντελεστή στο 22%, το ποσό αυτό μειώνεται κατά 400 ευρώ. Κι εάν συνυπολογιστεί και η προηγούμενη μείωση που έχει ήδη γίνει, η ίδια επιχείρηση θα έχει γλυτώσει σε μια διετία ετήσιο φόρο 1.200 ευρώ.

Καμία δημοσίευση για προβολή