Γιατί το στρατιωτικό σκέλος του ΝΑΤΟ «τρίβει τα χέρια» του με την ένταξη της Σουηδίας και της Φινλανδίας στη Συμμαχία

Γιατί στο ΝΑΤΟ «τρίβουν τα χέρια» τους με την ένταξη Σουηδίας - Φινλανδίας

Όπως είναι ήδη γνωστό, στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη άρχισε η διαδικασία ένταξης στη συμμαχία της Σουηδίας και της Φινλανδίας, και οι αξιωματικοί στο στρατιωτικό σκέλος του ΝΑΤΟ ήδη τρίβουν τα χέρια τους από την ικανοποίηση.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Δύο απλές λέξεις: «Εναέρια Υπεροχή». Με την ένταξη στο ΝΑΤΟ των δύο σκανδιναβικών χωρών, η συμμαχία θα ενισχύσει σημαντικά τις εναέριες δυνατότητές της και δη αυτές που αφορούν στα μαχητικά αεροσκάφη, καθώς Φινλανδία και Σουηδία έχουν ήδη έναν αξιόμαχο στόλο, ο οποίος μάλιστα στο κοντινό μέλλον θα γίνει μεγαλύτερος και πιο ισχυρός.

Από τη «σφήκα» στο F-35

Συγκεκριμένα, η Πολεμική Αεροπορία της Φινλανδίας, αυτή τη στιγμή διαθέτει 55 μαχητικά τύπου McDonnell Douglas F/A-18C Hornet, τα οποία, αν και σχετικά παλιά, είναι δοκιμασμένα στο πεδίο, μπορούν εύκολα να μετατραπούν από μαχητικά σε αεροσκάφη κρούσης και χρησιμοποιούνται από τις ΗΠΑ και πολλές άλλες συμμαχικές χώρες, γεγονός που κάνει εύκολη την interoperability.

Ωστόσο, σύντομα οι φινλανδικές «σφήκες» θα αντικατασταθούν από τα stealth μαχητικά 5ης γενιάς, F-35, καθώς πρόσφατα το Ελσίνκι, μετά από διεθνή διαγωνισμό, προχώρησε σε συμφωνία με τις ΗΠΑ και την Lockheed Martin για την αγορά 64 υπερσύγχρονων αεροσκαφών, στο ιστορικά μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα της χώρας. Το πρώτο F-35 θα παραδοθεί στη Φινλανδία το 2026.

Ο σουηδικός «γρύπας»

Από την πλευρά της, η σουηδική Πολεμική Αεροπορία πετά με υπερηφάνεια το δικό της μαχητικό, το εξαιρετικό Saab JAS 39 Gripen (γρύπας), διαθέτοντας 71 μαχητικά τύπου C, αλλά και έχοντας παραγγείλει άλλα 70 τύπου Ε, τα οποία είναι η πιο εξελιγμένη έκδοση του αεροσκάφους που πλέον κατατάσσεται στα μαχητικά «γενιάς 4++», χάρη στις αναβαθμίσεις που έχουν γίνει στη νέα του έκδοση.

Προτού κάποιος σκεφθεί ότι το Gripen δεν είναι τόσο ικανό όσο το F-35, ας πούμε, ας αναλογιστεί ότι είναι ένα από τα ελάχιστα αεροσκάφη που μπορούν να κάνουν supercruising, ήτοι να πετούν σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς να χρησιμοποιούν μετάκαυση, επιτυγχάνοντας υψηλές ταχύτητες με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου (τα άλλα είναι το F-22, το Rafale και το Eurofighter Typhoon).

Διαδικασία ένταξης

Επίσης, ο «γρύπας» είναι σχεδιασμένος για να προσγειώνεται και απογειώνεται ακόμα και από απλούς δρόμους και έχει σχεδιαστεί για εύκολη και φθηνή συντήρηση, ταχεία και εύκολη αναβάθμιση και, αν και δεν έχει δοκιμαστεί επί του πεδίου, σε όσες ασκήσεις έχει συμμετάσχει με αντίστοιχα αεροσκάφη, τα έχει πάει περισσότερο από καλά, δείχνοντας τις πολλές δυνατότητές του.

Φυσικά η ένταξη 126 αεροσκαφών -ακόμα κι αν είναι γνωστά στη συμμαχία- στις δυνάμεις του ΝΑΤΟ δεν θα γίνει αυτόματα. Αντιθέτως, θα χρειαστούν αρκετές διακρατικές ασκήσεις, ώστε οι Σουηδοί και Φινλανδοί πιλότοι να εξοικειωθούν στους σχεδιασμούς και τις πρακτικές της συμμαχίας, αλλά και να μάθουν να συνεργάζονται με τους συναδέλφους τους από τις άλλες χώρες-μέλη.

Τακτικό πλεονέκτημα

Ωστόσο, σε ταραγμένη περίοδο όπως αυτή που διανύουμε, οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ενίσχυση των συμμαχικών αεροπορικών δυνάμεων με αυτές της Σουηδίας και της Φινλανδίας θα είναι ανεκτίμητη, ενώ η αύξηση της ποικιλίας των αεροσκαφών δίνει στο ΝΑΤΟ ένα τακτικό πλεονέκτημα, καθώς το καθένα θα δίνει συγκεκριμένες δυνατότητες που τα άλλα ίσως δεν διαθέτουν.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ο στρατηγός Κρίστοφερ Καβόλι, ο οποίος θα αναλάβει ανώτατος διοικητής της Συμμαχίας μέσα στον Ιούλιο, δήλωσε τον περασμένο Μάιο, κατά τη διάρκεια της εξέτασης της υποψηφιότητάς του, ότι προσβλέπει στην ένταξη της Σουηδίας και της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ, από καθαρά στρατιωτική σκοπιά, και ότι θα ενισχύσουν τη συμμαχία από την πρώτη κιόλας μέρα.

Καμία δημοσίευση για προβολή