Η αποκάλυψη της ευρωπαϊκής υποκρισίας: Η Τουρκία σπάει το εμπάργκο όπλων στην Λιβύη μέσα από βελγικές εταιρίες και ισπανικά εργοστάσια

Εμπάργκο Τουρκία

Την ώρα που η Ελλάδα βάζει στην ατζέντα της Ευρώπης θέμα με εμπάργκο όπλων προς την Τουρκία, ευρωπαϊκές εταιρίες συνδράμουν την Τουρκία για να… σπάει το εμπάργκο όπλων προς την Λιβύη, και όχι μόνον.

Φλαμανδικές εταιρίες εξάγουν εξαρτήματα για το A400M

Για την ακρίβεια, πρόκειται για φλαμανδικές εταιρείες και ισπανικά εργοστάσια που φέρονται να εκμεταλλεύονται ένα παράθυρο στην ισχύουσα νομοθεσία και εξάγουν εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται στο μεταγωγικό αεροσκάφος Α400Μ, το οποίο η Τουρκία έχει αξιοποιήσει συστηματικά για την μεταφορά εξοπλισμού σε Λιβύη και Συρία.

Την αποκάλυψη έκανε η βελγική εφημερίδα De Morgen, ενώ λεπτομέρειες για το μοντέλο της νομότυπης παραβίασης του εμπάργκο δημοσιεύει η ιστοσελίδα The Brussels Times.

Σύμφωνα με δημοσίευμα, όταν τον Οκτώβριο του 2019 η Τουρκία υποστήριξε ισλαμικές οργανώσεις στις συγκρούσεις εναντίον των Κούρδων της Συρίας, ο φλαμανδός πρωθυπουργός Γιαν Γιαμπόν είχε αντιδράσει «παγώνοντας» τις άδειες εξαγωγής αμυντικού υλικού στην Τουρκία. Οι εξαγωγές αφορούσαν την αποστολή τεσσάρων φορτίων υλικού διπλής χρήσεως – τόσο για πολιτικούς όσο και για στρατιωτικούς σκοπούς.

Ωστόσο, φλαμανδικές εταιρείες συνέχισαν να εξάγουν εξαρτήματα και ανταλλακτικά για το μεταγωγικό αεροσκάφος Α400Μ – το οποίο κατασκευάζεται από μία ομάδα έξι χωρών που είναι και ταυτόχρονα μέλη του ΝΑΤΟ. Το Βέλγιο και η Τουρκία είναι μεταξύ των έξι χωρών. Μάλιστα, φλαμανδικές εταιρείες φέρονται να έχουν κάνει εξαγωγές 86 εκατομμυρίων ευρώ για το εν λόγω project από το 2013.

Μεταφορά μισθοφόρων στο Ναγκορνο Καραμπάχ και όπλων στην Λιβύη

Σύμφωνα με το φλαμανδικό ερευνητικό κέντρο Vredesactie, η Τουρκία έχει χρησιμοποιήσει το Α400Μ για τη μεταφορά ισλαμιστών μισθοφόρων από τη Συρία προς το Αζερμπαϊτζάν και το Ναγκόρνο – Καραμπάχ, αλλά και για τη μεταφορά όπλων στη Λιβύη.

Ο κ. Γιαμπόν, απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση, παραδέχθηκε ότι οι εξαγωγές προς την Τουρκία σε σχέση με το Α400Μ δεν καλύπτονται από το εμπάργκο που είχε επιβληθεί, καθώς δεν παραδίδονται στην Τουρκία αλλά σε εργοστάσιο κατασκευής στην Ισπανία.

Το κενό νόμου που διευκολύνει αυτή την πρακτική, όπως σημειώνει η De Morgen, συνίσταται αφενός στο ότι η απαγόρευση δεν αφορά εξαγωγές σε χώρες της Ε.Ε., όπως είναι η Ισπανία, και αφετέρου στο ότι προβλέπονται ειδικές εξαιρέσεις και για συμμάχους στο ΝΑΤΟ όπως είναι η Τουρκία.

Κοινώς, το γεγονός ότι και οι τρεις χώρες – Βέλγιο, Ισπανία, Τουρκία – είναι μέλη του ΝΑΤΟ βοηθά να ξεπερνιούνται τα νομικά κωλύματα. Με τον τρόπο αυτό, δεν δημιουργούνται προβλήματα στην κατασκευή των εξαρτημάτων, αλλά την ίδια στιγμή το φλαμανδικό ινστιτούτο ομιλεί για την ανάγκη «να κλείσει αυτή η τρύπα στην νομοθεσία».

Καμία δημοσίευση για προβολή