Η απροθυμία των Ελλήνων να ασφαλίζονται τροχοπέδη στην ανάπτυξη των ασφαλιστικών εταιρειών

Αν και στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σύγχρονες και κερδοφόρες επιχειρήσεις στον ασφαλιστικό τομέα, οι Έλληνες δεν ασφαλίζονται όπως οι άλλοι Ευρωπαίοι.

Αποτέλεσμα, ένας κλάδος με μεγάλη άνθηση στο εξωτερικό, εντός συνόρων να παραμένει κολλημένος στο 2% του ΑΕΠ.

Γνώστες των εξελίξεων, τονίζουν ότι δεδομένου του οικονομικού κλίματος, ο κλάδος θα έπρεπε να γιγαντώνεται, αλλά στην δική μας αγορά παραμένει περιορισμένος. Τα προηγούμενα χρόνια, η δικαιολογία ήταν ότι η κρίση συρρίκνωσε σημαντικά το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, με αποτέλεσμα να κοπούν τα ασφαλιστήρια, όπου δεν ήταν υποχρεωτικά από τον νόμο.

Όμως τώρα, μετά από τα δύσκολα χρόνια των μνημονίων, οι αριθμοί δείχνουν ανάκαμψη.

Η Οικονομία κινήθηκε με θετικούς ρυθμούς τα τελευταία δύο χρόνια, το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 1,5% το 2017 έναντι του 2016 (σε όρους όγκου), ενώ το 2018 κατά 1,9%. Η κατανάλωση αυξήθηκε, αλλά αυτό δεν φαίνεται να μεταφέρθηκε στην ασφαλιστική αγορά.

Μεγάλο ενδιαφέρον και ανάμεικτα μηνύματα, παρουσιάζουν τα στοιχεία Φεβρουαρίου της ασφαλιστικής αγοράς. Σύμφωνα με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2018, οι ασφαλίσεις Ζωής αυξήθηκαν κατά 9,0%, όμως οι παραδοσιακές ασφαλίσεις Ζωής (επιβίωσης, θανάτου, μικτές και συμπληρωματικές) μειώθηκαν κατά 1,3%, για δεύτερο συνεχόμενο μήνα.  Αντιστοίχως, οι ασφαλίσεις κατά Ζημιών κατέγραψαν μείωση (-8,5%).

Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία, η παραγωγή ασφαλίστρων μηνός Φεβρουαρίου μειώθηκε κατά 0,5%, έναντι του Φεβρουαρίου του 2018. Όμως γιατί; Η συγκυρία είναι ευνοϊκή, ζήτηση για ιδιωτικές καλύψεις υπάρχει, το δημόσιο σύστημα θεωρείται ευρέως ανεπαρκές, τί εμποδίζει την επέκταση της ελληνικής αγοράς;

Η ασφάλιση δεν είναι υποχρεωτική. Ο νόμος προβλέπει μόνο τρεις υποχρεώσεις για ασφάλεια και τέλος. Στα αυτοκίνητα, στα σκάφη αναψυχής και την αστική ευθύνη των ασφαλιστικών διαμεσολαβούντων.

[more]

Τί θεωρείται υποχρεωτικό σε άλλα κράτη; Πολλά! Όπως εμπορικά καταστήματα και βιομηχανίες. Το κυριότερο (γιατί αφορά μεγαλύτερη βάση) είναι η κάλυψη ευθύνης σε επαγγέλματα που κρύβουν σημαντικό κίνδυνο, όπως αυτά των γιατρών, των δικηγόρων και των λογιστών. Επειδή είναι υποχρεωτική, γίνεται από ολόκληρους τους κλάδους κατά περίπτωση, με αποτέλεσμα να είναι και φθηνότερα τα ασφάλιστρα.

Η διαφορά με τις αγορές άλλων κρατών, είναι ότι εκεί γίνονται εκτεταμένοι έλεγχοι! Αν είσαι υποχρεωμένος να ασφαλίσεις κάτι (π.χ. το αυτοκίνητό) και δεν το κάνεις, τότε θα σε βρουν και θα πληρώσεις βαρύ πρόστιμο. Στην Ελλάδα οι έλεγχοι είναι πολύ χαλαροί.

Για τα οχήματα, τα τελευταία δύο χρόνια έχει γίνει μία σημαντική προσπάθεια από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Σε συνεργασία με τις ασφαλιστικές εταιρείες και τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών, πραγματοποιούνται περιοδικά, διασταυρώσεις στις βάσεις δεδομένων και όσοι βρεθούν ανασφάλιστοι, απειλούνται με βαρύ πρόστιμο.

Το 2013, οι εκτιμήσεις της αγοράς τοποθετούσαν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούσαν στους δρόμους κοντά στο 1 εκατομμύριο!  Η τελευταία διασταύρωση βρήκε ότι υπήρχαν 436.653 ιδιοκτήτες οχημάτων, τα οποία εντοπίστηκαν ως πιθανά ανασφάλιστα. Τώρα, από την Αρχή υπολογίζεται ότι παραμένουν περίπου 300.000 ανασφάλιστα οχήματα και έχει γίνει γνωστό ότι θα γίνει άμεσα νέα διασταύρωση.

Αποδείχθηκε ότι η κατάσταση είναι αναστρέψιμη. Όμως τα Ι.Χ. είναι μόνο ένα παράδειγμα. Για να κερδίσει συνολικά η ασφαλιστική αγορά, χρειάζεται εξωστρέφεια, ενημέρωση του κοινού και διαβούλευση με την πολιτεία.

[/more]

Από το newsroom του economico.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Καμία δημοσίευση για προβολή