Η Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης «βυθίζεται» στον Μαρμαρά: Ο Ερντογάν «τρώει πόρτα» από τις τουρκικές τράπεζες

Διώρυγα Κωνσταντινούπολης

Το φαραωνικό όραμα του Ταγίπ Ερνοτάν, η Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης, κινδυνεύει να «βυθιστεί» στην Θάλασσα του Μαρμαρά, πριν καν μπει το πρώτο της θεμέλιο: Οι μεγαλύτερες τράπεζες λένε «όχι», σύμφωνα με το Reuters, στον τούρκο πρόεδρο και αρνούνται να χρηματοδοτήσουν το έργο.

Οι τουρκικές τράπεζες λένε “όχι” στον Ερντογάν

Με βάση αποκλειστικές πληροφορίες που μεταδίδει το Reuters οι μεγαλύτερες τράπεζες της Τουρκίας αρνούνται να μετάσχουν στην χρηματοδότηση του Kanal Instabul, λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών και των επενδυτικών κινδύνων.

Πηγές που επικαλείται το πρακτορείο ανέφεραν ότι βασικό εμπόδιο για την τραπεζική χρηματοδότηση του Καναλιού αποτελεί το παγκόσμιο σύμφωνο αειφορίας που έχουν υπογράψει έξι από τις κορυφαίες τράπεζες της Τουρκίας.

«Δεν νομίζω ότι μπορούμε να λάβουμε μέρος στη χρηματοδότηση του Kanal Istanbul», δήλωσε ανώτερος τραπεζίτης.«Μπορεί να προκαλέσει σοβαρά περιβαλλοντικά ζητήματα», πρόσθεσε.

Το σύμφωνο αειφορίας των Ηνωμένων Εθνών

Έξι τουρκικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των Garanti Bank, Is Bank και Yapi Kredi, έχουν υπογράψει το σύμφωνο αειφορίας το οποίο υποστηρίζεται από τα Ηνωμένα Εθνη.
«Σίγουρα δεν θέλουμε να δώσουμε δάνειο σε αυτό το είδος έργου λόγω των περιβαλλοντικών ζητημάτων», δήλωσε και δεύτερος ανώτερος τραπεζίτης στο Reuters, επικαλούμενος ακριβώς το σύμφωνο αειφορίας.

Στα 13 δις δολάρια το κόστος του Kanal Istanbul

Το 2019, το κόστος του καναλιού είχε εκτιμηθεί σε 75 δισεκατομμύρια λίρες – ή 13 δισεκατομμύρια δολάρια τότε – σε κυβερνητική έκθεση.

Με βάση το μεγάλο σχέδιο του Ερντογάν, το κανάλι θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα προς τα βόρεια με τη Θάλασσα του Μαρμαρά προς τα νότια, διασχίζοντας 45 χιλιόμετρα (28 μίλια) μέσω ελών, αγροκτημάτων και πόλεων στο δυτικό άκρο της πόλης.

Οι τουρκικές τράπεζες όμως δεν δείχνουν να συγκινούνται από το όραμά του, όχι μόνον για περιβαλλοντικούς αλλά και για οικονομικούς και επενδυτικούς λόγους. Και πάλι σύμφωνα με το Reuters, οι τραπεζίτες της Κωνσταντινούπολης και της Αγκυρας φοβούνται ότι εάν εμπλακούν σε ένα τέτοιας εμβέλειας έργο θα αναλάβουν τεράστιο επενδυτικό ρίσκο.

Ειδικά, δε, όσες τουρκικές τράπεζες έχουν υποθήκες και δάνεια σε ευρωπαϊκούς χρηματοπιστωτικούς ομίλους θεωρούν την εμπλοκή τους απαγορευτική, καθώς μια ενδεχόμενη ακύρωση του όλου project στο μέλλον – που δεν είναι απίθανη με δεδομένη την νοοτροπία του Ταγίπ Ερντογάν – θα απειλούσε να τις τινάξει κυριολεκτικά στον αέρα.

“Καμία τράπεζα δεν θα πάρει το ρίσκο”

«Καμία τουρκική τράπεζα, ούτε κρατική, ούτε ιδιωτική, δεν μπορεί να αναλάβει τέτοιο ρίσκο», δήλωσε στο Reuters κορυφαίος πρώην τραπεζίτης.

«Το όλο project μοιάζει με λευκό ελέφαντα», φέρεται να λέει ο ίδιος. «Εκτός από την αξία που θα πάρει η γη στην περιοχή, δεν υπάρχει κανένα άλλο ορατό κέρδος για μια τράπεζα».

Η απροθυμία αυτή των τουρκικών τραπεζών να χρηματοδοτήσουν το έργο, δίνει ως μόνη διέξοδο στον Ερντογάν  για να υλοποιήσει το όραμά του την αναζήτηση ξένης χρηματοδότησης ή την χρηματοδότηση από τα κρατικά ταμεία – προοπτική μάλλον απαγορευτική με δεδομένη την δεινή οικονομική κατάσταση της Τουρκίας.

Το Reuters πάντως έθεσε το ερώτημα στον εκπρόσωπο και σύμβουλο του τούρκου προέδρου Ιμπραίμ Καλίν, ο οποίος δήλωσε βέβαιος ότι το έργο σίγουρα θα προσελκύσει επενδυτές και πιστωτές.

Καμία δημοσίευση για προβολή