Η επιδότηση της εργασίας στο επίκεντρο του νομοσχεδίου «δουλειές ξανά». Τα τρία προβλήματα της αγοράς εργασίας και πως αντιμετωπίζονται. Πότε θα δοθεί η αύξηση στον κατώτατο μισθό

Η επιδότηση της εργασίας στο επίκεντρο του νομοσχεδίου «δουλειές ξανά»

 “Επιδοτούμε την εργασία και  βλέπουμε τα επιδόματα ως μία αναγκαία βοήθεια με μεταβατικό χαρακτήρα”. αυτή είναι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου «δουλειές ξανά», σύμφωνα με όσα είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή. Και με την ευκαιρία αυτή διαβεβαίωσε ότι “μέχρι το τέλος του μήνα η κυβέρνηση θα ανακοινώσει και θα υλοποιήσει μία νέα, σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού, που θα τεθεί σε εφαρμογή την 1η Μαΐου…”.

Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός, το νομοσχέδιο έρχεται να ξαναβάλει στον πυρήνα της πολιτικής τη διασύνδεση μεταξύ των αναγκών των επιχειρήσεων και της προσφοράς εργασίας. “Πρέπει να συνδέσουμε τη ζήτηση της αγοράς με την προσφορά εξειδικευμένων υπηρεσιών, να παρέχουμε σύγχρονες δεξιότητες ειδικά στους μακροχρόνια άνεργους, να προστατεύσουμε όσους παραμένουν εκτός απασχόλησης”, είπε.

Τολμηρά βήματα

Αναλύοντας το νομοσχέδιο ο Κυριάκος Μητσοτάκης επεσήμανε:

”Με το νομοσχέδιο γίνονται τολμηρά βήματα προκειμένου να διακρίνουμε τους αληθινούς ανέργους, αυτούς οι οποίοι έχουν ανάγκη ουσιαστικής κρατικής αρωγής. Και να το κάνουμε αυτό ώστε οι δημόσιοι πόροι να μην σπαταλώνται οριζόντια σε επιδόματα, αλλά να κατευθύνονται προς στοχευμένες πολιτικές εργασίας. Το νομοσχέδιο έρχεται να αντιμετωπίσει μία σειρά από χρόνια προβλήματα της ελληνικής αγοράς εργασίας, τα οποία έρχονται και μας ταλαιπωρούν εδώ και πολλές δεκαετίες.

Βλέπουμε τα επιδόματα ως μία αναγκαία βοήθεια που πρέπει να έχει μεταβατικό χαρακτήρα. Δεν θέλουμε μόνιμους επαγγελματίες ανέργους, οι οποίοι θα εξαρτώνται από το Κράτος. Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε συμπολίτες μας που έχασαν τη δουλειά τους για οποιοδήποτε λόγο να ξαναμπούν δυναμικά στην αγορά εργασίας.

Υπάρχουν πολιτικές οι οποίες μετατρέπουν αυτούς οι οποίοι αναζητούν εργασία σε μαχητικούς πρωταγωνιστές της Ελλάδας που αλλάζει, όταν κάποιοι τους ήθελαν κομπάρσους στις ίδιες τους τις ζωές εγκλωβισμένους στην ακινησία και εξαρτημένους από επιδόματα αντί να προκόβουν με τις δικές τους δυνάμεις και να εξελίσσονται με τις δικές τους φιλοδοξίες.

Σε αυτήν τη νέα και δυναμική παγκόσμια οικονομία, η απόκτηση νέων δεξιοτήτων είναι περίπου υποχρεωτική και δίνουμε τη δυνατότητα στους άνεργους συμπολίτες μας να αποκτήσουν αυτές τις νέες δεξιότητες. Αυτή είναι η δική μας φιλοσοφία η οποία μας διαφοροποιεί από τη στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και που δικαιολογεί τον τίτλο του νομοσχεδίου, «Δουλειές ξανά», πολλές καλές καλοπληρωμένες δουλειές ξανά και σήμερα και στο μέλλον.

Ποιά προβλήματα της αγοράς εργασίας αντιμετωπίζονται με το νομοσχέδιο

Το πρώτο πρόβλημα είναι η μακροχρόνια αποχή από την απασχόληση. Στα τέλη του 2021 περισσότεροι από τους μισούς εγγεγραμμένους στον ΟΑΕΔ δεν είχαν βρει δουλειά για διάστημα μεγαλύτερο του ενός έτους. Σχεδόν 600.000 συμπολίτες μας, με έναν στους τρεις να είναι  δηλωμένοι άνεργοι για παραπάνω από 5 χρόνια, ενώ 50.000 κατά δήλωσή τους, ήταν  σε αυτήν την κατάσταση για πλέον της μιας δεκαετίας. Και όμως, την ίδια στιγμή η ανεργία συνυπάρχει με κενές θέσεις εργασίας. Και σήμερα ακόμα 7 στους 10 εργοδότες μας δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να κάνουν προσλήψεις, επειδή δεν βρίσκουν εργαζόμενους με ειδικά προσόντα. Σε κλάδους ανταγωνιστικούς, όπως ο τουρισμός, οι εργοδότες λένε ότι έχουν πρόβλημα κάλυψης των αναγκών σε εργατικό δυναμικό την ίδια στιγμή  που η χώρα έχει ανεργία 12,8%.

Σε αυτή λοιπόν την αντίφαση  πρέπει να απαντήσουμε τώρα, όχι επιδοτώντας τη διατήρηση της ανεργίας αλλά επιδοτώντας την επιμόρφωση των ανέργων ώστε να έχουν πραγματική προοπτική επιστροφής στην αγορά εργασίας. Είναι πολύ καινοτόμο και τολμηρό το γεγονός ότι ο άνεργος που βρίσκει δουλειά θα λαμβάνει το 50% του επιδόματος ανεργίας για όσους μήνες το δικαιούται ως άνεργος.

Το δεύτερο πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει το νομοσχέδιο είναι η ίδια η ποιότητα της κατάρτισης και γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό τα προγράμματα να αναμορφώνονται με βάση τα πραγματικά ζητούμενα της αγοράς εργασίας. Πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα διαφορετικό πλαίσιο, όπου οι πάροχοι εκπαίδευσης και κατάρτισης θα ελέγχονται από ανεξάρτητους φορείς πιστοποίησης και η χρηματοδότησή τους να συνδέεται με την αποτελεσματικότητά τους. Αυτό σημαίνει ότι τελικά θα πρέπει να αμείβονται και βάσει στατιστικών στοιχείων που συνδέονται με την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων τους.

Για πρώτη φορά αναλαμβάνουν και ρόλο στην επαγγελματική κατάρτιση και τα Πανεπιστήμιά μας.  Αυξάνοντας έτσι τις δυνατότητές τους ανοίγοντας νέους ορίζοντες και δημιουργώντας έναν θεμιτό ανταγωνισμό σε αυτή την αγορά. Πολύ σημαντική είναι η καινοτομία για τη δημιουργία του Ατομικού Λογαριασμού Δεξιοτήτων. Είναι ένα ψηφιακό εργαλείο στο οποίο θα καταγράφονται  όλες οι γνώσεις κάθε ανέργου, όλες οι σχετικές πιστοποιήσεις ώστε  ο εργοδότης να γνωρίζει με σαφήνεια που θα μπορεί να  απασχοληθεί ο υποψήφιος ώστε να τον προσλάβει στην κατάλληλη θέση.

Η τρίτη παθογένεια που αντιμετωπίζει το νομοσχέδιο έχει να κάνει με την ίδια τη λειτουργία του ΟΑΕΔ.  Κληρονομήσαμε έναν οργανισμό γραφειοκρατικό, ελάχιστα  οργανωμένο, συνειδητά ίσως ανοργάνωτο έτσι  ώστε να μην επιτρέπεται έλεγχος σχετικά με την κατασπατάληση κονδυλίων και παροχών. Και όλα αυτά βέβαια εις βάρος των πραγματικά ανέργων. Περίπου 55.000 φυσικά πρόσωπα με ετήσιο εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ είναι εγγεγραμμένα στον ΟΑΕΔ για ένα έως και πέντε χρόνια. Υπάρχουν και κάποιες μεμονωμένες εξωφρενικές περιπτώσεις δήθεν δικαιούχων που αν και είχαν έσοδα 100.000, 200.000, 250.000 και διαμένουν σε ακριβές περιοχές, διατηρούσαν την ιδιότητα του ανέργου επί δέκα και είκοσι χρόνια.

Τώρα η εκκαθάριση του μητρώου θα εκκαθαρίσει και το τοπίο. Θα διαγραφούν από τους σχετικούς καταλόγους όσοι παραμένουν εγγεγραμμένοι για χρόνια χωρίς να το αιτιολογεί η εισοδηματική τους εικόνα. Θα διαγραφούν επίσης και όσοι επί τρεις φορές αρνούνται να απασχοληθούν σε κατάλληλες θέσεις που έχουν βρεθεί ειδικά για αυτούς, κάτι που ισχύει σε όλους τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς απασχόλησης. Θέση στο μητρώο δεν θα έχουν και εκείνοι που δεν δέχονται να πάρουν μέρος σε κάποια προτεινόμενη δράση κατάρτισης.

Το νέο ψηφιακό μητρώο θα αποτελεί προϋπόθεση για την πρόσβαση στις παροχές που δικαιούται ο άνεργος. Για αυτό και κάθε χρόνο θα συνεκτιμάται η εισοδηματική τους κατάσταση με παραμέτρους όμοιες με αυτές του επιδόματος θέρμανσης. Το επίδομα ανεργίας εξαιρείται από αυτή τη ρύθμιση, θα εξακολουθεί να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Και δεν επηρεάζονται επίσης το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο ρεύματος, η έκπτωση απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης.

Η μείωση της ανεργίας και η αύξηση των μισθών

Δίδυμος στόχος με τη συρρίκνωση της ανεργίας είναι και η αύξηση των μισθών που παραμένουν δυστυχώς στη χώρα μας ακόμα σε χαμηλά επίπεδα, δυσανάλογα χαμηλά, συχνά με βάση την προσφορά των εργαζόμενων. Δεν αρκεί μόνο η πολιτική απόφαση. Το  χρέος μας ως προς τον κατώτατο μισθό θα το κάνουμε ως Κυβέρνηση, αλλά χρειάζεται και η συμπόρευση των εργοδοτών σε ατομικό ή συχνά και σε κλαδικό επίπεδο.

Η απάντησή μου σε εργοδότες, οι οποίο μας λένε ότι δεν βρίσκουμε εργαζόμενους να προσλάβουμε είναι: Η αύξηση του μισθού είναι ο καλύτερος τρόπος για να προσελκύσετε περισσότερους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις σας. Χρειαζόμαστε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο το οποίο θα επιμερίσει δίκαια τον πλούτο τον οποίον δημιουργούμε ως κοινωνία με πρώτους ωφελημένους τους εργαζόμενους, τους μισθωτούς οι οποίοι δεν μπορούν να βλέπουν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας απλά ως μία στατιστική απεικόνιση που τελικά να μην αφορά τις ίδιες τους τις ζωές.

Πως μειώθηκε η ανεργία παρά τις αντιξοότητες

Παρά τις μεγάλες δυσκολίες, παρά τις αντιξοότητες, τα στοιχεία δείχνουν ότι η προσπάθειά μας πιάνει τόπο. Από το καλοκαίρι του 2019 μέχρι και το Φεβρουάριο του 2022, η ανεργία έπεσε από το 17,2% στο 12,8%. Είναι  η ταχύτερη αποκλιμάκωση σε όλη την Ευρώπη. Κάτι που σημαίνει ότι σε αυτό το διάστημα δημιουργήθηκαν παραπάνω από 200 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και για πρώτη φορά εδώ και πολλά-πολλά χρόνια ξεπεράσαμε το ορόσημο των 4 εκατομμυρίων απασχολούμενων.

-Είναι μια επίδοση με πρόσθετη σημασία αν σκεφτεί κανείς το εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον μέσα στο οποίο επιτεύχθηκε. Η αντιπολίτευση έκανε, όπως πάντα, απαισιόδοξες προβλέψεις ότι η πανδημία θα οδηγούσε σε μια έκρηξη απολύσεων και σε μια ταχύτατη αύξηση της ανεργίας.  Οι προβλέψεις αυτές διαψεύστηκαν προς όφελος των εργαζόμενων διότι η Κυβέρνηση έσπευσε να στηρίξει πρώτα και πάνω από όλα τον κόσμο της εργασίας. Να προστατεύσει τις θέσεις απασχόλησης, να στηρίξει τις επιχειρήσεις και έτσι ουσιαστικά να μην διακόψει αυτή την πορεία αποκλιμάκωσης της ανεργίας. Βέβαια τα αποτελέσματα αυτά, δεν μπορούν να μας ικανοποιούν διότι εξακολουθούμε να έχουμε τη δεύτερη υψηλότερη ανεργία στην Ευρώπη. Η Ισπανία μάς έχει αυτή τη στιγμή ξεπεράσει έχοντας υψηλότερη ανεργία”.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή