Η Ευρώπη ψάχνεται: Γαλλία και Γερμανία διαπραγματεύονται για το νέο μαχητικό αεροσκάφος – Οι δυσκολίες του προγράμματος

To 1981 η αμυντική βιομηχανία της Ευρώπης γνώρισε μια από τις μεγαλύτερες απογοητεύσεις της, όταν το κοινό πρόγραμμα Γαλλίας, Γερμανίας, και Βρετανίας για την ανάπτυξη ενός κοινού ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους, του Ευρωπαϊκού Συνεργατικού Μαχητικού (European Collaborative Aircraft-ECA) κατέρρευσε υπό το βάρος των διαφωνιών των συμμετεχόντων σχετικά με τις προδιαγραφές του αεροσκάφους.

Από τα «συντρίμμια» της συνεργασίας αυτής προέκυψαν το Rafale της γαλλικής Dassault και το Eurofighter Typhoon, ωστόσο, από τότε φάνηκε ότι Γαλλία και Γερμανία έχουν… δυσκολίες συνεννόησης όταν πρόκειται να συνεργαστούν για την κοινή ανάπτυξη ενός μαχητικού αεροσκάφους. Περίπου το ίδιο συμβαίνει και τώρα, αν και φαίνεται ότι Βερολίνο και Παρίσι προσπαθούν να αποτρέψουν μια νέα κατάρρευση.

Το φιλόδοξο σχέδιο

Το 2017, η Γερμανίδα καγκελάριος, Άνγκελα Μέρκελ, και ο Γάλλος πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, αποφάσισαν, θορυβημένοι από την άνοδος Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ και την απαξιωτική του προσέγγιση στο ΝΑΤΟ, να κινηθούν πιο συντονισμένα όσον αφορά στο ζήτημα της άμυνας της Ε.Ε.

Στο πλαίσιο αυτό συμφωνήθηκε και το πρόγραμμα FCAS (Future Combat Air System, ήτοι Μελλοντικό Σύστημα Εναέριας Μάχης) το οποίο είναι, με τον αμιγώς τεχνικό όρο, ένα «σύστημα συστημάτων», δηλαδή, ένα σύστημα το οποίο θα αποτελείται από ένα μαχητικό αεροσκάφος 6ης γενιάς και από σμήνη drones διαφόρων αποστολών, με στόχο ως το 2035–2040 να αντικαταστήσει τα Rafale, τα Typhoon και τα EF-18 Hornet της Ισπανίας.

Διαφορετικά οράματα

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν οι εταιρείς Dassault Aviation (Γαλλία), Airbus (Γερμανία) και Indra (Ισπανία), ο προϋπολογισμός του φθάνει τα 100 δισ. ευρώ. Ωστόσο, σύμφωνα με το Reuters, τα πράγματα έχουν «βαλτώσει» από την έλλειψη εμπιστοσύνης, αλλά και τα διαφορετικά οράματα μεταξύ του Βερολίνου και του Παρισιού, αλλά και τη διαμάχη μεταξύ των εμπλεκόμενων εταιριών, σχετικά με τα ποσοστά αναθέσεων του κατασκευαστικού έργου.

Οι πηγές που επικαλείται το πρακτορείο αναφέρουν ότι η Dassault απαιτεί να αναλάβει το 50% των εργασιών, προσθέτοντας ότι οι διαφωνίες είναι τόσο βαθιές που υπάρχουν σκέψεις να κατασκευαστούν τρία αεροσκάφη επίδειξης αντί για ένα, γεγονός που θα επιβαρύνει σημαντικά τον προϋπολογισμό του έργου.

Αδυναμία διευθέτησης

Το πόσο μπλεγμένα είναι τα πράγματα φαίνεται και από το γεγονός ότι μέρος των διαφωνιών εντοπίζεται γύρω από τα πνευματικά δικαιώματα, καθώς Γαλλία και Dassault μοιάζουν διστακτικές όσον αφορά στη παροχή πληροφοριών για τις δυνατότητες από αέρος πυρηνικού χτυπήματος που διαθέτει η χώρα, ενώ η Airbus ζητά μία δίκαιη βιομηχανική κατανομή.

Την περασμένη Τετάρτη αμυντικοί αξιωματούχοι από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία, και εκπρόσωποι από τη Dassault, την Airbus και την Indra συναντήθηκαν στο Παρίσι, σε μια προσπάθεια επίλυσης του αδιεξόδου, αλλά χωρίς αποτέλεσμα, ενώ και μια συνάντηση Μέρκελ-Μακρόν στις αρχές Φεβρουαρίου δεν κατάφερε να διευθετήσει το ζήτημα, αφήνοντας ανοιχτή την καταβολή της επόμενης δόσης πληρωμών, τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ.

Αδιέξοδο σε δύο ζητήματα πλαισίου

Το Reuters αναφέρει ότι η Ισπανία εντάχθηκε επίσημα την προηγούμενη χρονιά, κάνοντας περισσότερη πολύπλοκη την κατάσταση της κατανομής του κατασκευαστικού έργου, ενώ σε δύο από τα επτά ζητήματα του πλαισίου της κοινής αμυντικής συνεργασίας, φαίνεται να έχει καταγραφεί αδιέξοδο. Πάντως, το Βερολίνο έχει εγκρίνει την εκταμίευση της δόσης, οπότε πλέον μένει να φανεί αν το Παρίσι θα είναι έτοιμο να κάνει βήματα πίσω ώστε να προχωρήσει το πρόγραμμα.

Να σημειωθεί εδώ ότι την ίδια ώρα, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει νέο μαχητικό αεροσκάφος μέσα σε ένα χρόνο και τώρα ετοιμάζεται να προχωρήσει σε πτητικές δοκιμές, πριν «ανοίξει» το διαγωνισμό για την κατασκευή του.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή