Η Γαλλία επιμένει: Το «τρικυμιώδες» μαχητικό 6ης γενιάς της Ευρώπης θα ολοκληρωθεί κανονικά

Την ώρα που οι ΗΠΑ ανακοινώνουν ότι βρίσκονται πολύ κοντά στην ολοκλήρωση της κατασκευής του -πανάκριβου- NGAD, του μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς που εκτιμάται ότι από το 2030 θα αντικαταστήσει το F-22 ως το βασικό αεροσκάφος εναέριας υπεροχής, η Ευρώπη προσπαθεί να στείλει μήνυμα ότι το δικό της ανάλογο project δεν κινδυνεύει να μείνει μόνο στα χαρτιά.

Όπως έχει γράψει στο παρελθόν το economico.gr, το πρόγραμμα «Future Air Combat System – FCAS», στο οποίο συμμετέχουν Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία και προβλέπει την ανάπτυξη μιας «οικογένειας συστημάτων«, ήτοι ενός μαχητικού 6ης γενιάς και drones που θα ελέγχονται από το αεροσκάφος, έχει συναντήσει ως τώρα πολλά προβλήματα, τόσο ως προς τη φιλοσοφία του σχεδιασμού και των επιχειρησιακών του δυνατοτήτων, όσο και ως προς το ποια από τις εταιρείες που έχουν αναλάβει το project (Airbus για τη Γερμανία, Dassault για τη Γαλλία και Indra από την Ισπανία) θα έχει τον πρώτο λόγο σχετικά με την ανάπτυξή του.

Οι μεγάλες εκκρεμότητες

Οι τρεις χώρες υπέγραψαν συμφωνία τον Αύγουστο του 2021 που προβλέπει επένδυση ύψους 3,6 δισεκατομμυρίων ευρώ για το αρχικό στάδιο έρευνας και σχεδιασμού, ωστόσο στη συνέχεια η Dassault Aviation και η Airbus δεν προχώρησαν στην υπογραφή των συμβάσεων για την έναρξη των εργασιών, καθώς υπάρχει διαφωνία ως προς την ανάληψη των υπο-προγραμμάτων του FCAS. Μάλιστα, σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος της Dassault, η διαφωνία συνίσταται στο ότι οι Γερμανοί δεν θέλουν την γαλλική εταιρεία να ηγείται της κατασκευής του μαχητικού αεροσκάφους.

Από την πλευρά της, η Γαλλία επιδιώκει το FCAS να έχει και τις επιπλέον δυνατότητες πυρηνικής κρούσης που σήμερα εκτελεί το Rafale και παλιότερα το Mirage, ζήτημα που εγείρει προβλήματα εμπιστευτικότητας. Σημειώνετα ότι σύμφωνα με τις συμβάσεις, η Airbus έχει αναλάβει τον σχεδιασμό και την κατασκευή του «loyal wingman», δηλαδή ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους που θα επιχειρεί μαζί με το μαχητικό, η ισπανική εταιρεία Indra έχει αναλάβει την ανάπτυξη προηγμένων αισθητήρων και η γαλλική Safran είναι υπεύθυνη για την κατασκευή ενός κινητήρα επόμενης γενιάς.

«Το FCAS αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα»

Με την κατάσταση να έχει όπως περιγράφεται πιο πάνω, το μέλλον του προγράμματος FCAS φαντάζει τουλάχιστον αβέβαιο. Ωστόσο, ο Γάλλος υπουργός Άμυνας, Σεμπαστιάν Λεκορνού, επιχείρησε να καθησυχάσει τους ανησυχούντες, λέγοντας ότι «το FCAS αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα και η κατασκευή του μαχητικού θα ολοκληρωθεί», προσθέτοντας χαρακτηριστικά ότι θα «πρέπει να σκεφτούμε πώς θα μοιάζει το μαχητικό αεροσκάφος του μέλλοντος, γιατί θα το χρειαστούμε». Η δήλωση αυτή μοιάζει να αποτελεί μια απόπειρα γεφυρώματος των διαφορών που έχουν ήδη καταγραφεί σχετικά με τη φιλοσοφία που θα διέπει το μαχητικό.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι η Γαλλία αρχικά είχε συμμετάσχει και στο πρόγραμμα από το οποίο προέκυψε το ευρωμαχητικό Eurofighter Typhoon, όμως και πάλι υπήρξαν διαφωνίες με τη Γερμανία και τη Βρετανία που συμμετείχε στο project και τελικά το Παρίσι αποχώρησε από την κοινοπραξία και ανέπτυξε από μόνο του το πρόγραμμα το οποίο κατέληξε στο Rafale, ένα αεροσκάφος που χαρακτηρίζεται ως «omnirole», δηλαδή μπορεί να εκτελέσει σχεδόν όλους τους ρόλους εναέριας μάχης (καταδίωξη, εναέρια υπεροχή, βομβαρδισμός, πυρηνική κρούση, κλπ). Μένει να φανεί αν θα συμβεί κάτι τέτοιο και με το FCAS.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή