Η μείωση των φόρων εξαρτάται και από το αποτέλεσμα των Ευρωπαϊκών διαπραγματεύσεων

Της Δάφνης Γρηγοριάδη

 Μειώσεις φόρων “μόνο όταν ξεκινήσει η απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων” τόνισε ο υφυπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης επισημαίνοντας παράλληλα ότι η δέσμευση της Κυβέρνησης για φόρο- μειώσεις ισχύει στο ακέραιο.

Τι σημαίνει αυτό; Oι  ελαφρύνσεις φόρων έχουν  ήδη σχεδιαστεί και στηρίζονται στην παραδοχή ότι η ύφεση της Ελληνικής οικονομίας δεν θα ξεπεράσει το 10%. Φαίνεται όμως πως αργεί η εφαρμογή τους η οποία υπολογίζεται  το 2021, όταν δηλαδή θα ξεκινήσει η διοχέτευση των αναπτυξιακών κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Νέες φορολογικές μειώσεις σημαίνει λιγότερα έσοδα για τα κρατικά ταμεία. Για αυτό η Κυβέρνηση επιλέγει να εφαρμόσει τις μειώσεις φόρων όταν θα διοχετευτούν στην  πραγματική οικονομία  χρήματα  τα οποία θα προκαλέσουν την  αύξηση των φορολογικών εσόδων μέσα από την  μεγέθυνση της οικονομίας, καθώς τα αναπτυξιακά κονδύλια αναμένεται πως θα επιφέρουν πολλαπλασιαστικά οφέλη.

Αυτό βέβαια για να αποτυπωθεί στην οικονομία χρειάζεται ένα χρονικά διάστημα 6 μηνών με 1 έτος ανάλογα τον τομέα που θα διοχετευτεί η ρευστότητα και θα πρέπει να συνοδεύεται και από άλλες μεταρρυθμίσεις.

Πότε και γιατί οι οριστικές αποφάσεις περί Ταμείου Ανασυγκρότησης: Οι όροι λειτουργίας του ταμείου ανασυγκρότησης έχουν διχάσει την Ευρώπη η οποία έχει χωριστεί σε δυο στρατόπεδα. Οι αποφάσεις έπρεπε ήδη να έχουν ληφθεί καθώς, όσο περισσότερο αργούν τόσο πιο πιθανό είναι να διογκωθούν τα προβλήματα των οικονομιών των χωρών.

Αναμένουμε ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν τον Ιούλιο και οι διαφορές θα τερματιστούν διότι αλλάζει η ηγεσία του ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Στις 9/7 ο μέχρι τώρα Πρόεδρος του Eurogroup  Μάριο Σεντένο από την Πορτογαλία  αποχωρεί και υποψήφιοι για την προεδρία είναι η  Ισπανίδα Νάντια Καλβίνιο που διεκδικεί να γίνει η πρώτη γυναίκα πρόεδρος του Eurogroup, ο  Ιρλανδός Πάσκαλ Ντόναχιου και ο Πιερ Γκραμένια από το Λουξεμβούργο.

Περί ανάπτυξης και οικονομικών προγραμμάτων: H ύφεση της Ελληνικής οικονομίας  θα κυμανθεί μεταξύ 5% και 8% σύμφωνα με τον κ. Σκυλακάκη. Σύμφωνα με το ΔΝΤ και την Κομισιόν 10% και σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ 8%.

Οι περισσότεροι φορείς και  Οργανισμοί στις αναθεωρημένες προβλέψεις τους  εμφανίζουν χαμηλότερη την πτώση της χώρας μας σε σχέση με τις αρχικές τους εκτιμήσεις, ενώ αντίθετα αναθεωρούν προς τα πάνω το ύψος των ζημιών για άλλες χώρες της Ευρώπης.  Οι παραπάνω εκτιμήσεις λαμβάνονται υπόψιν κατά την διάρκεια χάραξης των νέων Ευρωπαϊκών πολιτικών στήριξης των οικονομιών όπως το Ταμείο Ανασυγκρότησης, το πακέτο SURE και τα άλλα Ευρωπαϊκά εργαλεία.

Καθώς στην διεθνή σκηνή διαδραματίζονται τα παραπάνω, στο εσωτερικό της χώρας λαμβάνονται μέτρα ενίσχυσης ρευστότητας παρακάμπτοντάς το τραπεζικό σύστημα ώστε να διευκολυνθούν οι πραγματικά αδύναμοι άμεσα, όπως για παράδειγμα η επιστρεπτέα προκαταβολή και η παροχή μικροπιστώσεων.

Οι  προτάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης: Στο τραπέζι έχουν “πέσει” προτάσεις  από την αξιωματική αντιπολίτευση για την περαιτέρω στήριξη της οικονομίας οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν φόρο- ελαφρύνσεις, πάγωμα πληρωμών, έκτακτη οικονομική ενίσχυση.

Μέτρα βοηθητικά για  την πραγματική οικονομία όμως, ήδη εφαρμόζονται. Θα έπρεπε οι προτάσεις να είναι συμπληρωματικές των είδη θεσμοθετημένων μέτρων. Επιπλέον το βασικότερο πρόβλημα είναι ότι ένα οικονομικό πρόγραμμα βασίζεται σε παραδοχές, σημαντικότερη εκ των οποίων είναι η πρόβλεψη του ρυθμού ύφεσης που θα έχει η Ελληνική οικονομία το 2020. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει επίσημη θέση της εκτιμώμενης μείωσης του ΑΕΠ  2020 από την αξιωματική αντιπολίτευση, προφανώς διότι  ενδεχόμενη απόκλιση από την πρόβλεψη θα έχει πολιτικό κόστος…