Η οικονομική ανάλυση του  EastΜed: Eίναι ή δεν είναι βιώσιμο;

    Ο οικονομικός σχεδιασμός του έργου: Πρόκειται για έναν αγωγό μήκους 1.870 χλμ, όπου το μεγαλύτερο μέρος του θα βρίσκεται κάτω από την θάλασσα, με δυσκολότερη την απόσταση μεταξύ Κύπρου- Κρήτης  και  στόχος είναι να μεταφέρει 20 bcm φυσικού αερίου ετησίως . Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό της κατασκευής μέχρι την Ιταλία, για να τεθεί σε εφαρμογή χρειάζονται περίπου 6 έως 7 δις. ευρώ και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης αναμένεται τα προσεχή 2 έτη.

    Ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης:  Προκειμένου να ολοκληρωθούν οι οικονομοτεχνικές  μελέτες που απαιτούνται για τον σχεδιασμό,  ενέκρινε πρόσθετη  συγχρηματοδότηση της τάξεως των 35 εκατ. ευρώ.

    Τα οφέλη για την Ελλάδα: Μακροπρόθεσμα είναι πολλαπλά, τόσο σε οικονομικό επίπεδο  μα  κυρίως σε αμυντικό αφού η υπογραφή του αγωγού αποτελεί κίνηση Mat απέναντι στην Τουρκία.  Η χώρα μας,  εξαιτίας της θέσης της θα αποτελέσει κόμβο μεταφοράς φυσικού αερίου.

    Γιατί ενώ μέσω Τουρκίας είναι χαμηλότερο το κόστος οι αγορές προτίμησαν αυτή την διαδρομή; Οικονομοτεχνικά, με μεταφορική ικανότητα  του αγωγού 20 δις κυβικά μέτρα τον χρόνο, το κόστος μεταφοράς θα είναι 2,81$ ανά ΜΜbtu, πιο δαπανηρό από το 1 $ περίπου αν ο αγωγός πέρναγε από την Τουρκία. Δεν παύει όμως να είναι  οικονομικά εφικτό και σε αυτή την περίπτωση. Τόσο οι αγορές όσο και οι χώρες της Ευρώπης  προτιμούν να μην περνάει ο αγωγός από την γειτονική χώρα διότι  δεν εμπνέει εμπιστοσύνη. Το πέρασμα από την Τουρκία θα διευκόλυνε την κατασκευή του αγωγού, υποστηρίζουν άτομα του ενεργειακού κλάδου. Το γεγονός όμως ότι η Τουρκία δεν είναι αξιόπιστη, αυξάνει την αβεβαιότητα  της επένδυσης και αναδεικνύει το γεγονός πως  το ρίσκο της χώρας (Country Risk) διαδραματίζει πρώτο ρόλο στη λήψη επενδυτικών αποφάσεων. Ο Eatmed, θα είναι ο μόνος αγωγός που δεν θα περνά από χώρες εκτός ΕΕ, και δεν θα γίνεται αντικείμενο εκβιασμών.

    Eίναι ή δεν είναι βιώσιμο; Σύμφωνα με την προκαταρκτική ανάλυση κόστους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το έργο είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο. Είναι και από επενδυτική άποψη ενδιαφέρον;  Η ολοκλήρωση των μελετών που χρηματοδοτεί κατά 50% η ΕΕ και η εξέλιξη των τιμών στην αγορά ενέργειας, θα το δείξουν οριστικά, για να αρχίσουν οι εργασίες το 2022 και να ολοκληρωθούν το 2025.

    Το φυσικό αέριο: Στο Ισραήλ πριν μπει το αέριο στον αγωγό θα στοιχίζει σύμφωνα με τις προβλέψεις 5$ (ανά 1.000 κυβικά πόδια), πράγμα το οποίο σημαίνει ότι η τιμή του θα αυξηθεί κατά την είσοδο στον αγωγό μέχρι την Ευρώπη σε 7,81$. Την ίδια ώρα, το φυσικό αέριο στην Ευρώπη θα στοιχίζει 6$ (από 3$ που είναι σήμερα). Επομένως το αέριο που θα έρχεται και  στην Ελλάδα από τον αγωγό θα είναι  ακριβότερο. Θα πρέπει να αυξηθεί η τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και να ξεπεράσει την τιμή του φυσικού αερίου που θα έρχεται από τον αγωγό, ώστε να υπάρχει κίνητρο για την εμπορική του εκμετάλλευση. Αλλιώς θα φαίνεται πολύ ακριβό στα μάτια των αγοραστών, δε θα υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον και η αγορά θα προτιμά την μεταφορά του φυσικού αερίου με υγραεριοφόρα tankers.

    Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

     

     

    Καμία δημοσίευση για προβολή