Μαύρα μαντάτα από το μέτωπο του παγκόσμιου εμπορίου με στόχο την Ευρώπη…

Οι ειδικοί βλέπουν πτώση στα χρηματιστήρια, κλειστά τα “πουγκιά των επενδυτών” και τους κεφαλαιούχους να αναζητούν για ακόμα μία φορά καταφύγιο σε χρυσό και “βαριά” ομόλογα.

Μετά τις εξελίξεις, με την ανακοίνωση της αμερικανικής κυβέρνησης ότι ετοιμάζει την επιβολή δασμών σε εισαγωγές προϊόντων από την Ε.Ε., αξίας 11 δις δολαρίων, κορυφαίοι αναλυτές των οίκων αξιολόγησης, σχολίαζαν “μαύρα μαντάτα από το μέτωπο του παγκόσμιου εμπορικού πολέμου, ξανά η Ευρώπη στο στόχαστρο του Ντόναλντ Τραμπ!”.

Η επίσημη αιτιολογία πίσω από την απόφαση είναι οι ενστάσεις των ΗΠΑ για τις επιδοτήσεις του μπλοκ των 28 κρατών- μελών στην Airbus. Η χρονική στιγμή που οι ΗΠΑ, θυμήθηκαν τα παράπονά τους από το εμπόριο με την Ευρώπη, μόνο τυχαία δεν είναι. Έρχεται την ώρα που κλείνουν το μέτωπο με την Κίνα, καθώς η τελική συμφωνία ανάμεσα στις δύο χώρες βρίσκεται σε προχωρημένο επίπεδο και λίγο μετά την παγκόσμια κατακραυγή για τα Boeing 737 Max, που βύθισε τις μετοχές της αμερικανικής εταιρείας και εκτοξευσε αυτές του ανταγωνιστή της, της ευρωπαϊκής Airbus.

Μόνο η σχετική χθεσινή ανάρτηση του αμερικανού Προέδρου στο twitter, ήταν αρκετή για να φέρει κλυδωνισμούς στις παγκόσμιες αγορές. Αν και ο Ντόναλντ Τραμπ έχει κατά καιρούς χρησιμοποιήσει το μέσο κοινωνικής δικτύωσης, για απειλές χωρίς αντίκρυσμα, ήταν η δήλωση «έφτασε η ώρα για δράση», του Επιτρόπου Εμπορίου των ΗΠΑ, Ρόμπερτ Λάιτχαϊζερ που ανησύχησε τους αναλυτές. Κατά την ανακοίνωση, ο ίδιος τόνισε ότι στη λίστα με τα ευρωπαϊκά προϊόντα που θα εξετάσουν την επιβολή δασμών, είναι από κρασιά και τυριά, μέχρι μοτοσυκλέτες και ελικόπτερα!

Ο οίκος Moody’s με νέο σημείωμα του, προειδοποιεί τους επενδυτές ότι ξανάρχεται στη σφαίρα του δυνατού, η υλοποίηση της παλιάς αμερικανικής απειλής, για δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων.

Η Έλενα Ντάγκαρ, γενική διευθύντρια του οίκου, τονίζει πως αν ο Πρόεδρος Τραμπ κάνει πράξη την απειλή του, τότε θα καταφέρει ένα μεγάλο πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία. Μία τέτοια εξέλιξη θα είχε αλυσιδωτές επιπτώσεις στην παραγωγή πολλών μεγάλων οικονομιών, καθώς χώρες όπως η Γερμανία, η Ιαπωνία και η Νότιος Κορέα θα αναγκάζονταν να κατεβάσουν ταχύτητα. Από την άλλη πλευρά, η Κίνα, που έχει δει να επιβάλλονται υψηλοί δασμοί στα προϊόντα της από την κυβέρνηση Τραμπ, δεν θα είχε μεγάλες επιπτώσει, καθώς ήδη  οι εξαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων βαρύνονται με σημαντικούς περιορισμούς.

Σύμφωνα με τον οίκο, μία τέτοια κίνηση, θα έριχνε σημαντικά τις προοπτικές ανάπτυξης στο σύνολο της παγκόσμιας Οικονομίας. Συγκεκριμένα, στο σημείωμα επισημαίνεται ότι «Οι δασμοί στα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να προκαλέσουν ευρύτερο πλήγμα στην επιχειρηματική και καταναλωτική εμπιστοσύνη».

Η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή, καθώς οι Βρυξέλλες έχουν διαμηνύσει πως θα απαντήσουν με το ίδιο νόμισμα στην αύξηση των αμερικανικών δασμών. Τώρα, οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμούς 2,5% στα εισαγόμενα Ι.Χ., και 25% σε ελαφρά φορτηγά, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει έναν συνολικό δασμό της τάξης του 10%. Μία αύξηση της φορολογίας από τις ΗΠΑ, αναμένεται να φέρει αντίστοιχη απάντηση και από αυτή την πλευρά του Ατλαντικού, με ότι αυτό συνεπάγεται για τους επαγγελματίες του κλάδου, τις αντιπροσωπείες και τελικά τους καταναλωτές.

[more]

Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, στη γηραιά ήπειρο έχουν ξεκινήσει τα σχέδια για αντίμετρα. Ευρωπαίος αξιωματούχος, δήλωσε στο βρετανικό μέσο ότι το ύψος των δασμών που ανακοινώθηκε εκ μέρους των ΗΠΑ, είναι υπερβολικό και το ποσό των όποιων αμερικανικών αντίμετρων για τις επιδοτήσεις στην Airbus, μπορεί να το αποφασίσει μόνο ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου. Μπορεί το tweet του Αμερικανού Προέδρου να επανέφερε το θέμα, αλλά η απειλή είναι παλιά. Η διαμάχη για τις επιδοτήσεις στους αεροναυπηγικούς κολοσσούς κρατάει δεκατέσσερα χρόνια…

Στο θέμα έχει τοποθετηθεί και ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) που έχει προειδοποιήσει ότι αν μπουν δασμοί στα αυτοκίνητα, η ζημιά για την παγκόσμια οικονομία θα είναι πολύ μεγαλύτερη από το προηγούμενο “τζαρτζάρισμα” με την Κίνα.

Οι αριθμοί δεν λένε ψέματα. Το 2018, οι Ηνωμένες Πολιτείες εισήγαγαν 8,72 εκατ. αυτοκίνητα αξίας 191,7 δις δολαρίων. Τα 4,72 εκατ. είχαν προέλευση το Μεξικό και τον Καναδά. Σχεδόν όλα τα υπόλοιπα ήταν από Γερμανία, Ιαπωνία και Νότια Κορέα. Το χτύπημα για του μεγάλους παραγωγούς είναι μεγαλύτερο, αν σκεφτεί κανείς ότι ακόμα και τα εισαγόμενα από Καναδά και Μεξικό, είναι στην πλειονότητά τους, από ευρωπαϊκές και ασιατικές εταιρείες που για λόγους κόστους έχουν εργοστάσια στην άλλη πλευρά του ατλαντικού.

Φόροι κόντρα στο εθνικοκεντρικό δόγμα της περιχαράκωσης. Μπορεί ο κ. Τραμπ να προσπαθεί να περάσει το μήνυμα στον αμερικανικό λαό ότι ο αθέμιτος ανταγωνισμός από τις ξένες επιχειρήσεις κάνει κακό στην εθνική Οικονομία και ότι χάνονται αμερικανικές θέσεις εργασίας, αλλά η πραγματικότητα δείχνει ότι υπάρχει τρίτος δρόμος. Παράδειγμα, η BMW έχει εργοστάσιο παραγωγής μέσα στις ΗΠΑ, στη Νότια Καρολίνα, όπου παράγονται περίπου 1.900 οχήματα την ημέρα. Εκεί εργάζονται αμερικανοί που κατασκευάζουν γερμανικά αμάξια, εντός των ΗΠΑ.

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τη συνάντηση αντιπροσωπείας των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στον Λευκό Οίκο, όπου όπως είχε γίνει γνωστό, είχαν λάβει διαβεβαιώσεις ότι θα γλιτώσουν τους δασμούς, αρκεί να ανοίξουν εργοστάσια στη χώρα.

[/more]

Από το newsroom του economico.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή