Μετάβαση στην εποχή των "καθαρών" Ι.Χ αυτοκινήτων και του σύγχρονου κρατικού στόλου - Τα κίνητρα και τα μέτρα που εξετάζει η κυβέρνηση

Μια σειρά από ελκυστικά κίνητρα αλλά και αυστηρά μέτρα που στοχεύουν στον περιορισμό των Ι.Χ αυτοκινήτων που ρυπαίνουν το περιβάλλον δρομολογεί το υπουργείο Μεταφορών. Τα μέτρα, αν υιοθετηθούν στο σύνολό τους, εκτιμάται ότι θα φέρουν τα πάνω-κάτω στην αγορά αυτοκινήτου και θα οδηγήσουν στη σταδιακή αντικατάσταση του παλαιού στόλου με νέα, σύγχρονα και αντιρυπαντικά αυτοκίνητα.

«Κάθε όχηµα που µπαίνει στην Ελλάδα θα έχει την ηµεροµηνία κατασκευής, ώστε να γνωρίζουµε και την ηλικία και τους ρύπους. Και αυτό γιατί µόνον έτσι θα γνωρίζουµε τι εκπέµπει σε ρύπους, είτε καινούργιο είναι είτε µεταχειρισµένο» δηλώνει ο αρμόδιος υπουργός κ. Κώστας Καραμανλής (Παραπολιτικά ),προαναγγέλλοντας τη σχετική κυβερνητική πρωτοβουλία.

Οπως τονίζει, σε αυτή τη «µάχη», «θα τρέξει η ανανέωση του κρατικού στόλου, των ταξί και των πεπαλαιωµένων λεωφορείων, µε κίνητρα αντικατάστασης».

Πώς όµως θα επιτευχθεί αυτό; «Το κράτος θα παρέχει κίνητρα αγοράς µε µείωση των φόρων εισαγωγής είτε ηλεκτροκίνητων είτε υβριδικών είτε µε αέριο».

Τα κίνητρα που προβλέπει το σχετικό σχέδιο 

1. Κίνητρα για την απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων.
2. Κίνητρα για την αγορά νέων.
3. Ευρωπαϊκή χρηµατοδότηση του όλου εγχειρήµατος από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι οι δύο συναρµόδιοι υπουργοί, κ. Σταϊκούρας και Καραµανλής, συµφωνούν πως «ένα άνοιγµα της αγοράς αυτοκινήτων µε κίνητρα για “καθαρά” Ι.Χ. φέρνει έσοδα στο κράτος και ωφέλεια στους πολίτες». Εποµένως, κινούµαστε προς µια πολιτική που θα στηρίζεται σε «κίνητρα για την αγορά “καθαρών” Ι.Χ., µε πριµοδότηση κάθε νέας τεχνολογίας».

Μείωση των δασμών 

Προς αυτή την κατεύθυνση, αναμένεται  µείωση των δασµών για οχήµατα Euro 5 και Euro 6. Να τονιστεί ότι κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Μεταφορών υπογράµµιζε στα «Π» ότι αυτή την ώρα η εισαγωγή Ι.Χ. από χώρες της Ε.Ε. έχει εµπόδια, ιδίως τεχνικά και γραφειοκρατικά. Πλέον, τονίζει το ίδιο στέλεχος, «κάθε όχηµα που µπαίνει στην Ελλάδα θα έχει την ηµεροµηνία κατασκευής, ώστε να γνωρίζουµε και την ηλικία και τους ρύπους. Επιπλέον, το κράτος πρέπει να εγγυηθεί ότι τα αυτοκίνητα που µπαίνουν στη χώρα πρέπει να είναι “καθαρά”, φθηνά και ασφαλή».

Η πρόταση του Κώστα Καραμανλή 

Η θέση του Κώστα Καραµανλή στο θέµα των «καθαρών» αυτοκινήτων είναι σαφής, όπως ο ίδιος την έχει διατυπώσει και µε την οποία ο κ. Σταϊκούρας συµφωνεί. Τι λέει ο υπουργός;

1. Κατ’ αρχάς, δηµιουργούµε κίνητρα εισαγωγής, µε µικρότερους δασµούς, για Ι.Χ. νέας τεχνολογίας Euro 5 και Euro 6.
2. Αυξάνουµε τους δασµούς για παλαιού τύπου, ρυπογόνα Ι.Χ., υψηλού κυβισµού, που εισάγονται στην Ελλάδα.
3. Πιέζουµε τον µέσο όρο ηλικίας των Ι.Χ. µε κίνητρα εισαγωγής και κάνουµε αυστηρότερους τους ελέγχους για τη ρύπανση.
4. Παρέχουµε κάθε µέσο επιλογής «καθαρού» Ι.Χ. για τον πολίτη, είτε νέου είτε µεταχειρισµένου.
5. ∆ιαµορφώνουµε όλο το πλαίσιο για την αγορά ηλεκτρικών Ι.Χ. και για την κατασκευή σηµείων φόρτισης, δίνοντας φορολογικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχηµάτων.
6. Παρέχουµε φορολογικά κίνητρα και σε υβριδικά αυτοκίνητα, όπως και σε όσα κινούνται µε φυσικό αέριο.

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ