«Μουδιασμένες» οι πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο – Πιέσεις στην αγορά ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών

Σε ανοδική τροχιά το λιανικό εμπόριο

«Μουδιασμένες» είναι οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο από τις αρχές του έτους, με τους περισσότερους επιχειρηματίες να εκφράζουν φόβους πως η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος, αλλά και το γεγονός ότι στέρεψαν τα όποια αποθέματα των νοικοκυριών, οδηγούν σε πάγωμα των αγορών.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα στις πωλήσεις τεχνολογικών ειδών και ηλεκτρικών ή ηλεκτρονικών συσκευών. Η κάμψη από τις αρχές του χρόνου είναι εμφανής, ιδιαίτερα στις μικρές αλυσίδες του χώρου και τα μεμονωμένα μαγαζιά, με αποτέλεσμα να υπάρχουν φόβοι ακόμα και για λουκέτα.

Οι ρυθμοί ανανέωσης αυτών των ειδών είναι αργοί καθώς όλο και λιγότεροι Ελληνες αγοράζουν υπολογιστές, έξυπνα τηλέφωνα, ψυγεία και πλυντήρια. Τα στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ) μιλούν ξεκάθαρα για μεγάλο πρόβλημα, καθώς το 2018 πουλήθηκαν 46,1% λιγότερα smart -phones και 1% λιγότεροι ηλεκτρονικοί υπολογιστές.

Σημειώνεται ότι στις μοντέρνες οικονομίες ο βασικός δείκτης ευημερίας και προόδου της οικονομίας είναι οι πωλήσεις σε αυτά τα αγαθά και όχι στα είδη διατροφής. Κύκλοι της αγοράς πληροφορικής, μάλιστα, μιλούν καθαρά για νέα πτώση το 2019 στις πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών (κατά 23%) και κινητών τηλεφώνων (κατά 21%). Η κάμψη αυτή οδηγεί σε ένα σαρωτικό κύμα αλλαγών στις επιχειρήσεις του κλάδου, με εκτιμήσεις να μιλούν ακόμα και για μείωση του εργατικού δυναμικού του χώρου κατά 10%. Και αυτό σε αγορές που απασχολούν κυρίως νεότερες ηλικιακές ομάδες.

Πτώση στα private labels

Η κρίση φτάνει και σε άλλες αγορές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς επίπλου, η πτώση που συντελέστηκε το 2018 αγγίζει το 10%, με μεγάλο θύμα της κρίσης τις μεσαίες και τις μικρές επιχειρήσεις, ενώ αρνητικά εξελίσσεται η σεζόν και για τις επιχειρήσεις στον χώρο των αξεσουάρ.

Προβληματισμός επικρατεί και στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ καθώς η «ιδιωτική ετικέτα», ένας τομέας στον οποίο απέδιδαν και αποδίδουν μεγάλη βαρύτητα οι περισσότεροι λιανέμποροι, το 2018 κινήθηκε πτωτικά κατά 1,3% συγκριτικά με το 2017.

΄Οπως εκτιμούν ειδικοί αναλυτές (IRi), το μερίδιο των ειδών «ιδιωτικής ετικέτας» το 2018 έφτασε στο 15,7%, όταν σε χώρες όπως η Γερμανία ή η Γαλλία φτάνει ή ξεπερνά το 35%. Και μπορεί να σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ κατά 2,7% το 2018 και μάλιστα για δεύτερη χρονιά, όμως η αγορά δεν ανέκτησε τις δυνάμεις που απώλεσε το 2016 όταν παρουσιάστηκε κάμψη της τάξης του 6,5%.

Ένα επίσης ανησυχητικό δεδομένο που δείχνει ότι η αγορά περνά ξανά σε φάση περίσκεψης είναι ότι μετά από έναν εντυπωσιακό περυσινό Μάρτιο όπου οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ κινήθηκαν θετικά με 13,4%, ο φετινός Δεκέμβριος παρουσιάστηκε πτωτικός κατά 0,7%. Δηλαδή οι φετινές γιορτές σηματοδότησαν μια νέα περίοδο πτώσης και μουδιάσματος της αγοράς. Το πιο ανησυχητικό είναι ότι, εκτός της κάμψης στις πωλήσεις σε επίπεδο αξίας, σημειώθηκε και κάμψη 0,9% σε όγκο. Δηλαδή τα νοικοκυριά  περιόρισαν τις επιλογές τους.

Από το newsroom του economico.gr με πληροφορίες από το newmoney.gr (ρεπορτάζ Δημήτρη Μαρκόπουλου)

Καμία δημοσίευση για προβολή