Μυρίζει μπαρούτι στο λιμάνι του Πειραιά: Cosco, υπεργολάβοι και "εταιρίες ζόμπι" στα χαρακώματα

Εργολάβοι και υπεργολάβοι της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, αλλά και εταιρίες – «ζομπι» αντιστέκονται σθεναρά στο master plan του ΟΛΠ για την χωροθέτηση ναυπηγείου εντός της ζώνης που του έχει παραχωρηθεί.

Οι Kινέζοι επιδιώκουν την αδειοδότηση και χωροθέτηση ναυπηγείου, με την προϋπόθεση ότι θα λάβουν έγκριση από το Συμβούλιο της Επικρατείας,  όπου έχει παραπεμφθεί το θέμα σε προηγούμενο χρόνο.  Οι ναυπηγοεπισκευαστές όμως, τα συνεργεία δηλαδή και οι μικρές επιχειρήσεις που βρίσκονται επί δεκαετίες ενθυλακωμένα στην περιοχή, (όπως και ένας δυο, γνωστοί και μη εξαιρετέοι, «μεγάλοι» επιχειρηματίες με μικρά ναυπηγεία στην ευρύτερη περιφέρεια) αντιμετωπίζουν την προοπτική αυτή ως υπαρξιακό αδιέξοδο:

  • εκτιμούν πως οι Κινέζοι θα τους εξαφανίσουν.

Οι ψυχραιμότεροι  όμως βλέπουν την ευκαιρία και, αν και δημοσίως συμπαρατάσσονται με τους αντιδρώντες, στο παρασκήνιο χτίζουν τις σχέσεις τους με τους κινέζους. Εν τέλει κάποιους υπεργολάβους θα χρησιμοποιούν οι κινέζοι και έτσι θέλουν να αποκτήσουν προβάδισμα, σκέπτεται αυτή η κατηγορία.

Όμως υπάρχει και μια άλλη τάξη ναυπηγοεπισκευαστών που έχει σημαντικότατα οικονομικά προβλήματα οφειλών προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία δύσκολα καλύπτονται ακόμα και με ευνοϊκές ρυθμίσεις, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες . Αυτές οι επιχειρήσεις προσδοκούν δουλειές για να λάβουν ρευστότητα και να πάρουν ανάσες αλλά ήδη αντιμετωπίζονται από τους κινέζους με μεγάλη δυσπιστία.

500 μικρομεσαίοι και «ζομπι» κόντρα στην Cosco

Η τροπολογία που πέρασε η ΝΔ που καταργεί την υποχρέωση του εργολάβου να καλύπτει τις οφειλές των υπεργολάβων του προς τους εργαζομένους και τα ασφαλιστικά τους ταμεία ξεκαθαρίζει κάπως τα πράγματα αλλά μόνον για όσους έχουν κάποιες προοπτικές επιβίωσης. Γιατί πολλοί δεν έχουν. Είναι αυτό που λένε, «ζόμπι». Να σημειωθεί πως υπολογίζεται πως η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα εμπλέκει περί τις 500 μικρές και μεσαίες και ορισμένες μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
  • Κάποιες ενώσεις ναυπηγοεπισκευαστών, με άγνωστο πλήθος στήριξης τους, έχουν διαμηνύσει προς το δημόσιο, και τη νέα κυβέρνηση, πως εάν στο master plan του ΟΛΠ συμπεριληφθεί η χωροθέτηση και αδειοδότηση για ναυπηγείο θα γίνει «επανάσταση». Πως θα κλειδώσουν τις πύλες όλου του λιμανιού, επιβατικού και εμπορικού ομοίως, και ότι θα γονατίσουν τους πάντες.

Η Cosco, από την πλευρά της, επιμένειστην προσπάθεια της να επεκταθεί σε αυτή τη δραστηριότητα. Η όλη υπόθεση απειλεί να εξελιχθεί σε σοβαρή κρίση και ήδη κάποιες πολιτικές δυνάμεις, με πρώτο τον ΣΥΡΙΖΑ που υπηρέτησε αυτή την ατζέντα, σπεύδουν να στοιχηθούν με τα «δίκαια αιτήματα» των ναυπηγοεπισκευαστών.

Από το newsroom του economico.gr με τη συνεργασία του newmoney.gr