Ντοκουμέντο – σοκ της Κομισιόν επιβεβαιώνει τη “θηλιά” στην οικονομία και την κοινωνία

Επιδείνωση των οικονομικών προβλέψεων για την Ελλάδα, μικρότεροι ρυθμοί ανάπτυξης και ρητές δεσμεύσεις για αυστηρή εποπτεία που θα επανεξαταστεί το 2032, αποκαλύπτει η τακτική έκθεση της Κομισιόν, που δημοσιεύτηκε μετά τη συμφωνία του Λουξεμβούργου. [European Commission – Compliance Report – ESM Stability Support Programme For Greece – 4th Review , 23 June 2018]

Η έκθεση αυτή αποτελεί τμήμα της έκθεσης συμμόρφωσης και είναι προσαρμοσμένη στις αποφάσεις του Eurogroup του Λουξεμβούργου. Η έκθεση επιβεβαιώνει δυστυχώς την χθεσινή ανάλυση του economico.gr για τη “θηλιά” λιτότητας και δεσμεύσεων που βάζει ο Αλέξης Τσίπρας στην επόμενη κυβέρνηση.

Η γκρίζα εικόνα

Σύμφωνα με το επίσημο ντοκουμέντο της Κομισιόν:

Επιβραδύνεται το πραγματικό ΑΕΠ στο 3% έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 4% το 2020. Επιδεινώνεται σημαντικά η πρόβλεψη για μακροχρόνια ανάπτυξη σε μόνο 1% μετά το 2022. Προβλέπονται υψηλά πλεονάσματα και μετά το 2022 (3% το 2023, 2,5% το 2024 και 2,2% από το 2025 και μετά). Αμφισβητούνται οι σημερινές εκτιμήσεις για τα έσοδα των ιδιωτικοποιήσεων (στα 14 δισ. ευρώ , από 17 δισ. για την περίοδο 2018- 2060). Προβλέπονται υψηλότερα επιτόκια αγοράς (μεσοσταθμικά αναμένεται επιτόκιο στο 5,1%  για την περίοδος 2018- 2060 αντί για 4,9% όπως είχε υπολογιστεί). Το “μαξιλάρι” διαθεσίμων “γεμίζει” με εσωτερικό δανεισμό μέσω repos.

Η έκθεση της Κομισιόν

Αναλυτικά,το ντοκουμέντο αναφέρει ότι:

Στο 3% το πλεόνασμα το 2023. Τα πλεονάσματα θα μειώνονται κατά 0,5% ετησίως. Δηλαδή το 2023 θα περιοριστούν από το 3,5% στο 3% του ΑΕΠ, το 2024 θα υποχωρήσουν στο 2,5% του ΑΕΠ και από το 2025 έως το 2060 θα διαμορφωθούν στο 2,2% του ΑΕΠ.

Μερική έξοδος στις αγορές. Το υπουργείο Οικονομικών θα χρησιμοποιήσει σταδιακά μέρος από το διαθέσιμο μαξιλάρι διαθέσιμων έτσι ώστε να καλύπτει μερικώς τις ανάγκες χρηματοδότησης του χρέους. Το μαξιλάρι διαθεσίμων από τα 24,1 δισ. ευρώ τον Αύγουστο, θα περιοριστεί στα 12 δισ. ευρώ έως το 2022.

Η πορεία του χρέους. Το σενάριο βιωσιμότητας χρέους τοοδηγεί στο 127% του ΑΕΠ το 2060 (έναντι της πρόβλεψης τουσεναρίου του Μαρτίου για χρέος 94,4% το 2060). Περιλαμβάνεται και δυσμενές σενάριο που αυξάνει το χρέος σε 234,8% του ΑΕΠ το 2060 το οποίο βασίζεται σε πρωτογενή πλεονάσματα στο 1,5% του ΑΕΠ μετά το 2022 αλλά και σε χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης και οδηγεί στην ανάγκη για νέες αποφάσεις για το χρέος το 2032 αν η Ελλάδα τηρεί τα συμφωνηθέντα μέτρα έως τότε.

Πέφτει ο πήχυς για τις Ιδιωτικοποιήσεις. Χαμηλότερα θα είναι τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις. Υπολογίζονται πλέον στα 14 δισ. ευρώ την περίοδο 2018- 2060 (έναντι 17 δισ. ευρώ προηγουμένως). Από αυτά τα 11,5 δισ. ευρώ προέρχονται από ιδιωτικοποιήσεις εκτός τραπεζών (έναντι 13 δισ. ευρώ προηγουμένως).

Υψηλότερα επιτόκια. Υψηλότερα αναμένονται και τα επιτόκια της αγοράς τα επόμενα χρόνια (ορίζονται ως το μέσο επιτόκιο αναχρηματοδότησης του χρέους). Υπολογίζεται αύξηση από το 4,1% το 2019 στο 5,4% το 2030 (αντί για 5,2% προηγουμένως) και στο 5,1% το 2060 (αντί για 4,5% προηγουμένως). Μεσοσταθμικά αναμένεται επιτόκιο στο 5,1%

Με διαθέσιμα κρατικών φορέων το μαξιλάρι. Με τα 15 δισ. ευρώ της δόσης αναφέρεται ότι δημιουργείται ένα μαξιλάρι διαθεσίμων 24,1 δισ. ευρώ, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες της χώρας για περίπου 22 μήνες μετά το τέλος του προγράμματος. Επίσης, σε πίνακα αναφέρεται ότι 13,8 δισ. ευρώ έχουν σωρευτεί επίσης ως διαθέσιμα,(μέσω εσωτερικού δανεισμού με τη διαδικασία repos).

Αναβάλλεται η αποπληρωμή χρεών προς ιδιώτες.

[more]

Για ληξιπρόθεσμες οφειλές του Κράτους προς ιδιώτες οι οποίες όπως αναφέρεται θα πρέπει να μηδενιστούν έως το τέλος του έτους (αντί για τον Αύγουστο), διατέθηκαν 7 δισ. ευρώ από το δάνειο του ESM. Δεν περιλαμβάνεται επιπλέον ποσό στην παρούσα τελική δόση των 15 δισ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι οι ελληνικές αρχές πρέπει να συνεχίσουν την εκκαθάριση (με δικά τους προφανώς μέσα). Αναφέρεται ότι αυτή τη στιγμή το υπόλοιπο είναι λίγο κάτω από τα 3 δισ. ευρώ (από 9,7 δισ. ευρώ στο τέλος Ιουνίου του 2016).

Οι κίνδυνοι και οι δεσμεύσεις. Το υψηλό χρέος και οι υψηλές ανάγκες χρηματοδότησής του όπως προκύπτουν από την ‘Εκθεση, δείχνουν τις σοβαρές ανησυχίες αναφορικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους. “Αυτές οι ανησυχίες πρέπει να αντιμετωπισθούν, μεταξύ άλλων, μέσω της συνεχούς εφαρμογής του εκτεταμένου (far – reaching) προγράμματος μεταρρυθμίσεων το οποίο διαμορφώθηκε κατά τη διάρκεια του προγράμματος του ESM” .

Πρόσθετες παρεμβάσεις στο χρέος. Στην Έκθεση αναφέρεται ότι “υπάρχει αβεβαιότητα αναφορικά με τη δυνατότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να διατηρήσει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για αρκετές δεκαετίες”. Επιπλέον “υπάρχει σημαντικός καθοδικός κίνδυνος για την ανάπτυξη συνδεδεμένος με τη γήρανση του πληθυσμού και την πορεία της συνολικής παραγωγικότητας”. Αυτό θα πρέπει να οδηγήσει σε πρόσθετες παρεμβάσεις στο χρέος αν “ενεργοποιηθούν” κάποιοι κίνδυνοι.

Σε αυτή την περίπτωση “θα λάβει υπόψη μία θετική αποτίμηση της μεταμνημονιακής εποπτείας, ειδικά στον δημοσιονομικό τομέα και στις πολιτικές οικονομικών μεταρρυθμίσεων”.

[/more]

Καμία δημοσίευση για προβολή