Ο “πόλεμος” για τις φρεγάτες: Ποιοί “σφάζονται” στο τραπέζι του Πολεμικού Ναυτικού – ΗΠΑ και Γαλλία μπροστάρηδες στην “κούρσα”. Τι επιδιώκει η Αθήνα

Η αγορά των φρεγατών συνδέεται (και) με τις πολιτικές διαβουλεύσεις Αθήνας - Ουάσιγκτον

Ταχύτατα προχωράει η υλοποίηση του φιλόδοξου και κολοσσιαίου εξοπλιστικού προγράμματος της χώρας, παράλληλα με τις συνεχείς εξάρσεις της τουρκικής προκλητικότητας και της νευρικότητας που εκπέμπει η Άγκυρα για τις αποτυχημένες, μέχρι στιγμής, απόπειρες προσέγγισης της νέας αμερικανικής διοίκησης υπό τον Μπάιντεν.

Είναι ενδεικτικό ότι  το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) προχώρησε ήδη στην αξιολόγηση και στην καταγραφή των έξι προτάσεων για την προμήθεια νέων φρεγατών που είχαν κατατεθεί έως και τις 17 Φεβρουαρίου.

Και έχουν ήδη αξιολογηθεί οι φρεγάτες που προσφέρονται από τη Γαλλία, τις ΗΠΑ, την Ολλανδία, τη Γερμανία, την Αγγλία και την Ισπανία.

Η Ιταλία απουσιάζει, καθώς η σχετική επιστολή έφθασε στην Αθήνα μετά την πρώτη αυτή αξιολόγηση των αρμόδιων τεχνοκρατών του Π.Ν.

Η επιχειρησιακή αξιολόγηση του Πολεμικού Ναυτικού για τις φρεγάτες

Με βάση την επιχειρησιακή αξιολόγηση του Π.Ν., η οποία πλέον βρίσκεται στη διάθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Αμυνας,  την οποία παρουσιάζει σήμερα η Καθημερινή της Κυριακής:

  • Στις πρώτες θέσεις κατατάσσονται οι δύο εκδοχές της γαλλικής FDI (γαλλικής και «ελληνικής» διαμόρφωσης Belh@rra) και οι αμερικανικές MMSC. Ακολουθούν οι ολλανδικές SIGMA 115, οι δύο γερμανικές A200 και A300, η αγγλική Type 31 (Arrowhead 140) και, τέλος, η ισπανική F110.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται και η αποστολή των σχετικών επιστολών (LOR) από την Αθήνα προς τη Γαλλία και τις ΗΠΑ.

Η κατάταξη έχει γίνει με βάση έξι επιμέρους χαρακτηριστικά. Το πρώτο και καθοριστικής σημασίας είναι ο τρόπος υλοποίησης, αν δηλαδή η προμήθεια θα πραγματοποιηθεί με βάση διακρατική ή απευθείας εμπορική συμφωνία με τις κατασκευάστριες εταιρείες. Το γεγονός ότι Γαλλία και ΗΠΑ δίνουν τη δυνατότητα διακρατικής συμφωνίας έχει συμβάλει σημαντικά στην κατάταξη των φρεγατών που προσφέρουν στην πρώτη θέση. Υπό προϋποθέσεις διακρατική συμφωνία προσφέρει και η αγγλική πρόταση.

Το κριτήριο του κόστους

Ως προς το κόστος, και στις έξι περιπτώσεις το συνολικό ενδεικτικό τίμημα δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί. Είναι, ωστόσο, γνωστό το κόστος των μονάδων που προσφέρονται.

Στην περίπτωση των Γάλλων, το κόστος για δύο Belh@rra διαμόρφωσης ίδιας με αυτή που θα παραλάβει και το γαλλικό Ναυτικό αγγίζει τα 3,3 δισ. ευρώ, δίχως κατ’ ανάγκη αντιαεροπορική άμυνα περιοχής. Οι τέσσερις «ελληνικές» Belh@rra, με αντιαεροπορική άμυνα περιοχής, κοστολογούνται στα 3 δισ. ευρώ, δίχως ωστόσο να υπολογίζονται στην τιμή η εν συνεχεία υποστήριξη και τα όπλα.

Οι τέσσερις αμερικανικές MMSC κοστολογούνται στα 4 δισ. ευρώ με όπλα και εν συνεχεία υποστήριξη. Οι τέσσερις ολλανδικές SIGMA 115 κοστολογούνται σε περίπου 2,2 δισ. ευρώ, δίχως στην τιμή να περιλαμβάνονται η εν συνεχεία υποστήριξη και τα όπλα.

Στην περίπτωση των Γερμανών, οι τέσσερις Α200 και η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ του Π.Ν. κοστολογούνται στα 2,8 δισ. ευρώ, χωρίς εν συνεχεία υποστήριξη και όπλα.

Αν το Π.Ν. επιλέξει τις γερμανικές Α300 (πάντα μαζί με την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ), τότε το κόστος προσεγγίζει τα 3,7 δισ. ευρώ, χωρίς εν συνεχεία υποστήριξη και όπλα. Στην περίπτωση των βρετανικών Type 31 δεν υπάρχει τιμολόγηση. Ως προς την ισπανική πρόταση, οι τέσσερις F-110 μαζί με την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ κοστολογείται περί τα 4,6 δισ. ευρώ.

Η ενδιάμεση λύση

Από το Π.Ν. έχει αξιολογηθεί και η ενδιάμεση λύση. Στην περίπτωση των Γάλλων και των Αμερικανών διερευνάται ακόμα ο τύπος πλοίου που προτίθενται να παραχωρήσουν ως ενδιάμεση λύση.

Πρέπει να σημειωθεί ότι, για την περίπτωση των ΗΠΑ, η υπόθεση των αντιτορπιλικών «Arleigh Burke» είναι ακόμα ανοιχτή, σε συνδυασμό μάλιστα με το ναυπηγικό σκέλος του προγράμματος που αφορά το Π.Ν.

Οι Γερμανοί δεν έχουν διατυπώσει πρόταση για ενδιάμεση λύση. Οι Ολλανδοί προτείνουν είτε δύο νέες φρεγάτες τύπου SIGMA 105 είτε μεταχειρισμένες τύπου «Μ».

Οι Βρετανοί προτείνουν φρεγάτες Type 23, ενώ οι Ισπανοί προτίθενται να παραχωρήσουν δύο νέες Α3000.

Και οι έξι προτάσεις που αξιολογήθηκαν περιλαμβάνουν συμμετοχή της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας, η οποία βεβαίως απομένει ακόμα να προσδιοριστεί.

Η ιταλική πρόταση

Το επόμενο διάστημα θα αξιολογηθεί και η ιταλική πρόταση, η επιστολή για την οποία έφθασε στους αρμόδιους μετά τις 17 Φεβρουαρίου.

Υπενθυμίζεται ότι οι Ιταλοί προτείνουν τη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών τύπου FREMM και μπορεί να παρέχουν ως ενδιάμεση λύση είτε δύο παλαιότερες τύπου Maestrale είτε, αν προχωρήσουν οι συζητήσεις, δύο τύπου FREMM που υπηρετούν στο ιταλικό Ναυτικό. To ακριβές οικονομικό σκέλος της πρότασης δεν είναι ακόμη γνωστό.

Αυτά περίπου είναι τα δεδομένα έως τώρα και, με βάση τους πιο αισιόδοξους υπολογισμούς, το Π.Ν. θα πρέπει να καταθέσει τις οριστικές προτάσεις του στα μέσα Απριλίου.

Ο αγώνας δρόμου του Πολεμικού Ναυτικού

Είναι απολύτως σαφές ότι το τελικό αποτέλεσμα θα κριθεί από μια σειρά παραμέτρων, με τη διακρατική συμφωνία (G to G) να είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την εξοικονόμηση χρόνου.

Για το Π.Ν. βρίσκεται σε εξέλιξη ένας αγώνας δρόμου, καθώς η περαιτέρω επιμήκυνση της προτεραιότητας θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο έναν ήδη πολύ παλιό στόλο.

Αν υπολογιστεί ότι, με βάση τα υφιστάμενα χρονοδιαγράμματα, οποιαδήποτε χώρα και αν επιτύχει στον διαγωνισμό, δεν μπορεί να παραδοθεί νέο πλοίο πριν από το 2025, τότε είναι σαφές πως η ενδιάμεση λύση θα αποτελέσει παράγοντα καθοριστικής σημασίας για την επιλογή προγράμματος.

Επίσης, με βάση την ηλικία του στόλου, είναι απολύτως σαφές πως όποιος πάρει το πρόγραμμα, πιθανότατα θέτει υποψηφιότητα και για περισσότερα των τεσσάρων πλοίων στο όχι πολύ μακρινό μέλλον.

 

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή