Ο ΣΥΡΙΖΑ έπεσε στην παγίδα του Συντάγματος – Νέο πολιτικό τοπίο για την επόμενη κυβέρνηση, καθώς αποκλείονται εκλογές το 2020 με αφορμή την εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας

Ο ΣΥΡΙΖΑ έπεσε στην παγίδα του Συντάγματος. Και αυτό είναι το άμεσο πολιτικό αποτέλεσμα της αναθεωρητικής διαδικασίας, που δημιούργησε νέο πολιτικό τοπίο για την επόμενη κυβέρνηση, καθώς αποκλείονται εκλογές το 2020 με αφορμή την εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας.

Οι αλλαγές στο άρθρο 32 που πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ στη Συνταγματική Αναθεώρηση υπερψηφίστηκε και από τη ΝΔ και συγκέντρωσε ευρύτατη πλειοψηφία 224 θετικών ψήφων με αποτέλεσμα να αποσυνδεθεί η πρόωρη διάλυση της Βουλής από την αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας. Αυτό αφαιρεί από την εκάστοτε αντιπολίτευση το δικαίωμα να προκαλεί εκλογές με όχημα την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Η επόμενη Βουλή θα μπορεί να αλλάξει την επίμαχη διάταξη του Συντάγματος με 151 ψήφους. Πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή, καθώς η αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου από τις εκλογές θα δίνει τη δυνατότητα στις κυβερνήσεις να ολοκληρώνουν τις θητείες τους και να μη ζουν με το φόβο ότι θα πέσουν εξαιτίας πολιτικών μεθοδεύσεων, όπως συνέβη με την πτώση της κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου.

Υπενθυμίζεται ότι για κάθε διάταξη που έχει συγκεντρώσει στη χθεσινή ψηφοφορία τουλάχιστον 180 ψήφους, στην επόμενη Βουλή αρκούν 151 ψήφοι για την τροποποίησή της. Έτσι αν η ΝΔ έχει αυτοδυναμία στην επόμενη Βουλή θα μπορεί να αλλάξει το επίμαχο άρθρο (και κάθε άλλο που έλαβε ήδη 180 ψήφους)  κατά το δοκούν.

Από τα 28 άρθρα του Συντάγματος που μπήκαν σε ψηφοφορία, 11 έλαβαν περισσότερες από 180 θετικές ψήφους, κάτι που σημαίνει ότι η επόμενη Βουλή μπορεί να τροποποιήσει το περιεχόμενό τους με απλή πλειοψηφία των 151.

Με την Ολομέλεια να εγκρίνει τις 32 προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, τις 4 της ΝΔ συν τις έξι που αφορούν κατάργηση μεταβατικών διατάξεων και τις επτά συμπληρωματικές προτάσεις μεμονωμένων βουλευτών, ολοκληρώθηκε η δεύτερη κρίσιμη ονομαστική ψηφοφορία της κορυφαίας κοινοβουλευτικής διαδικασίας για την Αναθεώρηση του Συντάγματος.

Η ψηφοφορία δεν είχε εκπλήξεις, ενώ παρόντες ήταν όλοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ όπως και της ΝΔ, εκτός του Αθανάσιου Καββαδά που είναι άρρωστος. Από τη ΔΗΣΥ είχαν αποχώρησαν οι 18 βουλευτές της και ψήφισε μόνο ο Θεόδωρος Παπαθεοδώρου, εκφράζοντας τη γραμμή του κόμματος.

Η σημερινή Βουλή, παραδίδει πλέον τη σκυτάλη στην επόμενη αναθεωρητική Βουλή, έχοντας δώσει στη δεύτερη τελική της ψηφοφορία, το πράσινο φως για συνταγματικές αλλαγές σε κρίσιμες διατάξεις.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το επίμαχο άρθρο 32 που αποσυνδέει την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη πρόωρη διάλυση της Βουλής, έλαβε 224 ψήφους, δηλαδή τρεις περισσότερες ψήφους από την πρώτη ψηφοφορία.

Επίσης το άρθρο 3 για το ουδετερόθρησκο κράτος, εγκρίθηκε με 156 ψήφους, ενώ στην πρώτη ψηφοφορία είχε ψηφιστεί οριακά από 151 βουλευτές.

Ειδικότερα, μεταξύ των σημαντικών αναθεωρητέων διατάξεων που πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ και εγκρίθηκαν είναι:

-Η διαδικασία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και η αποσύνδεση της από τις εκλογές.

-Η καθιέρωση της απλής αναλογικής σε εθνικές και αυτοδιοικητικές εκλογές.

-Η καθιέρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους.

-Η κατοχύρωση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων.

-Η απαγόρευση διακρίσεων λόγω φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.

-Τα δημοψηφίσματα και η λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία.

Από τις προτάσεις της ΝΔ εγκρίθηκαν:

– Το δικαίωμα της κοινοβουλευτικής μειοψηφίας να συγκροτεί μέχρι δύο εξεταστικές επιτροπές.

– Η εξομοίωση των στρατιωτικών δικαστηρίων με τα τακτικά δικαστήρια.

– Παπαραπομπή εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων ενώπιον του ελεγκτικού συνεδρίου

– Το άρθρο 114 παρ. 1, Περί ισχύος άρθρων 30, 32 του Συντάγματος

Το «πράσινο φως» πήραν επίσης και άλλες εξίσου σημαντικές προτάσεις που είχαν καταθέσει μεμονωμένοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και αφορούν:

-Απαγόρευση διακρίσεων φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.

-Καθιέρωση της αρχής της επιείκειας στο πεδίο των θεμελιωδών δικαιωμάτων και κατάργηση της διάταξης περί καταχρηστικής άσκησης.

-Κατοχύρωση της εύρυθμης και απρόσκοπτης λειτουργίας της διοίκησης και της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης των νησιωτικών και ορεινών περιοχών.