Οι αυξήσεις τιμών φέρνουν πτώση του τζίρου των σούπερ μάρκετ-Θα υπάρξουν εξελίξεις στον κλάδο το 2022;

Σημαντική πτώση του τζίρου στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ φέρνουν οι ανατιμήσεις σε μια σειρά βασικών ειδών διατροφής  αλλά και σε προϊόντα καθαρισμού και προσωπικής υγιεινής.

Μετά από μία «περίεργη» χρονιά λόγω της πανδημίας, που έφερε τα lockdown, και τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να είναι οι μεγάλες κερδισμένες κατά 900 εκατομμύρια ευρώ με το συνολικό τζίρο τους να αγγίζει τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ, έρχεται μια περίοδος «ισχνών αγελάδων».

Εξαγορές και συγχωνεύσεις

Δεν αποκλείεται μάλιστα η πτώση του τζίρου τη χρονιά που διανύουμε να σηματοδοτήσει εξελίξεις στο χώρο της αγοράς λιανικής, με εξαγορές αλλά και συγχωνεύσεις. Ταυτόχρονα αποφάσεις πρέπει να ληφθούν και για τα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπου παρά τον έντονο ανταγωνισμό, δεν υπάρχουν αντίστοιχες επιδόσεις.

Οι εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς αναφέρουν ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα «κλείσουν» το 2021 με πτώση που θα κυμαίνεται από 2 έως 5%.

Το Economico.gr είναι σε θέση να γνωρίζει ότι ο τζίρος σε μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερ μάρκετ στη χώρα μας το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2021, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, σημειώνει σοβαρή κάμψη και οι υπεύθυνοι πωλήσεων δηλώνουν ότι «αγωνιζόμαστε για να κλείσουμε στο μηδέν, στο τέλος του χρόνου». Μάλιστα στέλεχος της ίδιας αλυσίδας έλεγε σε συνεργάτες του ότι «ευτυχώς που ο τουρισμός πήγε καλύτερα του αναμενομένου, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα είχαμε εξελίξεις», χωρίς να υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες.

Παράλληλα μεγάλη αλυσίδα έχει περιορίσει σημαντικά τις παραγγελίες της σε νωπά και ευαίσθητα προϊόντα -κρέατα, ψάρια και λαχανικά-γιατί με τις ανατιμήσεις μετά το καλοκαίρι ο τζίρος δείχνει να σημειώνει επίσης αξιοσημείωτη κάμψη.

Η εφοδιαστική κρίση και η έλλειψη πρώτων υλών

Η πτώση του τζίρου δεν οφείλεται μόνο στην αύξηση των τιμών αλλά όπως αναφέρουν καταναλωτές υπάρχει και περιορισμός των προσφορών γιατί οι βιομηχανίες φοβούμενες την έλλειψη πρώτων υλών, περιορίζουν τις εκπτώσεις προς την αλυσίδα λιανικής.

Επίσης τα «μέτρια έως κακά» αποτελέσματα του 2021 οφείλονται και στο γεγονός ότι  η σύγκριση γίνεται με μία χρονιά κατά την οποία πολύ μεγάλο κομμάτι της οικονομίας ήταν, λόγω κορονοϊού, κλειστό ενώ τώρα η αγορά λειτουργεί κανονικά.

Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι τους καλοκαιρινούς μήνες τα τρόφιμα και τα ποτά παρουσίαζαν αύξηση πωλήσεων σε αντίθεση με τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και υγιεινής καθώς και καθαρισμού σπιτιών. Οι σημαντικές αυξήσεις όμως από τις αρχές Σεπτεμβρίου και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα είχαν σαν αποτέλεσμα να υπάρξει μείωση των πωλήσεων.

Oι τζίροι-ρεκόρ των lockdown

Πάντως οι αλυσίδες σουπερ μάρκετ δεν μπορεί να εμφανίζονται δυσαρεστημένες αφού το 2020 ο τζίρος των καταστημάτων τους παρουσίασε αύξηση ρεκόρ κατά 10%  με τις συνολικές πωλήσεις να φθάνουν τα 9,98 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 9,11 δις. ευρώ το 2019. Δηλαδή η αύξηση του τζίρου ξεπέρασε τα 868 εκατομμύρια ευρώ.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, με 3,79 δισεκατομμύρια ευρώ- αύξηση τζίρου κατά 15,59%- και επιπλέον έσοδα 511,46 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το 2019. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο όμιλος Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος με 2,02 δισεκατομμύρια ευρώ και αύξηση κατά 3,76% σε σχέση με το 2019 ή 70,20 εκατομμύρια ευρώ. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μετρό, με σημαντική αύξηση πωλήσεων κατά 6,00%, φτάνοντας τα 1,36 δισ. ευρώ. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Δ. Μασούτης με 882,47 εκατ. ευρώ και αύξηση  6,34%. Σημειώνεται ότι λόγω εταιρικής μορφής η Lidl Ελλάς δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις αλλά η αγορά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της, την κατατάσσει στην τρίτη θέση μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Καμία δημοσίευση για προβολή