Παρέμβαση Μητσοτάκη σε Ντογιάκο: Πιο γρήγορα, πιο ψηλά, πιο βαθιά και προς όλες τις κατευθύνσεις οι έρευνες για την τραγωδία

“Άμεση και σε βάθος διαλεύκανση όλων των ποινικών υποθέσεων που σχετίζονται με το
δυστύχημα στα Τέμπη” ζητά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με επιστολή που απέστειλε χθες στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο.

Με αφορμή την επιστολή αυτή του Πρωθυπουργού, διατάχθηκε ξεχωριστή έρευνα της
Δικαιοσύνης για την καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων για τον
εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου με έλεγχο των συμβάσεων και
απάντηση στα ερωτήματα γιατί δεν προχώρησαν, πόσα χρήματα
δαπανήθηκαν, γιατί δεν τηρήθηκαν χρονοδιαγράμματα και ποιοι ευθύνονται
για όλα αυτά. Η έρευνα ανατέθηκε στον οικονομικό εισαγγελέα.

Παράλληλα, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, ο οποίος έχει
οριστεί από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ως υπεύθυνος για την εποπτεία
του συνόλου των ερευνών, ζητά, λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης, να
συγκληθεί άμεσα η Ολομέλεια του Εφετείου Λάρισας, προκειμένου να
ανατεθεί σε εφέτη-ανακριτή η έρευνα για την ανείπωτη τραγωδία.

Σε πολιτικό επίπεδο, Με το πολοτικός σχεδιασμός της κυβέρνησης έχει πλήρως ανατραπέι, τους συνεργάτες του πρωθυπουργού να ομολογούν ότι ο χρόνος των εκλογών πάει πιο πίσω.  Ακόμα και αν ο Κυριάκος Μητσοτάκης τους έχει πει ότι θα τους ενημερώσει για την απόφασή του σε λίγες μέρες, η καθημερινότητα στην κυβερνητική έδρα θυμίζει ένα war room με αλλεπάλληλες εσωτερικές συσκέψεις.

Μια τέτοια θα είναι και η σημερινή μέρα, με τον πρωθυπουργό να έχει ακυρώσει, ουσιαστικά, όλο το πρόγραμμά του και να αναλαμβάνει ad hoc πρωτοβουλίες, όπως έκανε χθες με την επιστολή του στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο ή το τηλεφώνημα στην πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν ζητώντας τεχνική συνδρομή για τους σιδηροδρόμους από την Ευρώπη.

Η επιστολή Μητσοτάκη σε Ντογιάκο

Στην επιστολή του ο πρωθυπουργός αναφέρει συγκεκριμένα:

«Όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε αποτελεί εύλογο και δίκαιο αίτημα της
ελληνικής κοινωνίας να υπάρξει άμεση και σε βάθος διαλεύκανση όλων των
ποινικών υποθέσεων που σχετίζονται με το τραγικό σιδηροδρομικό
δυστύχημα στα Τέμπη. Προς τούτο , σας ζητώ, εκ μέρους της Ελληνικής
Κυβέρνησης την προτεραιοποίηση των σχετικών υποθέσεων και την ανάθεσή
τους, εφόσον το κρίνετε, στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο.

Ειδικότερα σε σχέση με την ποινική αξιολόγηση συστημικών σφαλμάτων στον
τομέα των σιδηροδρόμων περιλαμβανομένης και της τυχόν καθυστέρησης
στην ολοκλήρωση της απαιτούμενης τεχνολογικής αναβάθμισης των σχετικών
υποδομών, παρακαλώ να προχωρήσετε ανεξάρτητα από την πρόοδο των
εργασιών της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που έχει οριστεί για να προβεί
στην αποτίμησή τους απο διοικητική και τεχνική άποψη.

Με την ολοκλήρωση των εργασιών της επιτροπής, αυτονοήτως θα
κοινοποιηθεί στις εισαγγελικές Αρχές που διεξάγουν την έρευνα το πόρισμά
της για να καταστεί μέρος της δικογραφίας».

Τέσσερις συμβάσεις στο μικροσκόπιο

Στο μεταξύ, έγινε γνωστό ότι τέσσερις συμβάσεις που υπογράφηκαν το διάστημα 2005-2015 και αφορούν έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου ερευνά εδώ και μήνες ο Οικονομικός Εισαγγελέας ο οποίος αναζητά ποινικές ευθύνες κρατικών αξιωματούχων από την ΕΡΓΟΣΕ, ως αναθέτουσας αρχής, αλλά και ιδιωτών από την πλευρά των εργοληπτών.

Η έρευνα αναζητά το ενδεχόμενο διάπραξης σοβαρότατων αδικημάτων όπως αυτό της απιστίας και ηθικής αυτουργίας σε αυτήν, από τις ανολοκλήρωτες συμβάσεις, τις ανανεώσεις και όλες τις κωλυσιεργίες που ουσιαστικά άφησαν ανεκτέλεστα μία σειρά από έργα.

Οι τέσσερις συμβάσεις αποτελούν ένα μέρος από το πλέγμα αναθέσεων που έχουν γίνει για υποδομές και μέτρα για την ασφάλεια της γραμμής. Στο στόχαστρο της Οικονομικής Εισαγγελίας έχουν τεθεί:

  1. Μία σύμβαση του 2005 που σχετίζεται σε εργασίες σηματοδότησης του εθνικού δικτύου
  2. Δύο συμβάσεις του 2013 που αφορούν έργα ολοκλήρωσης και
  3. Μία σύμβαση του 2015 που αφορά το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS

Οι συμβάσεις αφορούν διαφορετικά τμήματα του δικτύου.

Για την σύμβαση 717 που ήρθε στην επικαιρότητα καθώς αφορά την τηλεδιοίκηση όπως και τις επεκτάσεις ή ανανεώσεις της, με αρχή το έτος 2014, η Οικονομική Εισαγγελία είχε διενεργήσει έρευνα η οποία κατέληξε σε αρχειοθέτηση καθώς δεν προέκυψαν ενδείξεις για τη διάπραξη του ερευνώμενου αδικήματος της απιστίας.

Ωστόσο πριν περίπου έναν χρόνο η δικογραφία ανασύρθηκε από το αρχείο, ενόψει νέων στοιχείων σχετικά με το σκέλος που αφορά τη διάθεση ευρωπαϊκών κονδυλίων, το οποίο ερευνάται πλέον από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.

Ελεγκτικό Συνέδριο: Μεγάλες καθυστερήσεις σε σιδηροδρομικά έργα

Στην τελευταία έκθεσή του, το Ελεγκτικό Συνέδριο αναφέρεται στις καθυστερήσεις και παρατάσεις που παρατηρούνται στην εκτέλεση των δημοσίων έργων, οι οποίες φτάνουν «κατά μέσο όρο 2,5 φορές περισσότερο από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί», ενώ οι παρατάσεις αφορούν περίπου τα 2/3 των συνολικών έργων που ελέγχθηκαν.

Να σημειωθεί ότι στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αναφέρονται δύο περιπτώσεις καθυστερήσεων της εταιρείας «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.».

Ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου διενεργήθηκε σε 24 φορείς και διεξήχθη από 1.1.2017 εως 31.3.2021. Έτυχαν επεξεργασίας 1.162 δημόσια έργα. Όλα τα έργα είχαν ανατεθεί κατόπιν δημόσιου διαγωνισμού. Μεταξύ των 24 φορέων που ελέχθησαν, είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι εταιρείες ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε., ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε., ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., οι Περιφέρειες Αττικής, Θεσσαλίας και Πελοποννήσου, δήμοι, κλπ..

Σύμφωνα με το πόρισμα ελέγχου, «διαπιστώθηκαν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις κατά την εκτέλεση των δημοσίων έργων. Χορηγήθηκαν παρατάσεις στα 2/3 του συνόλου των έργων (σε 779 από τα 1.162 έργα), ενώ η εκτέλεση των έργων αυτών διήρκησε κατά μέσο όρο 2,5 φορές περισσότερο από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί».

Κατά την έκθεση πάντα, «οι φορείς κατά κανόνα αποδέχονται τα αιτήματα παράτασης των αναδόχων και δεν αναζητούν την τυχόν ευθύνη τους για την επέλευση των καθυστερήσεων και δεν προκύπτει ότι η επίβλεψη των έργων ασκείται με την ενδεδειγμένη επιμέλεια», ενώ «η χορήγηση των παρατάσεων δεν αιτιολογείται με επάρκεια αλλά στερεοτυπικά», αναφέρει η έκθεση.

Καμία δημοσίευση για προβολή