Πλήγμα δισεκατομμυρίων ευρώ για την Boeing η πτώση των δύο 737 Max...

Πολύ ακριβά φαίνεται ότι θα πληρώσει η Boeing την πτώση των δύο αεροσκαφών 737 Max μέσα σε πέντε μήνες.

Η μεγαλύτερη απειλή που αντιμετωπίζει ο αμερικανικός κολοσσός της αεροναυπηγικής είναι η πιθανή ακύρωση παραγγελιών ύψους δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων και το πλήγμα που δέχεται η φήμη της, καθώς πολλοί επιβάτες ανά τον κόσμο δηλώνουν ότι φοβούνται να πετάξουν με το αεροσκάφος της.

Η κεφαλαιοποίηση της Boeing μειώθηκε κατά περίπου 30 δισ. δολάρια μετά την κατάρρευση της μετοχής της κατά περισσότερο από 12% αθροιστικά τη Δευτέρα και την Τρίτη, πτώση που είναι η μεγαλύτερη για τη μετοχή της Boeing από τον Ιούνιο του 2009. Την Τετάρτη, η μετοχή της εταιρείας ενισχυόταν, για πρώτη φορά μετά το δυστύχημα της Κυριακής, κατά 0,8% μέχρι που ο Καναδάς και το βράδυ οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν την καθήλωση του στόλου όλων των 737 Max. Αργά το βράδυ η μετοχή της Boeing είχε έντονες διακυμάνσεις, υποχωρώντας μέχρι και 2,8%, ενώ αργότερα η πτώση είχε περιοριστεί στο 1,6%. Δεδομένου πως το πρόγραμμα 737 συνεισφέρει το 55% των εσόδων της Boeing και πιθανότατα ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό των κερδών της, η ακύρωση παραγγελιών για το best seller της εταιρείας θα αποτελέσει σημαντικό οικονομικό πλήγμα.

Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το πρακτορείο Bloomberg, αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο επανεξετάζουν παραγγελίες που έχουν δώσει για αγορά του Boeing 737 Max συνολικού ύψους 57 δισ. δολαρίων (50,4 δισ. ευρώ). Το 737 Max διέθετε ήδη λιγότερες παραγγελίες από το αντίστοιχο μοντέλο της Airbus, το A320 Neo. H Airbus είχε συγκεντρώσει μέχρι τα τέλη του 2018 παραγγελίες για περίπου 6.000 Α320 Neo, ενώ η Boeing είχε παραγγελίες για περίπου 1.000 αεροσκάφη λιγότερα με τιμή τιμοκαταλόγου περίπου 600 δισ. δολάρια (531 δισ. ευρώ), σύμφωνα με το Bloomberg. H VietJet Aviation επανεξετάζει παραγγελία 200 737 Max με τιμή τιμοκαταλόγου περίπου 25 δισ. δολάρια (22,2 δισ. ευρώ) και ανακοίνωσε χθες ότι θα λάβει την τελική της απόφαση μόλις προσδιοριστεί το αίτιο του δυστυχήματος στην Αιθιοπία. Η Kenya Airways επανεξετάζει πρόταση για αγορά 30 Boeing 737 Max και ενδέχεται να στραφεί τελικά στο A320. H ινδονησιακή Lior Air κινείται ήδη για να ακυρώσει παραγγελία για Boeing 737 Max με συνολική τιμή 22 δισ. δολάρια. Παράλληλα, η Boeing είναι πιθανό να βρεθεί αντιμέτωπη με αγωγές αποζημίωσης για διαφυγόντα κέρδη από δεκάδες εταιρείες. Αναλυτές της Morningstar υπολογίζουν πως αν παραμείνει καθηλωμένος ο στόλος των 737 Max για τρεις μήνες, τότε το κόστος για την Boeing θα ανέλθει στο 1,5 δισ. δολ.

Το κυριότερο όμως ζήτημα για την αμερικανική εταιρεία είναι να αποκαταστήσει το κύρος της στα μάτια των επιβατών.