Πόλεμος στην Ευρώπη για τα “F 35”: Όσοι τα προμηθεύονται μένουν έξω από από την ανάπτυξη του ευρωπαϊκού μαχητικού FCAS

Πόλεμος στην Ευρώπη για τα

Νέα προβλήματα φαίνεται ότι καλείται να ξεπεράσει το -ήδη αρκετά ταλαιπωρημένο- πρόγραμμα των ευρωπαίων για την ανάπτυξη μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς, του γνωστού με τα αρχικά του, FCAS (Future Air Combat System, Μελλοντικό Σύστημα Εναέριας Μάχης).

«Όχι» της Dassault 

Συγκεκριμένα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της γαλλικής εταιρείας Dassault Aviation, Έρικ Τραπιέ, δήλωσε κατηγορηματικά αντίθετος με την συμμετοχή κι άλλων ευρωπαϊκών χωρών στο πρόγραμμα FCAS, το οποίο αναπτύσσεται από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία. Μάλιστα, ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι ο λόγος που αντιτίθεται στην συμμετοχή συγκεκριμένων χωρών στο πρόγραμμα μαχητικών 6ης γενιάς (ή, πιο σωστά, οικογένειας συστημάτων εναέριας μάχης ) είναι η επιλογή του αμερικανικού μαχητικού F-35.

«Δεν καταλαβαίνω γιατί να συμμετάσχουν οι Βέλγοι» στο πρόγραμμα FCAS, είπε ο Τραπιέ σε ακρόαση ενώπιον της Γαλλικής Γερουσίας σχετικά με τον Νόμο περί Στρατιωτικού Προγραμματισμού 2024-2030, που πρότεινε ο Γάλλος υπουργός Άμυνας Σεμπαστιέν Λεκόρνυ, στον οποίο περιλαμβάνεται η πρόταση συμμετοχής κι άλλων ευρωπαϊκών χωρών στο πρόγραμμα, το οποίο ήδη αντιμετώπισε πολλά προβλήματα, ιδίως σχετικά με τον σχεδιασμό και την κατανομή εργασίας μεταξύ της Dassault και της Airbus.

«Θα το πολεμήσω»

Η βελγική βιομηχανία παροτρύνει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να συμμετάσχει σε ένα από τα προγράμματα μαχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς που είναι υπό ανάπτυξη στην Ευρώπη, είτε το FCAS, είτε το GCAP μεταξύ Βρετανίας, Ιταλίας και Ιαπωνίας. Ωστόσο, ο CEO της Dassault, εξακολουθώντας να είναι θυμωμένος από την επιλογή της προηγούμενης βελγικής κυβέρνησης υπέρ του F-35A για να αντικαταστήσει τα F-16 του στόλου της, ξεκαθάρισε ότι είναι αντίθετος προς τη βελγική συμμετοχή.

«Δεν βλέπω πραγματικά το νόημα να βάλω περισσότερες χώρες που έχουν F-35 στο πρόγραμμα FCAS… Γιατί να κάνω χώρο στο εργοστάσιό μου, στο γραφείο σχεδιασμού μου για άτομα που έχουν επιλέξει το F-35;», είπε χαρακτηριστικά, μη κρύβοντας την ενόχλησή του για την επιλογή του αμερικανικού μαχητικού 5ης γενιάς. «Ακούω ανθρώπους να λένε: θα μπορούσαμε να δώσουμε δουλειά σε βελγικές εταιρείες… Όχι. Αν επιχειρηθεί να μου επιβληθεί κάτι τέτοιο, θα το πολεμήσω», ξεκαθάρισε ο Τραπιέ.

Τις πταίει

Από την πλευρά του ο Βέλγος δημοσιογράφος, Πιέρ Ανρί Τομά, σε άρθρο του σχετικά με τις δηλώσεις του Τραπιέ, «ρίχνει» την ευθύνη στην βελγική κυβέρνηση που επέλεξε τα αμερικανικά μαχητικά και δεν υποστήριξε την ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία: «Αν και χώρες όπως η Βρετανία και η Γερμανία έχουν αποκτήσει ή θα αποκτήσουν τα F-35, είναι μέρος του προγράμματος FCAS. Ωστόσο, αυτές οι χώρες έχουν μεγαλύτερο βάρος στην ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία από εμάς [το Βέλγιο]. Έπρεπε να το είχαμε προνοήσει».

Επιπλέον, κατηγόρησε τον Έρικ Τραπιέ για «υποκρισία», καθώς, όπως υποστηρίζει, η Dassault δεν υπέβαλε προσφορά στο Βέλγιο, όταν ανακοίνωσε τον εκσυγχρονισμό του στόλου και την αντικατάσταση των F-16. «Τα Rafale της Dassault δεν ήταν καν στο τραπέζι για να τα επιλέξουμε» έγραψε αν και έσπευσε να υπογραμμίσει ότι εν τέλει η βελγική βιομηχανία «χάνει», καθώς δεν έχει συμμετοχή στην παραγωγή των F-35, αλλά δεν θα συμμετάσχει ούτε στην παραγωγή των ευρωπαϊκών μαχητικών.

Καμία δημοσίευση για προβολή