Δάφνη Γρηγοριάδη

Πώς η κρίση στη Μέση Ανατολή επηρεάζει την Παγκόσμια και την Ελληνική οικονομία

Η πυροδότηση των σχέσεων ΗΠΑ-Ιράν: O φόνος του ισχυρού στρατηγού Σουλεϊμανί δείχνει πως οι διεθνείς εξελίξεις προσδίδουν αβεβαιότητα στην οικονομία. Μια γεωστρατηγική κρίση στον Περσικό κόλπο, πληθωρισμός κόστους στην παγκόσμια οικονομία και οικονομική κρίση του Ιράν, αφορά σε μεγάλο βαθμό την πορεία του παγκόσμιου ΑΕΠ, καθώς μπορεί να πλήξει την ανάπτυξη σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι κάνει ο εμπορικός πόλεμος.

Η  οικονομία του Ιράν:  Τα προηγούμενα χρόνια γνώρισε μια σύντομη περίοδο οικονομικής άνθησης, που τροφοδότησε την ανάπτυξη και τις επενδύσεις. Με την εκλογή του Ντόναλντ Τράμπ οι ξένες εταιρείες απομακρύνθηκαν στην σκιά του φόβου νέων κυρώσεων από τις ΗΠΑ και η οικονομία του Ιράν άρχισε να φθίνει.

Σήμερα: Την στιγμή που όλα δείχνουν ανακωχή της εμπορικής διαμάχης ΗΠΑ-Κίνας και το αμερικανικό χρηματιστήριο ανεβαίνει, η νέα ένταση με την Μέση Ανατολή  αντιστρέφει την θετική ρότα κάνοντας τις τιμές του πετρελαίου να φτάνουν στα ύψη, πράγμα το οποίο σίγουρα θα μειώσει την ζήτηση. Ήδη το αργό πετρέλαιο έχει σημειώσει αύξηση 4%. Ιδιαίτερα θα επηρεαστεί η Κίνα – ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου παγκοσμίως.

Μια περαιτέρω κλιμάκωση : Ίσως να έκανε το Ιράν να κλείσει το στενό του Hormuz, ένα πέρασμα από το οποίο διακινείται το 1/5 του πετρελαίου. Μια κίνηση η οποία δεν είναι απίθανη, μιας και στο παρελθόν η χώρα είχε χρησιμοποιήσει τέτοιου είδους απειλές  απέναντι στις ΗΠΑ.

Oι απώλειες για την Ελλάδα: Πέρα από το ότι η Ελληνική οικονομία θα επηρεαστεί από το ευρύτερο κλίμα ανόδου του κόστους παραγωγής, θα επηρεαστεί και η ελληνική ναυτιλία. Πιο συγκεκριμένα, θα πιεσθεί η ναυλαγορά tankers καθώς και τα συναφή χρηματοοικονομικά προϊόντα που σχετίζονται με την κάλυψη κινδύνου μεταφοράς πετρελαίου.

Η αγορά δεξαμενόπλοιων: Mέχρι τα τέλη του 2017 παρέμεινε ισχυρή κυρίως λόγω της χαμηλής τιμής του πετρελαίου. Στις αρχές του 2018 οι τιμές των ναύλων μειώθηκαν κατακόρυφα, πράγμα το οποίο προκάλεσε ανησυχία σε συνδυασμό με την ξαφνική άνοδο της τιμής του πετρελαίου εξαιτίας της πρόσφατης αποχώρησης των ΗΠΑ από την συμφωνία με το Ιράν για τη διακοπή του πυρηνικού του προγράμματος. Το 2019 οι τιμές επανήλθαν σε φυσιολογικά επίπεδα και αυτό είχε θετική επίπτωση στην ζήτηση. Ειδικά σε χώρες, όπως η Ινδία και η Κίνα, η ζήτηση αυξήθηκε κατά 18 εκατ. βαρέλια την ημέρα για να καλυφθούν οι ενεργειακές τους ανάγκες.

Το 2020: Φαίνεται πως γυρνάμε στην κατάσταση του 2018. Tι είχε συμβεί τότε; Το ρίσκο ανέβηκε και οι πλοιοκτήτες αγόραζαν ασφάλιστρα κινδύνου, τα λεγόμενα παράγωγα. Τόσο για τα ναύλα  (freight futures & FFA’s) όσο και για το εμπόρευμα τους δηλαδή το πετρέλαιο (commodity derivatives).

Πως θα διαχειριστούν οι πλοιοκτήτες την αβεβαιότητα; Οι εξελίξεις στη Mέση Ανατολή είναι απρόβλεπτες και μη ελεγχόμενες από την Ελλάδα. Οι  Έλληνες πλοιοκτήτες το καλύτερο που μπορούν να κάνουν είναι να παρακολουθούν τις συναλλαγματικές ισοτιμίες οι οποίες επηρεάζουν ιδιαίτερα τα tanker και το πετρέλαιο ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν ένα μέρος της αβεβαιότητας.

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή