Πώς η Τουρκία παρά τρίχα να καταστρέψει την Πολεμική Αεροπορία της – Τα προβλήματα που έρχονται μετά τις κυρώσεις

Στις 15 Ιουλίου του 2016 όλος ο κόσμος κράτησε για κάποιες ώρες την αναπνοή του καθώς έγινε απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία. Το πραξικόπημα απέτυχε, ο Ερντογάν βγήκε σώος από μια πολύ επικίνδυνη για τον ίδιο κατάσταση, ο κόσμος βγήκε στους δρόμους για να τον στηρίξει και οι πραξικοπηματίες βρίσκονται στη φυλακή.

Πογκρόμ

Μαζί τους, βρίσκονται και εκατοντάδες άλλοι στρατιωτικοί, οι οποίοι θεωρήθηκαν ύποπτοι από το καθεστώς είτε για συμμετοχή στο πραξικόπημα είτε για φιλικές σχέσεις με τον Φετουλάχ Γκιουλέν, τον πρώην μέντορα του Ερντογάν, που η Άγκυρα δείχνει ως τον ηθικό αυτουργό της απόπειρας ανατροπής της κυβέρνησης διά των όπλων.

Μετά το τέλος της απόπειρας πραξικοπήματος το καθεστώς Ερντογάν εξαπέλυσε ένα τεράστιο πογκρόμ στις Ένοπλες Δυνάμεις, εκδιώκοντας, δικάζοντας και φυλακίζοντας έναν τεράστιο αριθμό μελών τους, μεταξύ των οποίων και περίπου 300 πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι εκδιώχθηκαν από το σώμα κακήν κακώς.

Ξέμεινε από… πιλότους

Ωστόσο, η στόχευση του Ερντογάν να έχει Ένοπλες Δυνάμεις απολύτως πιστές σε αυτόν και τις πολιτικές του είχε μια πολύ σοβαρή παρενέργεια στην Πολεμική Αεροπορία της Τουρκίας, η οποία ξαφνικά βρέθηκε να έχει τεράστιες ελλείψεις σε πιλότους για τα μαχητικά F-16, σε μια περίοδο που η Τουρκία είχε ουκ ολίγα ανοιχτά μέτωπα, σε Συρία και Ιράκ.

Μόλις οι ελλείψεις έγιναν αντιληπτές, η Τουρκία προσπάθησε να καλύψει τα κενά όπως-όπως. Ωστόσο, οι ΗΠΑ απέρριψαν το αίτημα να στείλουν στην Τουρκία εκπαιδευτές, μια προσπάθεια να βρεθούν πιλότοι από το Πακιστάν έπεσε (;) στο κενό και η κυβέρνηση προσπάθησε να αναγκάσει πιλότους εμπορικών αεροσκαφών να επιστρέψουν για τέσσερα χρόνια στην Πολεμική Αεροπορία.

H αγορά των S-400

Χωρίς το απαραίτητο ιπτάμενο προσωπικό, η Τουρκία επίσης στράφηκε στην αεράμυνα, αγοράζοντας το ρωσικό αντιαεροπορικό σύστημα S-400 στη λογίκη ότι, αφού δεν υπάρχουν αρκετοί πιλότοι να πετούν τα μαχητικά αεροσκάφη της χώρας, ας υπάρχει τουλάχιστον ισχυρή αεράμυνα. Ταυτόχρονα συζήτησε και με την ευρωπαϊκή αμυντική εταιρεία Eurosam προκειμένου να αναοπτύξει ένα δεύτερο σύστημα που θα χρησιμοποιούταν αποκλειστικά για την κατάρριψη πυραύλων.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος για την εκπαίδευση ενός πιλότου μαχητικού αεροσκάφους δεν είναι καθόλου ασήμαντο: για τα F-35 φθάνει τα 11 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ δίνει σε έμπειρους πιλότους μπόνους ακόμα και μισού εκατομμυρίου δολαρίων για να παραμείνουν στην υπηρεσία. Οπότε, η τακτική των εκκαθαρίσεων του Ερντογάν είχε διπλό κόστος: και σε ανθρώπινο δυναμικό και σε χρήματα.

Κι άλλα προβλήματα

Ωστόσο, το χειρότερο για τον Ερντογάν είναι ότι με την αγορά των S-400 προκάλεσε την οργή των ΗΠΑ, οι οποίες απέβαλαν την Τουρκία από το πρόγραμμα των F-35 και επέβαλαν κυρώσεις στη Διεύθυνση Αμυντικών Βιομηχανιών της χώρας. Μια πρώτη συνέπεια των κυρώσεων αυτών είναι ότι τα μαχητικά F-16 της τουρκική πολεμικής αεροπορίας δεν πρόκειται να αναβαθμιστούν, όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, με τα F-16 της Ελλάδας που ήδη μετατρέπονται σε έκδοση Viper.

Έτσι, το πογκρόμ του Ερντογάν του κοστίζει πολλαπλά, πολλώ δε μάλλον αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το μήνυμα από την κυβέρνηση των ΗΠΑ είναι σαφές: όχι μόνο δεν πρόκειται να άρουν τις κυρώσεις για τους S-400, αλλά δεν αποκλείεται να επιβάλλουν κι άλλες, όσο η Τουρκία επιμένει στην λειτουργία τους.

Με πληροφορίες από National Interest

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή