Πώς ο Πούτιν ξεπέρασε το εμπάργκο της Δύσης στο ρωσικό πετρέλαιο και οι πλοιοκτήτριες εταιρείες που τον βοήθησαν

Αν η Δύση ήλπιζε ότι μέσω του εμπάργκο και του πλαφόν στις τιμές των ρωσικών πηγών ενέργειας θα έπειθαν το Κρεμλίνο ότι το κόστος της συνέχισης του πολέμου στην Ουκρανία θα ήταν δυσβάσταχτο, πιέζοντας έτσι για ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις, φαίνεται ότι ο Βλαντίμιρ Πούτιν βρήκε διέξοδο μέσω… εναλλακτικών οδών.

Ο «δρόμος του πετρελαίου»

Σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Bloomberg, που επικαλείται δεδομένα εξαγωγών από τα ρωσικά τελωνεία, μόνο τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες του 2022 έξι σχεδόν άγνωστες εταιρείες θαλάσσιων μεταφορών βρέθηκαν στην κορυφή του κλάδου, μεταφέροντας με τα πλοία τους σχεδόν 1,5 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού πετρελαίου τη μέρα και ξεπερνώντας έτσι κατά πολύ τη διακίνηση που έκαναν γίγαντες των θαλάσσιων μεταφορών πριν την έναρξη της ρωσικής «ειδικής επιχείρησης» στην Ουκρανία.

Κι όλα αυτά ενώ ΗΠΑ και ΕΕ επέβαλαν πλαφόν 60 δολαρίων το βαρέλι στο ρωσικό πετρέλαιο, θέτοντας αυστηρούς φραγμούς στη χρήση δυτικών ασφαλειών και υπηρεσιών στη διακίνηση πετρελαίου πάνω από την ανώτατη αυτή τιμή. Κι όμως, το μέτρο αυτό επί της ουσίας δεν εφαρμόστηκε ποτέ καθώς Κίνα και Ινδία αρνήθηκαν να το υλοποιήσουν (ούτως ή άλλως ψωνίζουν ρωσικό πετρέλαιο με σημαντικές εκπτώσεις), με αποτέλεσμα οι ΗΠΑ να παραδεχθούν ότι η Μόσχα πουλάει «μαύρο χρυσό» εκτός του ορίου του πλαφόν.

Από «άγνωστοι», «μεγάλοι παίκτες»

Το εντυπωσιακό είναι ότι οι έξι εταιρείες που μέσα στον περασμένο Δεκέμβριο μπήκαν μεταξύ των 15 πιο μεγάλων traders ρωσικού πετρελαίου ήταν πρότινως κυριολεκτικά… ανύπαρκτες (το Bloomberg σημειώνει ότι κάποιες δεν έχουν καν μόνιμα γραφεία ή websites), ωστόσο ξαφνικά -με τους μεγάλους «παίκτες» να αποχωρούν από τη Ρωσία- βρέθηκαν να διακινούν τεράστιες ποσότητες ρωσικού «μαύρου χρυσού», προφανώς με το αζημίωτο, αλλά και χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κάποιων για τις κινήσεις τους.

Με έδρες το Χονγκ Κονγκ και το Ντουμπάι, αλλά και χωρίς να είναι σαφές πού βρήκαν τα χρήματα για να αναλάβουν τη μεταφορά τόσο μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου, κάποιες από τις εταιρείες αυτές έχουν μεν μια ιστορία στο χώρο, αλλά η παρουσία τους ήταν εξαιρετικά περιορισμένη πριν την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και τις δυτικές κυρώσεις στον ενεργειακό τομέα της Ρωσίας. Και ξαφνικά βρέθηκαν να διακινούν πετρέλαιο αξίας άνω των δύο δισ. δολαρίων, με τα περιθώρια κέρδους να έχουν εκτιναχθεί στη στρατόσφαιρα.

«Σπάζοντας» το εμπάργκο

Σχετικά με τη χρηματοδότηση τέτοιων ventures, το Bloomberg διαπιστώνει ότι στο Χονγκ Κονγκ έχουν αυξηθεί τα δάνεια από ρωσικές τράπεζες, κάτι που ενδεχομένως δείχνει πώς οι εταιρείες αυτές κατόρθωσαν να διακινήσουν τόσο πετρέλαιο. Από την άλλη πάντως, όπως παραδέχονται Δυτικοί αναλυτές, το εμπόριο του ρωσικού πετρελαίου πλέον γίνεται στο παρασκήνιο και είναι εξαιρετικά δύσκολο να διαπιστωθούν με ασφάλεια διακινούμενοι όγκοι, κόστη και κέρδη για όσους έχουν αναλάβει τη συγκεκριμένη «μπίζνα».

Το μόνο βέβαιο είναι ότι, ένα χρόνο μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και παρά τις αυστηρές κυρώσεις της Δύσης σε βάρος της Ρωσίας, η Μόσχα έχει κατορθώσει να «σπάσει» τα διάφορα εμπάργκο, είτε μέσω εμφανών οδών (αύξηση της αγοράς ρωσικής ενέργειας από την Ινδία και την Κίνα) είτε και μέσω της δημιουργίας ενός «σκιώδους» δικτύου εμπορίου πετρελαίου. Έτσι, τα ταμεία της Μόσχας συνεχίζουν να γεμίζουν και ο πόλεμος δεν φαίνεται να τελειώνει εντός ορατού χρονικού διαστήματος.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Καμία δημοσίευση για προβολή