Πόσο θα κοστίζουν τα αεροπορικά ταξίδια μετά την κρίση του κοροναϊού. Ολα τα σενάρια ανοικτά

Οι περισσότερες χώρες βρίσκονται στην τελική ευθεία για το άνοιγμα των συνόρων και των επιχειρήσεων και οι αεροπορικές εταιρείες αρχίζουν να βλέπουν την επιστροφή της κίνησης των επιβατών. Το μεγάλο ερώτημα που παραμένει αναπάντητο, ωστόσο, είναι πόσο θα κοστίζουν τα αεροπορικά εισιτήρια όταν ξεκινήσουν εκ νέου οι πτήσεις από και προς όλες τις κατευθύνσεις.

Απόσταση ασφαλείας  σημαίνει λιγότερες θέσεις

Η Delta AirLines αποκλείει τα μεσαία καθίσματα και περιορίζει το φορτίο πτήσης έως τις 30 Ιουνίου για να τηρούνται οι απαραίτητες κοινωνικές αποστάσεις, επιτρέποντας την κράτηση μόνο του 50% έως 60% των διαθέσιμων θέσεων σε μια πτήση. Αλλες αεροπορικές εταιρείες που υιοθετούν παρόμοια μέτρα είναι οι Emirates, American Airlines, Japan Airlines, United, Wizz Air και αρκετές ακόμη.

Η IATA, η παγκόσμια εμπορική ένωση αεροπορικών εταιρειών, θέλει να έχει την τελευταία λέξη για το θέμα της κοινωνικής απόστασης στα αεροσκάφη. Το δελτίο τύπου της στις 5 Μαΐου υποστηρίζει ότι δεν υποχρεώνει τις αεροπορικές εταιρείες να μπλοκάρουν τις μεσαίες θέσεις. Ουσιαστικά υποστηρίζει ότι η οικονομική υγεία των αεροπορικών εταιρειών έχει μεγαλύτερη σημασία από την υγεία των υπαλλήλων ή των πελατών τους», λέει ο Χένρι Χάρτεβελντ, αναλυτής αεροπορικών εταιρειών.

Οι αεροπορικές εταιρείες επιβάλλουν ούτως ή άλλως πρόσθετες επιβαρύνσεις για τα καύσιμα, ώστε να μπορούν να τα πληρώνουν. Οι επιβαρύνσεις αυτές περιλαμβάνονται στην τελική τιμή του εισιτηρίου ως χρέωση «YQ», η οποία διακυμαίνεται ανάλογα στο κόστος καυσίμου. Στα τέλη Απριλίου, οι τιμές στα βαρέλια αργού πετρελαίου σημείωσαν ελεύθερη πτώση.

Τα καύσιμα των αεριωθούμενων αεροσκαφών αντιπροσωπεύουν συνήθως το 20-25% των λειτουργικών εξόδων μιας αεροπορικής εταιρείας. Πολλές αεροπορικές χρησιμοποιούν αντιστάθμιση καυσίμων για να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο μεταβλητότητας των τιμών στα καύσιμα, συμφωνώντας να αγοράσουν μια ορισμένη ποσότητα πετρελαίου στο μέλλον σε μια καθορισμένη τιμή. Και οι εταιρείες προσαρμόζουν αυτές τις στρατηγικές στο τρέχον κλίμα, για να βελτιώσουν τη θέση των ταμειακών τους ροών με τον εξορθολογισμό του κόστους. Με άλλα λόγια, παρόλο που το πετρέλαιο τώρα είναι φθηνό, τα καύσιμα των αεριωθουμένων πρέπει να διυλιαστούν – μια διαδικασία που ανεβάζει την τιμή τους – και η διάθεση χρημάτω τώρα για να αγοράσουν τα μελλοντικά τους καύσιμα δεν είναι ακριβώς στην κορυφή της λίστας με τις προτεραιότητες για τις αεροπορικές.

Οι προορισμοί χρειάζονται τουρισμό, οπότε θα υπάρχουν προσφορές αεροπορικών εισιτηρίων;

Η αβεβαιότητα δημιουργεί δισταγμό και, για ορισμένους, ακόμη και τα εξαιρετικά φθηνά αεροπορικά εισιτήρια μπορεί να μην είναι αρκετά για να ταξιδέψουν έως ότου σταθεροποιηθούν οι συνθήκες υγείας και η οικονομική κατάσταση.

Οι περισσότεροι δεν μπορούν να κάνουν, εξάλλου, κράτηση από τώρα, καθώς δεν ξέρουν τι συνθήκες θα βρουν στον προορισμό τους όταν και αν τον επισκεφτούν τελικά.

Τέτοιες σκέψεις θα αποδείχουν σημαντικά εμπόδια στην αναζωογόνηση του τουρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, κάποιοι κάνουν ό,τι μπορούν για να προσελκύσουν κόσμο.

Το νησί της Σικελίας στην Ιταλία, σύμφωνα με τους Times του Λονδίνου, θα διαθέσει 50 εκατομμύρια ευρώ για την πληρωμή των μισών αεροπορικών εισιτηρίων και μία από τις τρεις διανυκτερεύσεις ξενοδοχείων για τους επισκέπτες, ενώ περιλαμβάνει επίσης δωρεάν είσοδο σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Αλλά με έναν όρο: Οι ταξιδιώτες που επιθυμούν να επωφεληθούν πρέπει να κάνουν διακοπές στη Σικελία φέτος, μετά το άνοιγμα των συνόρων της Ιταλίας για τους ξένους τουρίστες – μια ημερομηνία που δεν έχει καθοριστεί ακόμη.

Η Asiana Airlines υιοθετεί μια παρόμοια στάση, προωθώντας τις πωλήσεις εισιτηρίων με την υπόσχεση «αγοράστε τώρα, πετάξτε οποιαδήποτε ημερομηνία», δίνοντας το δικαίωμα στους επιβάτες να αλλάξουν έως και τρεις φορές την ημερομηνία στα εισιτήριά τους χωρίας καμία επιπλέον χρέωση.

Οι αεροπορικές εταιρείες προσαρμόζονται για τη ζήτηση, οπότε τα αεροπορικά εισιτήρια θα παραμείνουν τα ίδια;

Αεροσκάφη αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων παραμένουν καθηλωμένα στα αεροδρόμια όλου του κόσμου.

Πολλές εταιρείες στέλνουν για απόσυρση μέρος του παλαιωμένου στόλου τους πολύ πιο σύντομα από το αναμενόμενο.

Και, καθώς τα αεροπλάνα εγκαταλείπουν τον ουρανό, το ίδιο συμβαίνει και με τα πληρώματα των πτήσεων.

Τα μέλη του πληρώματος έφτασαν να είναι περισσότερα από τους επιβάτες, με πολλές εταιρείες να ανακοινώνουν τεράστιες περικοπές θέσεων εργασίας. Η Ryanair σχεδιάζει να απολύσει 3.000 εργαζόμενους, η ​​British Airways ξεπερνά τους 30.000, και η Lufthansa Group έχει βάλει 80.000 εργαζόμενους σε καθεστώς μειωμένου ωραρίου.

Πόσο ακριβά θα είναι τα αεροπορικά ταξίδια μετά την υγειονομική κρίση 

Οι αεροπορικές εταιρείες προσαρμόζονται ανάλογα με τη ζήτηση. Αυτή η ευελιξία είναι το κλειδί για να τους επιτρέψει να συνεχίσουν να προσφέρουν αεροπορικά εισιτήρια προσιτά ή «φυσιολογικά», σαν αυτά που οι πολίτες είχαν συνηθίσει να πληρώνουν πριν από την πανδημία του κορονοϊού.

Ολες οι μεγάλες αεροπορικές αναμένουν να έχουν μικρότερο μέγεθος μόλις ξαναρχίσουν τις δραστηριότητές τους. Αυτό σημαίνει ότι η χωρητικότητά τους θα προσαρμοστεί στη ζήτηση και στο ρυθμό λειτουργίας και έτσι δεν αναμένουν να έχουν πολλές κενές θέσεις.

Τελικά, πόσο ακριβό θα είναι το αεροπορικό ταξίδι;

Αφού τελειώσει η κρίση οι τιμές των εισιτηριών μπορεί να κυμαίνονται από πάμφθηνες έως πανάκριβες.

Οι αεροπορικοί ναύλοι θα συνεχίσουν να ανταποκρίνονται στην προσφορά και τη ζήτηση, αλλά προκύπτει η πιθανότητα προώθησης του τουρισμού ή η ανάγκη αγοράς κοινωνικής απόστασης στα αεροπλάνα – προσωρινά τουλάχιστον.

Από το newsroom του Economico, με πληροφορίες από το CNN

Καμία δημοσίευση για προβολή