“Διπλά Βιβλία” κρατάει ο Τσακαλώτος και έτσι η κυβέρνηση μοιράζει προεκλογικά δώρα, υποστηρίζει η Κομισιόν!

Στη 3η Έκθεση Αξιολόγησης, ένα μήνα πριν τις Εθνικές εκλογές στην Ελλάδα και της Κομισιόν στις Βρυξέλλες, οι τεχνοκράτες θα εξηγήσουν από πού προκύπτει η «υπεραπόδοση» που επικαλείται η ο Ευκλείδης Τσακαλώτος και επιτρέπει στην κυβέρνηση να μοιράζει προεκλογικά δώρα.

Για αυτό αφιερώνουν ειδικό κεφάλαιο στην 3η Έκθεση Αξιολόγησης στο πλαίσιο της Αυξημένης Εποπτείας και, ούτε λίγο ούτε πολύ, μιλούν για «διπλά βιβλία» (“double booking”) στις δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Δίνουν έτσι μια διπλή απάντηση, τόσο στους ισχυρισμούς της κυβέρνησης πως «το ΔΝΤ και οι δανειστές αμφισβητούσαν ότι τα μέτρα λιτότητας θα απέδιδαν και ζητούσαν περισσότερο», αλλά και στον μύθο ότι η –ομολογουμένως τεράστια- υπερφορολόγηση υπερέβη τους στόχους είσπραξης και γέμισε τα κρατικά ταμεία.

Αυτό που διαπιστώνουν οι ελεγκτές της Κομισιόν, με πολύχρονη καθυστέρηση πάντως που γεννά και υποψίες ενδεχομένως, είναι ότι μονίμως οι κρατικές δαπάνες έβγαιναν μικρότερες από όσες κανονικά είχαν προϋπολογιστεί.

Μία αιτία ήταν το ότι από την αρχή η κυβέρνηση έβαζε ένα μεγάλο στόχο για ανάγκες δαπανών, που τελικώς αποδεικνυόταν μικρότερος. Και στη συνέχεια κάθε χρόνο ετοιμάζε νέο Προϋπολογισμό έχοντας σαν βάση τις περσινές εκτιμήσεις των αναγκών και όχι τις πραγματοποιήσεις των δαπανών.

Στο εξής όμως οι ελεγκτές θα θέτουν σαν βάση τις αποδεδειγμένα πραγματικές ανάγκες δαπανών όπως καταγράφηκαν στη χρονιά που πέρασε, και όχι τις υποθέσεις ότι θα χρειαστούν μεγαλύτερες στη χρονιά που θα έρθει.

Μια άλλη αιτία όμως είναι και ότι η κυβέρνηση τηρούσε και έναν «διπλό προϋπολογισμό» των κρατικών δαπανών. Έναν κρυφό κουμπαρά χρησιμοποιούσε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Συγκεκριμένα εξηγούν στην έκθεση πώς το Εθνικό Σκέλος του ΠΔΕ δεν ακολουθεί τους κανόνες πληρωμών έργων και δράσεων όπως το Συγχρηματοδοτούμενο από την ΕΕ (που ακολουθεί τους ευρωπαϊκούς κανόνες διαχείρισης των κοινοτικών κονδυλίων και του ΕΣΠΑ).

Έτσι, ένα μέρος από τα κονδύλια του ΠΔΕ, αντί να πηγαίνει σε έργα, κάλυπτε άλλες ανάγκες του δημοσίου (πχ καταναλωτικές) και λειτουργουσε σαν … τροφοδότης λογαριασμός, για τακτικές πληρωμές και επιχορηγήσεις σε διάφορους κρατικούς φορείς, χωρίς να παρακολουθούνται με τις διαδικασίες μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Συγκεκριμένα αναφέρει η έκθεση:

image44.png

[more]

Η υποεκτέλεση δαπανών οφείλεται κυρίως στο ότι υπερεκτιμάται το ανώτατο όριο δαπάνης, αντί να σχεδιάζονται αντικειμενικά.

Οι αναμενόμενες μικρότερες δαπάνες και οι δημοσιονομικός χώρος που προκύπτει στις ποβλέψεις θα μπορούσε να οδηγήσει σε διπλοεγγραφή των δαπανών, που τελικά όμως είναι μικρότερες.

Ωστόσο, σύμφωνα με τις πρακτικές που εφαρμόζονται για όλα τα κράτη μέλη, οι δημοσιονομικές προβλέψεις που καταρτίζουν τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα στηρίζονται στην πλήρη εκτέλεση των ανώτατων ορίων του προϋπολογισμού.

Στην Ελλάδα, η υποεκτέλεση των δαπανών που καταγράφηκε κατά τα προηγούμενα έτη οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αποδέχεται τις εκτιμήσεις των αρμοδίων υπουργείων και δεν κάνει δική του κοστολόγηση.

Σαν παράδειγμα υπερεκτίμησης του κόστους, οι ελεγκτές αναφέρουν το «Μεταφορικό Ισοδύναμο» που χρηματοδοτήθηκε από το ΠΔΕ, το Πρόγραμμα Προστασίας της Α΄ Κατοικίας που κάθε χρόνο προϋπολογιζόταν και ποτέ δεν δόθηκαν τα χρήματα, το Πρόγραμμα ενίσχυσης των προσλήψεων που δεν “περπάτησε” τελικά, αλλά και τον ειδικό κωδικό «Πιστώσεις προς κατανομή» – δηλαδή κονδύλια για αδιευκρίνιστες δαπάνες.

Από το newsroom του economico.gr σε συνεργασία με το newmoney.gr (ρεπορτάζ Κωστής Πλάντζος)

[/more]

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Καμία δημοσίευση για προβολή