"Πόλεμος" ΗΠΑ - Κίνας για τον έλεγχο της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα

Η επίσημη πρόταση που κατέθεσε στην κυβέρνηση, στη διάρκεια της ΔΕΘ, ο πρόεδρος του ελληνοαμερικανικού ομίλου ONEX Πάνος Ξενοκώστας σχετικά με την εξαγορά των Ναυπηγείων του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας πυροδότησε εξελίξεις για τον έλεγχο της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχει δείξει ενδιαφέρον και ο κινεζικός όμιλος COSCO. Με αφορμή τη συγκεκριμένη εκδήλωση ενδιαφέροντος, η κυβέρνηση έβαλε στο τραπέζι των Κινέζων και τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας.

Πρόκειται για τις δύο μεγάλες ναυπηγικές μονάδες της Ελλάδας, με τεράστιες προοπτικές, οι οποίες όμως εδώ και χρόνια αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα και απαξιώνονται.

Σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney.gr (Μηνάς Τσαμόπουλος)  όταν ο πρωθυπουργός έφτασε στο περίπτερο των ΗΠΑ όπου βρισκόταν ο πρεσβευτής τους στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ και ο υπουργός Εμπορίου Γουίλμπουρ Ρος, ο κ. Πάιατ είπε στον κ. Τσίπρα: «Σας έχουμε μια επενδυτική πρόταση». Εκείνη τη στιγμή βγήκε μπροστά ο κ. Ξενοκώστας, ο οποίος έκανε την πρόταση για τα δύο ναυπηγεία. Και ξαφνικά πετάχτηκε ο κ. Ρος και είπε στον πρωθυπουργό: «Surprise!».

Τα ναυπηγεία Σύρου

Κυβερνητικοί κύκλοι εκτιμούν ότι το αμερικανικό ενδιαφέρον για τις δύο ναυπηγικές μονάδες είναι πρώιμο. Από την πλευρά του, ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου δήλωσε ικανοποιημένος από το γεγονός ότι ένας αμερικανικών συμφερόντων όμιλος βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από την απόκτηση των Ναυπηγείων της Σύρου, ενώ παράλληλα εισέρχεται στη διεκδίκηση και των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων της Ελλάδας.

Στόχος του νέου επενδυτή, με τη νέα εταιρεία που ονομάζεται ONEX Ναυπηγεία Σύρου, είναι να προσελκύσει περισσότερα από 100 πλοία τον χρόνο που χρειάζονται επισκευές στις γιάρδες της Σύρου, που βρίσκονται στο κέντρο του Αιγαίου και έχουν μεγάλη γεωπολιτική σημασία.

Η εταιρεία θα ενισχύσει τη ρευστότητα των ταμείων του Ναυπηγείου με 14,3 εκατ. ευρώ μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, ενώ θα κάνει επενδύσεις ύψους 29,8 εκατ. ευρώ σε βάθος 25ετίας. Οι οφειλές μετά από συμψηφισμούς και προσαρμογές ανέρχονται στα 66,8 εκατ. από 71 εκατ. ευρώ.

Από τα τέλη Απριλίου στα ναυπηγεία απασχολούνται 300 εργαζόμενοι, οι οποίοι αναμένεται να φτάσουν τους 500 στα τέλη του Οκτωβρίου.

Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας, ο ΟΛΠ και η COSCO

Περισσότερα σε λέξεις

Για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) η εικόνα είναι θολή λόγω νομικών θεμάτων. Τα Ναυπηγεία έχουν τεθεί υπό ειδική διαχείριση από την κυβέρνηση για οφειλές προς το Δημόσιο ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ. Ο ειδικός διαχειριστής έχει 12 μήνες να χωρίσει το ναυπηγείο σε δύο τμήματα, το εμπορικό και το στρατιωτικό, προκειμένου να εφαρμοστεί η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που καταδίκασε τα ΕΝΑΕ λόγω χορήγησης παράνομων κρατικών ενισχύσεων και αναγκάζει το Ελληνικό Δημόσιο σε ανάκτηση 525 εκατ. ευρώ, τα οποία με τις προσαυξήσεις φθάνουν τα 567 εκατ. ευρώ.

Υπάρχει όμως και το τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που έχει αντικείμενο την κατασκευή πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ευκταίο θα ήταν να δοθεί σε όμιλο με… νατοϊκά συμφέροντα, φωτογραφίζοντας τις ΗΠΑ.

Ωστόσο, τα μεγάλα χρέη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά λειτουργούν αποθαρρυντικά για τους επίδοξους επενδυτές.

Σε ό,τι αφορά τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας υπάρχει εκδήλωση ενδιαφέροντος από ξένες εταιρείες και funds, χωρίς όμως να υπάρχει επίσημη πρόταση. Μάλιστα την περασμένη εβδομάδα ημιβυθίστηκε τμήμα της πλωτής δεξαμενής Νο1, η οποία ήταν προσδεμένη σε προβλήτα.

kljl.PNG

Η COSCO

Την ίδια ώρα η COSCO μέσω του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) συνεχίζει τις επενδύσεις στον ναυπηγικό της τομέα με στόχο το Μεγάλο Λιμάνι να γίνει το κορυφαίο επισκευαστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, αποδυναμώνοντας τις ναυπηγικές μονάδες της Τουρκίας και της Ρουμανίας που όλα αυτά τα χρόνια αναπτύσσονται, με την Ελλάδα, που είναι παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη, να παρακολουθεί ως θεατής τις εξελίξεις και να βλέπει εκατοντάδες εκατομμύρια από επισκευές και ναυπηγήσεις να πηγαίνουν σε ρουμάνικα και τουρκικά ταμεία.

Προτεραιότητα για τους Κινέζους είναι η προσέλκυση των ελληνόκτητων πλοίων στην Ελλάδα για επισκευές και συντήρηση. Σε δεύτερο επίπεδο καταστρώνουν σχέδια ώστε να κάνουν τον Πειραιά επίκεντρο της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ευρώπη. Δηλαδή πλοία που είναι ναυπηγημένα σε κινεζικές γιάρδες θα έχουν πρώτη τους επιλογή τη ναυπηγοεπισκευαστική βάση της COSCO στην Ελλάδα είτε για επισκευές είτε για έλεγχο.

Η COSCO έχει φέρει ήδη πλωτή δεξαμενή 80.000 τόνων, ενώ νωρίτερα φρόντισε να επισκευάσει και τις τρεις μικρότερες δεξαμενές του ΟΛΠ. Στα σχέδια των Κινέζων είναι να φέρουν και μια μεγαλύτερη δεξαμενή, 300.000 τόνων. Ομως αφενός δεν υπάρχει χώρος για να τοποθετηθεί και αφετέρου η αδειοδότησή της ίσως αντιμετωπίσει δυσκολίες και γραφειοκρατικά προβλήματα.

Από το newsroom του economico.gr με τη συνεργασία του newmoney.gr

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ