“Tείχος” απομόνωσης της Αγκυρας επιδιώκει ο Μητσοτάκης – Με τον Γάλλο πρόεδρο, μετά τον Τραμπ θα συναντηθεί ο πρωθυπουργός τον Ιανουάριο. Θα έχει προηγηθεί η τριμερής Ελλάδας, Κύπρου, Αιγύπτου με τη συμμετοχή της Γαλλίας και η υπογραφή του EastMed

Περίοδος έντονης κινητικότητας ξεκινά για την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, με το “καλημέρα” της νεάς χρονιάς, με αιχμή τον διπλωματικό-πολιτικό μαραθώνιο της Αθήνας για την ενίσχυση των συμμαχιών έναντι των κλιμακούμενων τουρκικών προκλήσεων – που αναμένεται να ενταθούν περαιτέρω, κατά ορισμένους, ακόμα και μέσα στον Ιανουάριο.

Η αρχή θα γίνει με την κρίσιμη συνάντηση που θα έχει με τον Αμερικανό πρόεδρο κ. Ντόναλτ Τράμπ στις 7 Ιανουαρίου, όπου θα συζητηθεί όλο το φάσμα των εξελίξεων στην Ανατολική Μεσόγειο. Στη συνέχεια, πιθανότατα στις 29 Ιανουαρίου, ο πρωθυπουργός αναμένεται να μεταβεί στο Παρίσι, όπου θα έχει κρίσιμες συνομιλίες με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν.

Η Γαλλία εμφανίζεται πρόθυμη να συνεργαστεί στενότερα με την Ελλάδα σε ζητήματα που αφορούν στην ασφάλεια της Μεσογείου και στην ενεργειακή συνεργασία και στο επίκεντρο της συνάντησης Μητσοτάκη-Μακρόν θα βρεθεί, φυσικά, η τουρκική προκλητικότητα. Άλλωστε, η Γαλλία από την πρώτη στιγμή στήριξε την Ελλάδα και συγκρούστηκε ανοιχτά με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν όσον αφορά στην παράνομη δραστηριότητα της Άγκυρας στην κυπριακή ΑΟΖ.

Θα έχει προηγηθεί, στις αρχές του νέου έτους (πιθανότατα στις 4 Ιανουαρίου) η τριμερής σύνοδος σε επίπεδο υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας, Κυπριακής Δημοκρατίας και Αιγύπτου στο Κάιρο,με τη συμμετοχή της Γαλλίας.

Υπενθυμίζεται ότι συμπληρωματικό ρόλο   διαδραματίζουν και οι ΗΠΑ στο τριμερές σχήμα Ελλάδας, Κυπριακής Δημοκρατίας και Ισραήλ. Σε γενικές γραμμές, η πολιτική ταύτιση των κυβερνήσεων του Εμανουέλ Μακρόν με εκείνη του Κυριάκου Μητσοτάκη, σε πολλαπλά επίπεδα, έχει παραγάγει αλληλοκατανοήσεις, ιδιαιτέρως στο σκέλος της ανάγκης για προώθηση μιας πιο ενεργού εξωτερικής πολιτικής και κοινής άμυνας της Ε.Ε.

Νωρίτερα, και συγκεκριμένα στις 2 Ιανουαρίου αναμένεται  και η υπογραφή για την κατασκευή του αγωγού East Med στην Αθήνα, από Ελλάδα, Κυπριακή Δημοκρατία και Ισραήλ και αυτό που μένει να απαντηθεί είναι αν και με ποιον τρόπο θα ενταχθεί και η Ιταλία στο σχέδιο για έναν μελλοντικό αγωγό, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο προς τη Δυτική Ευρώπη.

  • Κρίσιμη για τις ισορροπίες στην περιοχή, ωστόσο, κρίνεται και η συνάντηση που θα έχει ο Τούρκος Πρόεδρος κ. Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν.

Με φόντο το μνημόνιο συνεργασίας  με την Τρίπολη, η Αγκυρα επιχειρεί να διευρύνει το σχήμα, με την ένταξη του Κατάρ και της Αλγερίας, προσπαθώντας συγχρόνως να κρατήσει την Αθήνα μακριά. Ταυτόχρονα, η Αθήνα προσπαθεί να προχωρήσει όσο γίνεται ταχύτερα τις επαφές με Ιταλία και Αίγυπτο για την οριοθέτηση αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ). Οι επαφές με την Ιταλία θα γίνουν σε τεχνικό επίπεδο στις 30 Δεκεμβρίου, ενώ ο σχετικός γύρος διαβουλεύσεων με την Αίγυπτο θα πραγματοποιηθεί στο Κάιρο με το νέο έτος.

Οι επαφές του Νίκου Δένδια

Τη Δευτέρα, ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας υποδέχθηκε τους πρέσβεις του Ισραήλ Γιόσι Αμράνι και της Γερμανίας Ερνστ Ράιχελ, ώστε να τους ενημερώσει για την κατάσταση στην περιοχή, μετά και τις επαφές που είχε σε Βεγγάζη, Κάιρο και Λάρνακα, κατά την ταχύτατη περιοδεία του στην Ανατολική Μεσόγειο προχθές, την Κυριακή. Ο κ. Δένδιας συναντήθηκε με τον στρατηγό Χαφτάρ στη Βεγγάζη, με τον Αιγύπτιο ομόλογό του στο Κάιρο και με τον Νίκο Χριστοδουλίδη στη Λάρνακα.

Υπενθυμίζεται ότι η  επίσκεψη-αστραπή του κ. Δένδια στη Βεγγάζη καταγγέλθηκε από την κυβέρνηση στην Τρίπολη.

Τα μαχητικά Μιράζ 2000-5

Εν τω μεταξύ, με ταχείς ρυθμούς συνεχίζεται η εφαρμογή του προγράμματος εναέριας επιτήρησης της Βόρειας Μακεδονίας από την Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.), στο πλαίσιο της συνεργασίας Αθήνας και Σκοπίων με σκοπό τη σταδιακή προσαρμογή της χώρας στα νατοϊκά πρότυπα.

Παράλληλα στην Αθήνα, έπειτα από αρκετά χρόνια, άνοιξε ο δρόμος για την «Εν Συνεχεία Υποστήριξη» (FOS) των μαχητικών Μιράζ 2000-5, μετά την υπογραφή των σχετικών συμφωνιών με τις γαλλικές εταιρείες Dassault Aviation, Thales DMS France και Safran Aircraft Engines.

Η απόφαση για υποστήριξη των Μιράζ 2000-5 έρχεται μετά την ψήφιση της σχετικής νομολογίας από τη Βουλή και δίνει απαντήσεις σε ένα ζήτημα για το οποίο η Π.Α. προσπαθούσε να βρει λύσεις για πολλά χρόνια. Τα Μιράζ 2000-5 αποτελούν αεροσκάφος που παρέχει συγκριτικό πλεονέκτημα στο Αιγαίο και για αρκετά χρόνια η υποστήριξή του έμενε πίσω, λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας αλλά και της δυσκολίας υλοποίησης επιμέρους συμφωνιών με τις εταιρείες που, τελικά, ανέλαβαν το έργο. H Π.Α. διαθέτει συνολικά 44 Μιράζ 2000, εκ των οποίων 24 Μιράζ 2000-5 και 20 παλαιότερα Μιράζ BGM/EGM.

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις [home]

 

Καμία δημοσίευση για προβολή